LIVE
logo hd live | Marvel's Guardians of the Galaxy
See in hd icon

Halloween Kills

Slutningen af oktober måned betyder uhygge og gys, men kan den seneste installation i den ikoniske Halloween franchise leve op til det skræmmende løfte?

Instruktøren David Gordon Green genoplivede i 2018 John Carpenters gyser-klassiker fra 1978 med positive anmeldelser. Filmen fortsatte i samme Halloween-univers med de samme karakterer fra klassikeren blot 40 år efter, og selv Jamie Lee Curtis kom tilbage i sin debutrolle som Laurie Strode, for at opleve hendes liv endnu en gang blive vendt på hovedet af den ikoniske gyserskurk, Michael Myers.

Halloween Kills fortsætter direkte efter 2018's Halloween, hvor Laurie, hendes datter og hendes barnebarn netop har lykkedes at spærre Michael Myers inde i deres brændende hus. De tre ånder lettet op, og formoder, at Myers er brændt levende op og ikke længere kommer til at terrorisere deres liv og den fredelige by Haddonfield. Men det ville jo ikke være en spændende efterfølger hvis dette var sagen.

Halloween Kills

Myers bliver reddet af nogle uvidende brandmænd og hans terrorregime begynder på ny. Halloween Kills vælger dog at se hændelserne fra 2018-aftenen fra andre perspektiver - nemlig Haddonfields indbyggeres, og Strode-familien træder i første halvdel af filmen en smule i baggrunden under begivenhederne. Med dette skift i perspektiv kommer der pludselig fokus på nye og mindre karakterer. Der bliver lagt vægt på bi-karakterer fra Carpenters 1978-film, som nu er vokset op i frygt for halloween og Myers, samt nye tilflyttere til byen.

Selvom det er et anderledes indblik i samme aften, så må jeg ærligt indrømme, at stort set ingen af karaktererne ender med at blive dybere end et overfladisk knivstik. Der er simpelthen for mange karakterer, som for hurtigt blive slået ihjel og aldrig formår at blive mere nuancerede end en hurtig blodig splatterdød i hænderne på Myers. Ikke at jeg vil påstå at Strode-familien er meget dybere, og det er jo som sådan også lidt dét der er problemet med filmene og i bund og grund hele gyser-genren som sådan.

Halloween Kills

Gysere er jo oftest fokuseret omkring "monsteret" eller i dette tilfælde den psykotiske Michael Myers. Hans evigt skræmmende nærvær er også dét som bærer filmen fra start til slut. Til forskel fra andre gysere, så kender publikum allerede til Myers tilstedeværelse i Haddonfield i Halloween Kills, og der bruges ikke mange minutter på skærmen før han allerede er gået i gang med at slå ubetydelige karakterer ihjel til højre og venstre.

Til at starte med gør filmen godt og grundigt brug af alle de klassiske gyser-troper: intens opbyggende lydbillede, mørke og langsomme kamerabevægelser, små uhyggelige detaljer i scenografien, en fortællestrategi hvor "less is more" og selvfølgelig en god mængde jumpscares. Det bliver dog hurtigt kastet til side, og den barske og ubarmhjertige Myers slår uden hæmninger ihjel i fuld oplysning. Det skinner her tydeligt igennem at Halloween Kills er en splattergyser, og ikke en thriller-gyser. Tænk spandevis af blod, alt for grafiske mord og rigelig med hjernesplat. Alle de ting, som får dine popcorn til at være rigtig indbydende.

Halloween Kills

Jeg finder ærlig talt ikke mange positive punkter ved Halloween Kills, og selvom det nok mere handler om min alt for kritiske tilgang til gyser-genren som helhed, så er der nok heller ikke meget gods at tage fat i. Der er selvfølgelig nogle gode elementer i filmens 1 time og 45 minutters spilletid. Michael Myers selv er skide uhyggelig, og som nævnt, så gør filmen ikke noget for at skjule karakteren, som ubarmhjertigt jagter sin ofrer i en stærk og på grænsen til komisk power-walk. Han er bomstærk og føler ingen smerte... ja, måske til tider lidt for stærk.

Myers er helt ustoppelig, og det er på trods af utallige skudsår, knivstik, baseball-bats i hovedet og hvad ved jeg. Det er alt sammen meget uhyggeligt, ja, men det hele føles også lidt ligegyldigt og tamt, når den ustoppelige maskine, som Myers er, er urørlig. Men hey! Det kan jo være at de endelig får bugt med ham i den næste film "Halloween Ends."

Halloween Kills

For at opsummere: Ja, det er ikke den stærkeste film, men som gyserfilm, så klarer den sig faktisk udmærket. Den er grotesk, skræmmende, og ubehagelig også selvom plottet og karaktererne er overfladiske og fladt. Det hele er set før, men er alle gysere, som sådan ikke det? Halloween Kills gør tilpas brug af jumpscares uden at læne sig for tungt på dem, og Michael Myers er stadig ikke en fyr, som jeg ville drikke en kold øl med, men efter et par gentagne omgange af samme gyserrutiner i løbet af filmen, så blev jeg en smule træt af hele Halloween aften og ventede egentlig mest på at det blev 1. november igen.

Halloween Kills
5 / 10
+