Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

Fanatec CSL DD

Glem de dage hvor det var nødvendigt at hive over 10.000 kroner op af lommen for et Direct Drive-rat. Fantatecs budgetvariant er her snart - og den er genial.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

I næsten et årti var det sådan, at rat med såkaldt "Direct Drive"-teknologi havde en meget prestigefyldt og eksklusiv plads i simracing-verdenen. De billigste udgaver kostede i lang tid omtrent de der €1500, og her krævede det at du tilføjede både pedaler og selve rattet selv. Det kunne hurtigt blive over €2000, bare for at kunne køre i diverse bilspil med noget der føltes som en rigtig... ja, bil. Sådan er det dog ikke mere. Det vi her har med at gøre afslutter denne æra med et brag. Fanatec skriver hermed historie, og omskriver i øvrigt reglerne i samme ombæring, ved at gøre Direct Drive mere tilgængeligt for masserne. CSL DD er ankommet, og jeg har brugt det løbende i løbet af den sidste måneds tid. CSL DD står for "Clubsport Light Direct Drive", og er en slags videreudvikling af Fanatecs uhyre populære DD1-base, som koster omtrent tre gange så meget som CSL DD gør. Begge dele er baseret på den samme teknologi, men dog med kærkomne videreudviklinger, såsom en styreakse i kulfiber.

HQ

Det der dog for alvor adskiller et produkt som dette fra de varianter der benytter bælter, remme og tandhjul, som eksempelvis Logitechs G-serie, Thrustmaster TGT eller sågar Fanatecs egen gamle Clubsport-serie, er at netop den styreakse er en direkte forlængelse af den elektriske servomotor, som gør den langt mere kraftfuld og øjeblikkelig. Dermed kan den levere en mere præcis simulation, og afvikler hele oplevelsen på en mere realistisk måde. Den kraft der sitrer op igennem rattet er hurtigere, bedre og mere detaljeret. At sammenligne noget som CSL DD med netop de varianter der bruger tandhjul og remme, er lidt som at sammenligne Dolby Atmos-biografer med et CRT-fjernsyn.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Fanatec CSL DDFanatec CSL DD

Sagt med andre ord; forskellen er stor. Rigtig stort.

Dette er en annonce:

Jeg var dog i starten lidt bekymret om hvorvidt CSL DD's lidt begrænsede modstandskraft på 5nm ville være nok for mig, når nu jeg normalt bruger et Fanatec DD2 med over 25nm. Jeg har desuden sat min DD2 op således, at der leveres maksimal modstand, da jeg elsker at overfladen bider fra sig, når man afvikler et såkaldt Scandinavian Flick i et givent rally-hjørne. CSL DD giver dig bare 5nm ud af boksen, og for dem der gerne vil have mere, så sælger Fanatec et såkaldt "Boost Kit" for €149, som giver mere oomph til basen, og dermed klemmer du den op på 8nm. Jeg troede dog stadig at det ville være for lidt for mig, men det var helt forkert.

Eller, måske har jeg både taget fejl, og har haft lidt ret, så forvirrende som det lyder. 5nm en smule for lidt for mig, men samtidig lod jeg adskillige venner afprøve 5nm i de mest populære bilspil, og fik udelukkende at vide, at det var mere end nok. Dog kan jeg glædeligt anbefale det der Boost Kit til dem der mangler mere feedback, for de 8nm var lige præcis nok. Skruer man nok op med det smækket på, så er det decideret svært at mærke forskel på DD og DD1, som er direkte bizart, når man tager prisforskellen i betragtning. DD1 koster tre gange så meget.

Fanatec CSL DD
Fanatec CSL DD
Dette er en annonce:

Hvad der dog imponerer mig mest ved CSL DD, udover den minimale størrelse, er hvor sensitiv den er i sin kalibrering, og hvor detaljeret den føles at bruge. Jeg tror ikke at jeg overdriver når jeg siger, at den tilbyder mere sensitivitet og en mere detaljeret køretur end selv min DD2-base, der i øvrigt koster små 15.000 danske kroner. Det er altid let at mærke efter præcis hvor vejgrebet befinder sig, og hvor glidevinklen er på baghjulene, når jeg kaster mig GT1 McLaren F1 GTR LT i Automobilista 2. Selve mængden af feedback fra dækkene og karroseriet når jeg spiller Rfactor 2 er så velkommunikeret ud til brugeren, og så detaljeret, at man hurtigt føler sig mere tryg ved at køre til. Man får seriøst en følelse ingen traditionel ratbase ellers ville kunne give en. Faktisk er det sikkert at sige, at det her føles bedre end noget Logitech, Thrustmaster og Mad Catz har bygget.

Derudover er der en lille, men signifikant, detalje ved navn Fanalab. Denne indbyggede brugerflade giver dig et overblik over Fanatecs økosystem, og lader dig hurtigt skabe et specifikt set-up til en specifik titel. Desuden er det nu lettere at tilføje alt lige fra en ekstern gearkasse til en håndbremse direkte ind i ratbasen. Fanatec fremstår efterhånden som en slags Apple for simracere, for hvad der normalt er trættende, besværligt og kedeligt at sætte op, glider nu bare afsted som en leg. At stort set samtlige seriøse bilspil i verden, på tværs af genrer, officielt undestøtter Fanatecs modeller og økosystem, siger bare endnu mere.

Der findes ingen tvivl om, at for simracere, der er det her det absolut bedste rat du kan købe for penge, og det koster ikke engang synderligt meget. For cirka £349 får du basen, og for £149 får du så et Boost Kit. Direct Drive har aldrig været bedre, eller mere tilgængeligt, end det er nu.

Fanatec CSL DDFanatec CSL DD
Fanatec CSL DDFanatec CSL DDFanatec CSL DD
10 Gamereactor Danmark
10 / 10
+
Fantastisk byggekvalitet, kraftfuld Force Feedback, kompakt størrelse, let at bruge, kompatibel med næsten alle bilspil.
-
Nada...
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

1
Fanatec CSL DD

Fanatec CSL DD

HARDWARE-TEKST. Skrevet af Petter Hegevall

Glem de dage hvor det var nødvendigt at hive over 10.000 kroner op af lommen for et Direct Drive-rat. Fantatecs budgetvariant er her snart - og den er genial.



Indlæser mere indhold