Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Everquest: Champions of Norrath

Everquest: Champions of Norrath

Da Baldurs Gate: Dark Alliance i sin tid gjorde sin debut på Playstation 2 tog det pusten fra en hel generation af gamere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Da Baldurs Gate: Dark Alliance i sin tid gjorde sin debut på Playstation 2 tog det pusten fra en hel generation af gamere. Ikke kun var der tale om en af de teknisk mest imponerende titler til formatet, men udvikleren havde også formået af få de mest essentielle værdier med fra Baldurs Gate universet, om end størstedelen af RPG elementerne var blevet udskiftet med et hack’n’slash gameplay, som i højere grad passer til formatets målgruppe.

Siden da har adskillige spil prøvet at tage kronen fra Dark Alliance, og senest har vi set på Interplays egne Fallout: Brotherhood of Steel og Baldurs Gate: Dark Alliance 2, som dog desværre begge virkede en smule vandede i forhold til originalen. Forklaringen på dette skal måske findes i at udvikleren af det originale Dark Alliance, i stedet for at arbejde videre på en opfølger, i stedet valgte at slå sig sammen med Sony og deres Everquest licens, og udvikle hvad der nu er blevet til Champions of Norrath (CoN). Og for nu at bruge en kendt kliché, kan man roligt konkludere at kongen er vendt tilbage i nye klæder.

På overfladen er der ikke meget nyt at finde, og der er stadig tale om et temmelig ordinært hack’n’slash, hvor størstedelen af spilletiden unægtelig vil blive brugt på parteringen af adskillige horder af monstre. Selvom spillet har skiftet Dungeons and Dragons baggrunden ud med Sonys Everquest univers er resultatet minimalt anderledes, og tonstunge slimklatter, drager og gargoyler er stadigvæk alt der står mellem spilleren og dennes jagt på magiske våben, erfaringspoint og trylleformularer.

Ét markant tiltag er der dog blevet taget for at holde spillet friskt, og har du en Network Adapter smækket i ryggen af din Playstation 2, bør du allerede nu være i gang med at fremskaffe de surt optjente sparekroner til købet af CoN. I kvartetform er det nu blevet muligt at gå på eventyr sammen over Internettet, og hvor Dark Alliance var godt med to spillere, er CoN sublimt med fire spillere. Som i de bedste multiplayer-spil, giver det spillet en helt ny dimension at være del af et alsidigt og velfungerende team, hvor hver spiller kender sin rolle - og Sonys netværksservice gør det nemt for enhver at slutte sig til et spil.

Dette er en annonce:

Kender man sin spilhistorie nøje vil man vide at en stor del af udvikleren, Snowblind Studios, stammer fra en af den afdøde Sega Saturns mest prominente udviklere: Lobotomy Studios. Lobotomy var specielt kendte for at tvinge utænkelige effekter og tricks ud af Segas maskine, og derfor var det heller ikke til stor overraskelse for kendere, at Dark Alliance mildest talt var et grafisk vidunder da det udkom. Snowblind har med CoN videreudviklet den grafiske stil fra deres tidligere spil, og tilføjet endnu flere effekter og detaljer. Resultatet er en virkelig flot grafik der overbevisende udnytter størstedelen af alle de tricks PlayStation 2 hardwaren har at byde på. Alt sammen bliver smidt på skærmen med en framerate, der en sjælden gang kan tage et lille dyk, men oftest forbliver imponerende stabil grafikken taget i betragtning. Grafikken vil måske ikke virke overbevisende i samme omfang som da man første gang så Dark Alliance, men Snowblind har endnu en gang presset hardwaren ud i en seriøs omgang overarbejde, der virkelig viser maskinen fra sin bedste side.

Som oftest er der dog et par små ridser i rustningen, og med CoN findes de største desværre i et af spillets mest essentielle kapitler. Der er ingen tvivl om at multiplayer over Internettet er det store salgsargument for denne titel, og derfor virker det lidt underligt at udvikleren ikke har givet sig tid til at lave et ordentligt system hvormed spillere kan bytte våben, guld mm. uden hensynsløst at smide dem på jorden, og håbe på ikke at blive snydt af medspillerne. Det kan være en dybt frustrerende oplevelse at blive snydt på det groveste af en nedrig spiller der ikke overholder sin del af aftalen; og med en kæmpe succes som online rollespillet Everquest i ryggen har Snowblind ingen undskyldning for ikke, at have inkluderet en smartere løsning på dette problem.

Selv med irriterende fejl er der dog ingen tvivl om at CoN til dato er det bedste konsolspil i genren, og med lethed fejer både Brotherhood of Steel og Dark Alliance 2 af vejen. Kongen er død, længe leve Kongen.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Multiplayer over Internettet holder og virker som det logiske næste skridt for genren.
-
Udvikleren burde have draget mere på erfaringerne fra det originale Everquest. Enkelte hop i frameraten.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold