Uncharted

Uncharted

Nathan Drake er tilbage! Nu på det store lærred, men med lige så mange hæsblæsende action-sekvenser og fantastiske skatte at finde som i spillene!

Lad mig starte med at få det ud af systemet. Ja, jeg er kæmpe Uncharted-fan! Jeg elsker serien og spillene er nogle af mine bedste gaming-minder i løbet af mine 24 år med et joystick i hånden. Jeg er helt enig med kritikken af spillene, og for mig er det slet ikke det middelmådige gameplay som er blevet sat op på en piedestal, men selve de karismatiske karakterer, de episke action-sekvenser og drømmen om at finde forsvundne skatte i Naughty Dogs medrivende historier! Spilleren fik faktisk lov til at være i Indiana Jones' sko, og det var også en af grundene til at jeg har været yderst skeptisk over for Uncharted-filmen - og bange for at det "bare" blev en National Treasure knock-off.

Der har også været rigelig grund til at være skeptisk. En total hektisk produktionsperiode med omskiftende instruktører så ofte som Drake skifter trøjer, samtidig med en produktion midt i COVID-19. Filmen skulle have været ude for længe siden, men er blevet skubbet og skubbet og skubbet, og det er jo aldrig rigtig et godt tegn, vel?

Desuden var selve castingen også rigelig grund til at se skævt på filmen. Tom Holland som en ung Drake? Puha, kunne han nogensinde portrættere Drakes karisma og swagger? Samtidig med Mark Wahlberg som gode gamle cigarrygende karakteristiske Sully? Den må du sgu længere ud på landet med! Dét oven på en første trailer, som bare lignede endnu en generisk Hollywood actionfilm uden nogen sjæl, og I kan godt forstå hvorfor jeg var skeptisk da jeg satte mig ned i biografsædet for at anmelde filmen.

UnchartedUncharted

Jeg havde selvfølgelig et stort håb om at blive modbevist... og det gjorde jeg så sandelig også! Okay okay, den kommer ikke til at hive nogle Oscar-statuetter hjem, men for filan jeg var godt underholdt med et kæmpe smil på læben fra start til slut! Det lykkedes fandme, Sony! Det lykkedes sgu på trods af alt den skepticisme og modgang fra starten af jeres produktion, og det var fandme også vigtig for jeres produktions-studie. Uncharted skulle bane vejen for resten af PlayStation værkerne, men også (forhåbentlig) være første skridt i en franchise - hvilket ville undre mig utrolig meget, hvis ikke kom til at blive en virkelighed efter filmen!

For hvordan kan man hade en film der starter sit første øjeblik ud med et af spil-seriens mest ikoniske øjeblikke og citater: Nathan Drake der bliver kastet ud af et fly mens han råber "Oh crap!". Det bliver ikke bedre! Min skepticisme forsvandt langsomt og jeg lænede mig godt tilbage i sædet for at blive taget med på en episk rejse. Det kan godt være, at Tom Holland ikke er Nolan Norths Drake, men han formåede faktisk at blæse mig godt bagover med en helt anderledes præstation end hans ikoniske Spider-Man. Han har både masser af karisma, swagger og ikonisk banter, præcis som i spillene. Al uroen for at han "bare" er endnu en Peter Parker forsvandt hurtigt... man skulle tro at Tom Holland faktisk var en skuespiller som kunne andet end at være en akavet teenager.

UnchartedUncharted

Hurtigt tager filmen fart, og selvom den ikke foregår helt på samme måde som i spillene, så er det nemt at blive revet med. Eksempelvis er både Sam, Chloe Frazer og mødet med Sully helt anderledes end i spillene, og endda også hvordan Drake får fingrene i hans ring - men det er kreativ frihed, som faktisk mere er et friskt pust end en hæmsko for filmen. Det samme gælder de ikoniske set-pieces, som er blevet håndplukket og tilpasset filmen. Det er den samme Nathan Drake som man kender (sådan da) men med en anden historie. Og sikke da en historie!

Drake og Sully er på jagt efter den verdensomrejsende Magellans skat, og er selvfølgelig ikke ene om det. Antonio Bandaras karakter Moncada jagter også skatten, og han har selvfølgelig lommerne fyldte med hans families formue og ressourcer. Duoen bliver nødt til at være ét skridt foran hele tiden, og det skaber en klassisk "katten efter musen" følelse, som på trods af at være set før, faktisk fungerer helt solidt!

Og hvad der fungerer mere end solidt er selve Drake og Sullys duo! Det var nok noget af det jeg var mest nervøs for! Men 9 ud af 10 gange, så er sidder banteren bare lige i skabet. Jokesne rammer og kemien er helt perfekt. Det er noget jeg slet ikke havde regnet med, og selve karaktererne er faktisk det som bærer filmen allermest - præcis som det skulle være! Selvfølgelig sammen med det fantastiske soundtrack!

Uncharted

Jeg tror simpelthen, at jeg ville kunne ramble løs om Uncharted filmen, serien og Nathan Drakes ikoniske karakter i en mindre uendelighed, men må hellere runde denne mere følelsesladede anmeldelse af. Filmen er bare f***ing god, og sådan er det. Men jeg er selvfølgelig også rimelig farvet! Hvis du er som mig og også udgiver et højlydt gisp (som den eneste i biografen) når Nolan North får en cameo, så er du forhåbentlig i samme (flyvende) båd som mig, men ellers så er Uncharted nok "bare" en god skattejagte/action-film. Men hvis Magnus må give Uncharted 4 10/10, så må jeg vel også nørde lidt ud over en af mine yndlings-spil - og nu film - serier, må jeg ikke?

Uncharted
UnchartedUncharted
9 / 10