FIFA 22

FIFA 22

Bedre end FIFA 21, men stadig et ret mangelfuldt kapitel i den legendariske serie.

Spørger du os, så har FIFA-serien i brede træk befundet sig i en lidt nedadgående spiral de sidste par år, hvor nogle tiltag ment som generelle forbedringer, faktisk har vist sig at gøre den samlede spiloplevelse direkte værre. I år lader dog til at være et vendepunkt, selv hvis det er et lille et af slagsen. FIFA 22 er bedre end FIFA 21, og det er ikke bare sandt på de nyeste konsoller, men også på de gamle, og sågar også på PC. Når det så er sagt, så er mange af de gode gamle gameplay-problemer her stadig, og de nye features er stort set udelukkende overfladiske.

Den største nyhed i år er den nye HyperMotion-teknologi, som dog kun er tilgængelig på PlayStation 5, Xbox Series og Stadia. Denne teknologi påvirker tilsyneladende en række elementer, fra AI-opførsel til boldfysik, men det vi lagde allermest mærke til var de nye animationer. Begge version er af FIFA 22 inkluderer nye animationer, men next-gen udgaverne tillader en helt anden form for gameplay når bolden er i luften. Du kan lettere passere bolden højt opad banen, tæmme med mere præcision, og du har i det hele taget mere kontrol over hvordan du bruger bolden, når den ikke er i kontakt med græsset. Dueller i luften er også blevet bedre, og der er langt flere animationer for hovedstød.

FIFA 22
FIFA 22FIFA 22FIFA 22

Samlet set tilbyder FIFA 22 mere balanceret gameplay end FIFA 21, og der er tydeligvis blevet foretaget en række fintuninger af adskillige elementer. Det betyder dog ikke, at nogle af de skuffende problematikker ikke stadig er her. At forsvare er generelt set stadig et mareridt, og det er den kunstige intelligens der er skurken her. Der er en gigantisk ubalance i den måde hvorpå AI'en, både modstanderens og ens egen, opfører sig her. Når den kunstige intelligens angriber er der en tendens til at spillerne alle spæner op af banen, som efterlader store åbne områder, og dermed sårbarhed for pludslig kontra - der i øvrigt forbliver den letteste måde at score mål på. Samtidig bakker forsvarslinjen alt for langt tilbage, ligegyldig indstillingen. Modstanderens AI er også ubalanceret, og presser på uden rigtig at danne en reel kæde, og det hele falder først fra hinanden hvis du tager et mål ind. Så åbner de sig endnu mere, som gør det mere sandsynligt at samme modstander scorer tre eller fire ekstra mål på kort tid.

Det, kombineret med den lidt for konservative forsvarsposition nærmest på målstregen, jamen så fremstår det hele bare endnu ret ubalanceret. Selv hvis du vælger High Pressure og High Defensive Line, de bakker og bakker og står nærmest bare og venter på et skud udefra. Ikke bare det, der er også alt for meget dribleri fra forsvarsspillerne i eget felt, som gør at angribere let kan gribe helt ind i forsvaret, og sågar spille bolden rundt med relativ lethed i feltet. Det er ret tydeligt, at EA stadig slås med ringe AI-positionering og basal holdlogik. Det har ikke altid været lige tydeligt, men det er det, igen, i år.

Et andet gameplay-relateret problem i FIFA 22 handler om nogle ret urealistiske spillerbevægelser. Det er ikke noget nyt for erfarne FIFA-spillere - faktisk er det et problem der har overlevet igennem adskillige års spil, men selv HyperMotion løser det ikke. Vi taler eksempelvis her om hvordan spillere kan vende sig 180 grader med bolden stort set øjeblikkeligt, som gør bevægelsesmønstret svært at læse, og fysiske dueller imellem spillere er stadig utroligt svære at forstå, særligt hvis boldindehaveren beskytter sig med L2/LT. Det virker til tider direkte umuligt at tage bolden, selv hvis der er to angribene spillere om jobbet. Det er virkelig skuffende at se de her problemer stadig, når nu EA's primære tilføjelse er et nyt animationssystem.

FIFA 22
FIFA 22FIFA 22

I forhold til målmænd, så er de i brede træk en del bedre i år, og nogle af de nye animationer er ret fantastiske. Vi har dog set flere tekniske fejl her end normalt, hvor målmænd enten næsten forsøger at undgå bolden, eller kommer til at presse den ind over egen målstreg. Det virker dog som fejl, der let kan fikses.

Det lyder som ret mange fejl, og det er det også. For mange. Men det skal ikke tage væk fra, at FIFA 22 generelt set er en bedre gameplay-oplevelse end FIFA 21. Det er muligt at spille ret fed fodbold i årets spil, og både on- og offline er det muligt at ende i ret hæsblæsende dueller, hvor det synes at være ens evner der afgør kampen, snarere end teknik. Problemerne synes at opstå idet der simpelthen er for mange lag oven på hinanden, der gnider og skurrer. Animationer, AI-opførsel, skill moves, egentlig handling og styring - for mange systemer er bygget oven på hinanden, og det er i bindeleddene imellem dem at det hele går galt. Det kan måske være svært, men vi tror at FIFA-serien ville have godt af et slags soft reboot, hvor man konstruerer et nyt teknisk fundament, hvor de her lag hænger bedre sammen.

I forhold til resten af spillet, jamen så ligner det hele ret meget det vi så i FIFA 21. Der bliver budt på en ny narrativ intro, der varer 30 minutter, og det er nu muligt at skabe sin egen klub i Career Mode. Desuden er der masser af nye muligheder for at tilpasse egen hjemmebane. Indholdsmæssigt forbliver FIFA 22 en gigantisk pakke, fra Volta til Ultimate Team, fra Career til Pro Clubs - og det hele præsenteres med flair og sans for detalje. Når det så er sagt, så er de fleste ændringer og tilføjelser overfladiske af natur, uden at egentlig påvirke selve oplevelsen.

Igen, FIFA 22 er bedre end FIFA 21, men ikke så meget bedre, og adskillige problemer der burde være væk er her stadig. Du kommer til at have det sjovt med spillet, hvis du altså er fan, men vi er stadig skuffede over at EA endnu ikke har fået vendt skuden helt, selvom det her er et lille skridt i den rigtige retning. Sidste år sagde vi at EA burde udnytte det her konsolgenerationshop til at foretage helt grundlæggende ændringer i deres formular, og den følelse står vi stadig tilbage med.

7 / 10
+
Ny animationer er tiltrængte, Club Creation fungerer, nye stadionmuligheder er solide, masser af indhold, solid præsentation.