Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      FIFA Football 2005

FIFA Football 2005

Et stænk innovation uden et egentligt overdrive. Alan har indtaget grønsværen til en omgang fodbold.

Med et år på bagen, som allerede har budt på en del overraskende hændelser inden for fodboldverdenen, byder EA Sports sig nu ind med en ny opdatering af deres FIFA-serie. Sidste omgang bød på en del nytænkning, men man manglede på visse områder at få snøret sækken. Det blev endnu mere udtrykt ved EURO04, som var en uhyre snæver titel lastet med et par unyttige ekstra gimmicks. Nu skyder EA Sports imidlertid en ny helflugter ind i begivenhederne, og forsøger at vriste pokalen ud af hænderne på Pro Evolution. På Xbox har EA Sports sågar et lille forspring, da Konamis vidunderlige udfordrer endnu ikke har taget springet hertil. Det er dog noget dette år vil ændre på, så spørgsmålet er om FIFA 2005 kan kridte banen op og sørge for et føringsmål fra starten af?

Allerede første gang man sætter en kamp i gang lægger man mærke til at noget er anderledes. Spillernes bevægelser, deres driblinger og afleveringer har fået en ordentlig finpudsning. Generelt har det hele fået et langt mere flydende præg, hvor boldens dans rykker op i Ronaldinho-niveau. Der er ikke tale om revolutioner, men det hele ser langt mere realistisk ud, og det affekterer samtidig gameplayet. Spillernes kunnen bliver nemlig nu i højere grad høstet. Intet mindre end 15.000 navne er hevet ind gennem virkelighedens vindue, og deres talenter er gengivet i finmaskede statistikker. I dette net forgrener mulighederne for at drible, tæmme bolden og afslutte sig blandt et utal af små stier. Det oversættes direkte over i spillernes handlinger, hvor der er tydelig forskel på stjerner og rakkerpak.

Mens vi traver ned af forandringens lund, så er der andre ting der dukker op i horisonten. Et andet frisk skud, med direkte sammenhæng til spillernes talenter, er et nyt "first touch"-system. Nu kan man på yderst intuitiv vis bestemme retningen af sin første tæmning af bolden. Baggrunden er ganske simpel, og nærmest essentiel i virkelighedens verden - men det er aldrig rigtigt blevet fanget i den digitale legestue. Det roder EA Sports nu bod på ved at lade højre analoge joystick være din tro væbner i tæmningens svære kunst. Konceptet er enkelt: Når du afleverer bolden til en medspiller, så kan du med højre joystick bestemme retningen af din første bevægelse. Resultatet er dog glimrende, nu kan man nemlig udnytte forsvarspillernes position eller undgå en glidende tackling. Samtidig roder det også bod på problemet med at spillerne tidligere ofte stoppede for at tage bolden med. Nu kan man modtage bolden i medløb og sågar bruge første berøring til at støde den videre foran sig.

Det giver selvsagt nye muligheder, og er med til at bryde det favntag som man ellers ofte blev fanget i på midtbanen. Ofte var det lidt et spørgsmål om tilfældigheder hvorvidt man brød igennem, men nu har vi altså en konstellation mellem spillerens egenskaber og ens egen timing. Systemet tilter også holdenes styrke, og nu kan man virkelig lukrere på et hold som Real Madrids offensive kvaliteter. Midtbanen er sublim til at lave "through balls" på, og Ronaldo er utrolig dygtig til både løb og førsteberøring. Det er med til at give kampene et langt højere personligt præg. Et andet område som er forbedret, er spillernes reaktion i forhold til boldens placering. Nu er det slut med spillere der spurter en bold op, bare for at tonse den ud over sidelinien. I stedet er systemet intelligent, og spilleren vil gøre alt for at holde bolden inden for banen. Det samme princip gør sig gældende når løse bolde skal løbes op. Er der en modstander der også er lige ved at nå bolden, vil ens spiller forsøge at kaste sig ned og spille bolden, når man trykker på pasningsknappen. Alt sammen er det med til at give kampene mere flow. Desværre er der problemer med den generelle AI, hvor spillerne stadig virker for statiske i deres løbemønstre.

Hele fornemmelsen omkring kampene er som sagt blevet mere flydende og lækker. Det ser rigtigt ud når spillerne løber, afleverer og skyder - samtidigt sker overgangene glidende. Stjernespillerne har fået udvidet deres repertoire, og der diskes op med lækre detaljer. Middelklassespillere kan også sagtens forsøge sig ud i den svære kunst, men her kommer straffen ofte i form af klodsede boldtab. Spillerne har fået flere polygoner at lege med, og flere kameravinkler giver illusionen mere dybde. Jeg synes dog at flere af spillermodellerne er blevet dårligere. Eksempelvis ligner "stjernerne" fra superligaen ikke virkelighedens brødre i samme grad som sidste ombæring. Der er dog ingen tvivl om at det generelle niveau er blevet hævet. Lyden spiller igen ping-pong mellem publikum og legen på banen. Det kan nærmest blive opslugende, når man har skruet godt op for lyden, og lydtæppet begraver en i spillet. FIFA 2005 formår at byde på innovation i form af enkle tilføjelser - i stedet for blot at kaste en masse "smarte" gimmicks efter publikum. Det er en glimrende titel, som vi kan nyde til Pro Evolution træder ind på stadion og den egentlige kamp begynder.

FIFA Football 2005FIFA Football 2005FIFA Football 2005FIFA Football 2005
      8 / 10
      +