Dansk
Gamereactor
artikler
Fallout 76

Fallout 76 Som Singleplayer - Del 1

Redaktionens Fallout-fanboy og multiplayer-hader nummer 1 har taget et kig på Fallout 76 udelukkende spillet som var det det et normalt singleplayer-spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Inden at vi tager fat på det praktiske og selve oplevelsen, så lad os lige kigge på hvad der egentlig skete, og hvorfor det er relevant at tale om Fallout 76 mere end fire år efter at det udkom. Hvis du læser denne artikel tillader jeg mig at antage at du kender gameplay-elementerne i spillet, og det vil jeg derfor hoppe let og elegant over.

Fallout 76 var både længe ventet og også frygtet da det kom. Den spilmotor som spillet bygger på er ikke oprindeligt designet til at køre andet end 60fps i singleplayer, og jeg må indrømme at jeg stadig får microstutter hvis jeg ikke kører specifikt 60-tabels intervaller på min opdateringshastighed. Og så er jeg bare helt grundlæggende ikke glad for at mit spil af afhængig af nogle servere som i teorien kan blive slukket fra den ene dag til den anden.

Så var der lidt kontroverser omkring nogle Collectors Editions der ikke var helt hvad de burde være, en lang række tekniske problemer og så ikke mindst nogle mærkværdige valg omkring ikke at have NPC'er i spillet i starten. Heldigvis har 99.9% af det løst sig, og en eller anden stædig person har fastholdt at forbedre og opdatere spillet således at det nu er, om ikke et helt andet spil end oprindeligt, så noget der er ekstremt og væsentligt anderledes. Det vidner en nidobling af spillets brugerbase også på, men da spillet har været på Game Pass og andre tjenester hvor det reelt var gratis at prøve, så kommer det også ud til væsentligt flere mennesker. Spillet kan nu ofte findes til 75 kroner på alle platforme, så det er ærlig talt en minimal investering i forhold til hvad man får.

Dette er en annonce:

For at sætte tingene i perspektiv, så er der ifølge Steam, lige i de minutter denne sætning skrives, flere der spiller Fallout 76 end Warhammer 40,000: Darktide, og kun 10% fra Counter Strike: Global Offensive. Altså, spillet er meget langt fra dødt. De forskellige opdateringer er i øvrigt gratis næsten alle sammen.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76

Der har været en del kritik af mikrotransaktionsystemet, de såkalte Atoms, da de ting man kan købe godt nok er kosmetiske, men man skal ikke spille ret meget for at tjene Atoms ved at dræbe ting, bygge ting, stige i level, eller andre basale ting man gør alligevel. Der er helt klart en række "quality of life"-ting man kan købe, men eftersom at man relativt nemt kan optjene Atoms bare ved at spille, og at de ting man kan købe; bygninger, reparationsbokse og andet der har en reel indvirkning på spillet, mere er bekvemte, og slet ikke nødvendige, ja så er jeg lidt ligeglad. Nu er det ikke værre end at man ligeledes kan placere sin lejr et ekstra godt sted, og så ellers bare loote løs hver gang man logger ind, da man ikke er på samme hver gang, det har også den ulempe at et område man har ryddet nu igen er fyldt med fjender. Sagt på en anden måde; der er et stærkt argument for, men reelt også et krav om, at du spiller mere end bare 10 minutter af gangen, ellers skal du starte forfra, men er blevet tørstigere og mere sulten siden sidst, og har brugt ressourcer og ammunition.

Dette er en annonce:

At noget er online betyder også at man ikke kan modde spillet som man kan i et singleplayer-spil, jeg var selv en af dem der brugte ret meget tid på at ændre, ja, alt, være det sig grafik, lyd, vejret, spilmekanismer, quests, og jeg kan i dag ikke forestille mig at spille Fallout 4 uden min trofaste Garrand-riffel som minimum. Det betyder også at noget som dem der spiller det meget hurtigt går død i, nemlig musikken, ikke kan fornys med nye radiostationer eller import af egen musik. Her er løsningen så at have en af de mange Tidal- eller Spotify-playlister kørende i baggrunden, og da jeg både har Tidal og et stort anlæg i samme rum som min computer er det en meget luksuriøs måde at spille det på, men det virker. Det havde dog været federe at gøre det hele som in-game musik via min Pipboy, men musikken er jo ikke noget der er komponeret til spillet (bortset fra Inon Zurs geniale baggrundsmusik fyldt med stemning), det er tidstypiske numre der kræver mange og besværlige licensaftaler, og med over 70 timer på min nuværende Fallout-playliste på Tidal er der bare meget langt imellem at man for 27. gang skal høre "Butcher Pete" eller "Grandma played the numbers".

Multiplayer-segmentet er lidt en mærkelig ting. Det er fedt at kunne stjæle andres korn eller vand, knapt så fedt at det kan gå ud over en selv, vandfarming som man kender det fra Fallout 4 er lidt mere svært, men ikke umuligt. Når det er sagt, med maksimalt 24 spillere per server, og et område svarende til over 40 kvadratkilometer, så er det ikke meget man ser til andre spillere, medmindre at man aktivt opsøger dem, her er daglige quests og in-game events (der skalerer efter level) en naturlig del af spillet, særligt fordi at der er bonus XP så det batter, og bare det at være i en gruppe giver ekstra med erfaringspoint og også en kontant bonus når andre fuldfører en quest. Selvom at jeg er notorisk på kontoret for at hade multiplayer, så har det også reddet min bagdel et par gange når jeg lidt overmodigt mente at jeg sagtens kunne nakke to Deathclaws alene som level 14, for at der så kommer en level 850-spiller og redder dagen, og efterlader mig med hvad der for ham er ragelse, og for mig er legendariske våben jeg først kan bruge om 15-20 timers spilletid, det community der er i Fallout 76 er vidt berømt for virkeligt at være positivt og konstruktivt, og det må jeg sige at det er, og jeg har aldrig før oplevet spillere med højt level der rent faktisk frivilligt hjalp alle de nye.

Man kan dog ændre særligt sine PVP-indstillinger hvis man som jeg hader den del, og det gør det pludseligt væsentligt mere underholdende. Man skal trods alt forestille at være overlevende fra samme bunker der sammen forsøger at skabe en bedre verden.

Særligt i starten vil man også være udsat for andre spilleres liberale brug af atombaserede våben, så hvor man er imponeret over andres evne til at reagere hurtigt og hjælpe dig, så forbander man dem også langt væk når de beslutter sig for at detonere et interkontinentalt ballistisk atommissil i det område hvor man quester. Når det er sagt, så har man rigeligt med muligheder og tid til at flygte ud af det berørte område - jeg har dog faktisk en lejr der ikke blev fjernet og pakket væk der blev ramt, og jeg gruer ærlig talt for at vende tilbage til den og se hvordan at det er gået.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76

Der er lige nu åbent for fire måder at spille på; Adventure der er basis-spillet, en Private Adventure Mode for Fallout 1st-brugere, altså en privat server hvor du kan spille med dine venner, Happy Builder der er en mulighed for bare at bygge løs, og så Custom World hvor du og nogle venner spiller på en privat server og hvor spillereglerne i øvrigt kan sættes ret frit, det er primært det jeg har spillet, helt for mig selv, og med nogle få ændringer til den verden jeg har skabt, man kan i øvrigt lave flere forskellige hvis man vil. Og jeg har svært ved at forstå at det skal være online hvis man som jeg spiller det 100% for mig selv.

Okay, så er det tid til kritik. Først, og ganske fair, er der problematikken omkring at nogle af de ting man kan købe for Atoms ikke er kosmetiske, men rent faktisk har endda meget nyttige gameplay-funktioner, eksempelvis Repair Kits. Det er en helt fair pointe, jeg har selv en håndfuld Repair Kits liggende, men jeg bruger dem ikke, som er en gammel vane, men ja, over tid bruger man godt nok mange ressourcer man kunne have sparet med Repair Kits på at fikse sine våben og rustning, og jeg er selv stor modstander af ikke-kosmetiske ting der sælges for in-game valuta. Lad os være ærlige; det er en dårlig timeløn at grinde sig til Atoms i stedet for at købe dem direkte eller igennem et Fallout 1st-abonnement. Ligeledes bruger jeg ikke Scrap Kits, der er masser af mulighder for at scrappe sine items ude "i marken". Men lige i det her tilfælde hvor jeg ikke selv bruger det så meget, der går det mig ikke så meget på. Så var der dengang man kunne købe et in-game køleskab - hvilket man har ret meget brug for, og en Scrap Collector, også ret nyttigt, men ikke kunne få det på andre måder, desværre. Den var knapt så god. Og jeg er heller ikke helt sikker på om man på andre måder end via Atom-shoppen kan få adgang til sin egen personlige bunker, det er 1500 atoms sådan en indgang koster, det er ret meget, og det giver dig et lukket område, og det kan man selvfølgelig betale for bliver større, hvor du godt nok ikke kan have mad og vand til at gro/opsamle, men du er 100% sikker og aflukket og kan sove og crafte og sortere i fred.

Apropos sortere, så finder jeg begrænsningen på 1200 kilo skrammel som et seriøst problem, og jeg har endda anskaffet mig en såkaldt skrammelbøtte med ubegrænset lagerplads, og de 1200 kilo er hvad det er nu, det var meget mindre i starten.

Så er der priserne. Grundprisen for 500 Atoms er €5. En måneds Fallout 1st koster €15. Der er naturligvis rabat hvis man køber et år af gangen, eller mere end 500 Atoms af gangen. Der er i øvrigt inkluderet 1600 Atoms om måneden hvis man køber Fallout 1st, men man kan ikke fravælge det, og det virker umiddelbart til at de inkluderede Atoms udgør en stor del af prisen.

Det største problem er nok Fallout 1st. Det er ingen hemmelighed at Bethesda gjorde det muligt for mig at prøve at have min konto opgraderet til Fallout 1st, og jeg skal blankt erkende at det gjorde en forskel. Måske ikke en afgørende forskel, men det at man har en kasse uden begrænsning til alt sit skrammel og et telt man kan stille næsten hvor som helst der giver adgang til både denne og din normale gem-alt-dit-lort kasse, et sted at sove og lave mad, det gør en stor forskel i den måde jeg tilgår spillet på, og jeg bruger det flere gange i timen. Nu er udgangspunktet for denne artikel jo også at spille Fallout 76 som ren singleplayer - det kan heller ikke lade sig gøre uden Fallout 1st. Og så må jeg indrømme at jeg ganske enkelt ikke tør bruge mods før end at jeg kan køre en ren offline server.

Fallout 76
Fallout 76Fallout 76

Tilbage ved E3 2018 sagde Todd Howard at der med tiden ville komme understøttelse af mods til spillet, og det er der som sådan også mulighed. Man kan ændre HUD og visse grafiske elementer og ikke så meget mere, men han sagde også at man kunne have sin egen private verden man ville kunne modde, og det er som sådan også rigtigt nok, men han glemte at sige at det ville kræve at man skal abonnere, og at den verden man modder ikke findes lokalt på computeren, men på en server, og at der er meget klare grænser for hvad der kan moddes. Derfor blev mange vrede, og det kan man jo godt forstå.

Mit problem er at jeg allerede før næste del kan afsløre at jeg faktisk godt kan lide spillet, også selvom at jeg ikke kan modde det, og også selvom at jeg virkelig savner en offline del. Men hvor sidstnævnte næppe nogensinde kommer, så kunne en nem og billig måde at holde spillerne til ilden være at ændre Fallout 1st, eller lave en Fallout 2nd hvor man ikke får Atoms hver måned, men "bare" alt det andet som reelt er der i forvejen. Så har man stadig lavet en betalingsmur til noget man indirekte sagde ville være inkluderet. Tag €2 for det om måneden, så er der ingen der brokker sig, og alle vil gerne have det. Burde det være gratis? Ja, måske, men online-spil er dyre at vedligeholde, så en eller anden form for lille betaling kan jeg sagtens leve med - men ikke €15 om måneden.

Følg med i del to hvor vi kigger nærmere på spillets tilstand nu hvor der rent faktisk er NPC'er, hvad udvidelserne har gjort, og hvad den større forskel imellem live- og privatservere er.

HQ

Relaterede tekster

Fallout 76Score

Fallout 76

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Laursen

Laursen har vadet ødemarken tynd, undertiden i selskab, men oftest alene. Fallout 76 er mere af det samme og dog så forskelligt. Læs mere her...

0
Fallout 76 Som Singleplayer - Del 1

Fallout 76 Som Singleplayer - Del 1

ARTIKEL. Skrevet af Kim Olsen

Redaktionens Fallout-fanboy og multiplayer-hader nummer 1 har taget et kig på Fallout 76 udelukkende spillet som var det det et normalt singleplayer-spil.



Indlæser mere indhold