Homeworld var en af de mest spændende titler på årets E3 messe i maj måned, og efter at have testet spillet kan jeg godt forstå hvorfor. Dette er et spil af episke proportioner og er et resultat af en ambitiøs satsning af Sierra i samarbejde med Relic. Du overtager ledelsen over en hel civilisation, som er drevet på flugt i rummet og som er på jagt efter planeten, hvor folket har sin oprindelse, og deraf navnet på spillet, Homeworld.
Rent grafisk er spillet en perle og har alle mulige og umulige tricks og teknologier, som bliver benyttet for at skabe en levende verden langt ude i verdensrummet. Rumskibe med flotte deltaljer og bevægelser, asteroidefelter og flotte lysffekter gør spillet til en stor oplevelse at spille. En flot og let brugelig zoomfunktion giver gode muligheder for at skabe sig et godt overblik over hvad der sker i nærområderne. Da det er vigtigt at kunne se sin egen position fra flere forskellige vinkler, kan du flytte kameravinklen 360 grader på en ganske enkel og simpel måde. Du kan se dit rumskib direkte fra oven, fra neden, fra siden eller hvor du end måtte ønske det, på en meget enkel måde. Objekter som befinder sig langt væk kan du også følge ved at hente et strategisk kort over rumskibene inden for en hvis afstand.
Der er enheder på 3D-kortet, der nok vil volde en del roderi til at begynde med i dette komplekse, men utrolig gode spil. Det er ikke nok bare at klikke på en enhed, for så at klike et sted på kortet. Hvordan skal rumskibet flytte sig frem ?, op eller ned ? For at muliggøre dette er der blevet indlagt et afstands-linje, som gør dette ganske enkelt, efter man har øvet sig og fået feeling med det. Brug af tastaturet og såkaldte "hotkeys" er temmelig vigtigt at få lært sig.
Eftersom flåden du kontrollere vokser som følge af forskning og produktion, er det vigtigt at danne formationer i flere lag. Inderst i hovedflåden bør du have de mest sårbare skibe, som forskningsstationer, radarstationer osv., mens raske skibe bør benyttes som patruljeskib i yderkanten af hovedflåden. Tunge forsvarsskibe bør også indgå som en naturlig del af hovedflåden. Naturressourcer kan benyttes til forsvarsværker, gasskyer kan benyttes til at skabe ugennemtrængelige elektriske felter. Nye rumskibe og teknologier bliver bedre og bedre jo mere du forsker og forskningen vil gå væsentlig stærkere, hvis du udbygger den kapacitet. Spillet ser ud til at være fint balanceret og jeg ser frem til at spille den endelige version.