Hvert år, mellem forårs- og sommermesterskaberne i de forskellige regionale League of Legends-ligaer, afholder Riot deres Mid-Season Invitational. Det er en international turnering med de seneste mesterskabsvindere fra Nordamerika, Europa, Kina, Sydkorea og Taiwan-Hong Kong-Macao-regionen, samt et wildcard-hold fra en af de mindre LOL-regioner.
Semifinalerne og finalen blev spillet denne weekend, og sejrherren var ingen overraskelse. Koreanske SK Telecom T1, der også er regerende verdensmestre, slog deres modstander i en bedst-af-5-serie med stillingen 3-0.
Men det er ikke den største historie fra turneringen. I stedet var det mere opsigtsvækkende hvem deres modstander var: de nordamerikanske mestre fra Counter Logic Gaming.
Og hvorfor så det, spørger du? Trods masser af seere og høje indtægter for de mest succesfulde hold, bliver den nordamerikanske liga generelt betragtet som den svageste af de fem store. Korea og Europa er de rigtige sværvægtere i internationalt regi, mens Kina følger tæt i hælene på den. Men inden dette års MSI forudsagde mange, at CLG ville ryge tidligt ud. De var endda blevet udnævnt til at være turneringens andetdårligste hold, kun undergået af det tyrkiske wildcard-hold SuperMassive.
Men CLG gjorde alle de forudsigelser til skamme. Udover at slå turneringens andet store favorithold, kinesiske Royal Never Give Up, i semifinalen, blev det også til sejre over alle deres modstandere i gruppespillet, herunder SKT og Flash Wolves. Det er en af de bedste præstationer, et amerikansk hold har formået ved en international turnering i lang tid.
I mellemtiden floppede de europæiske mestre fra G2 Esports fælt. Tilsyneladende havde holdet valgt ikke at træne op til turneringen for i stedet at holde ferie efter at have vundet det europæiske mesterskab. Det viste sig at være et fatalt fejltrin, idet holdet endte næstsidst i gruppespillet, med en pinlig stilling på to sejre og otte nederlag.
Det er et resultat, der er endnu værre end det umiddelbart ser ud, da dette års MSI rent faktisk har betydning udover turneringen i sig selv. Resultaterne her bliver brugt til at vurdere de forskellige regioners styrkeforhold, og får betydning for seedningen til VM i efteråret. Med andre ord vil G2 Esports' flop gøre gruppespillet ved VM så meget sværere for europæiske hold, uanset hvem der kvalificerer sig.
Sommer-mesterskabet i både den europæiske og den amerikanske LCS-liga begynder i starten af juni.