Dansk
Gamereactor
artikler
Cyberpunk 2077

Er det værd at spille Cyberpunk 2077 på Xbox Series X i dag?

Magnus har ventet med at starte spillet til efter Hotfix 1.06, og giver nu sit besyv med.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det er efterhånden ret svært at sige noget decideret nyt/i> om Cyberpunk 2077. Den længe ventede lancering, der på brutal vis chancerede over i verdensomspændende skandale og ramaskrig, er efterhånden populærkulturel historie. Mange, mange års ventetid, ambitiøs markedsføring, og hvad vi endte med landede med et hult *dunk*, snarere end det brag vi måske havde håbet på.

Men læser man vores anmeldelse, samt andre reaktioner på tværs af æteren, så lader dommen til at være lidt mere kontrastrig og higende efter kontekst. Ser du, der er relativ enighed om at Cyberpunk 2077 byder på en storslået, indgående og indlevelsesrig historiefortælling, men at der uden om denne solide kerne eksisterer mangelfulde systemer, halvbagte ideer og vigtigst af alt - tekniske fejl <em>en masse.

CD Projekt RED forventes at introducere en opdatering her i januar, og endnu en februar, men tænder du for din konsol i dag, eller din PC, så er det opdateringen "Hotfix 1.06" der gør sig gældende, der retter de mest grelle fejl CD Projekt RED har kunnet støve op, men efterlader spillet i en fortsat kuriøs tilstand.

Dette er en annonce:
Cyberpunk 2077

Så nu hvor jule- og nytårsdagene er overstået, og hverdagen igen banker på døren, så er det måske værd at checke ind igen, og se hvordan Cyberpunk 2077 kører i dag med netop Hotfix 1.06, så jeg tændte min Xbox Series X, og gik endelig i gang med spillet, og det er i øvrigt for første gang, da jeg netop valgte at vente til de værste fejl var blevet rettet.

Og hvordan er det så? Jo, i løbet af de 18 timer jeg har lagt i spillet indtil videre, så er jeg faktisk ikke stødt på en fejl der direkte hindrede min fremgang. Både kollegaer og særligt ærgerlige tilfælde på nettet nævner fejl der eksempelvis får biler til at eksplodere, og afgørende karakterer, der er kritiske for en given missions fremdrift, der pludselig forsvinder. Dette har ikke været en del af min personlige oplevelse, og heller ej er spillet direkte crashet, og smidt mig tilbage til Xbox-hovedmenuen. Ikke en eneste gang. Så langt, så godt.

Men det er sådan set her hvor de positive indtryk stopper. Men hvis det eneste du leder efter er en bekræftelse af at de absolut værste fejl, der dem kan tage fremgang fra dig, eller sætte den i bero, er væk? Jamen, så er det sådan set nu du kan begynde, men det betyder virkelig, virkelig ikke at Cyberpunk 2077 er en oplevelse der direkte kan anbefales, og det gør sig også gældende på Xbox Series X, om man så spiller på Performance eller Quality.

Dette er en annonce:
Cyberpunk 2077

Først er fremmest er hele oplevelsen, fra ende til anden, ret "janky". Ja, et engelsk ord, men det er ret rammende for den flimren, den lidt hakkende billedhastighed og den tvivlsomme fysiske forbindelse mellem omgivelserne og de mennesker der bevæger sig i dem. Det hele er bare en kende... kunstigt. En nær sammenligning kan eksempelvis være Bethesdas store rollespil, såsom The Elder Scrolls V: Skyrim og Fallout 4, hvor genstandene i verdenen føltes fysiske, men hvor selve interaktionen med dem ikke rigtig var. Cyberpunk 2077 er sådan fra start til slut, lettere svævende, lettere usammenhængende.

Ikke bare det, billedhastigheden er ujævn som ind i helvedet. Jo, på Performance, hvor spillet sigter efter 60fps, genvindes lidt stabilitet, men det betyder ikke at de så absolut mindeværdige dyk forsvinder. Til tider ser hele spillet lidt ud som når gamle telefoner er blevet for kolde, og hele UI'en halter, hvor pixels trækkes med rundt, som du forsøger at orientere dig. Det er distraherende, og min kæreste mente sågar at det til tider kunne være lidt kvalmende. Av.

Desuden har spillet et alvorligt problem med teksturer der hopper ind og ud, og her taler jeg både om ind og ud af spillet, som i at bygninger forsvinder, for så at dukke frem igen øjeblikkeligt, men også at ting popper ind og ud af fokus. Nogle spil har en tendens til at have to grader af distinkt fokus, hvor overgangen imellem de to detaljegrader er så tydelig, at du kan skimte den linje der renderer tæt på dig. Den er også at finde her - desværre.

For at være helt ærlig, så er der ikke rigtig nogen del af den tekniske oplevelse der ikke byder på problemer løbende, og selvom de ikke som sådan er afgørende, så gør de kumulativt at oplevelsen simpelthen ikke rigtig kan anbefales. Vi har ikke engang berørt de små ting, såsom at fodgængere permanent bliver skræmte hvis din bil bare rør fortovet, eller at fjenders lig til tider kastes rundt som pinball-kugler.

Cyberpunk 2077

Det er altsammen bare... ja, skuffende. Det er skuffende fordi CD Projekt RED udelukkende har placeret sig selv i den her situation, og ligesom Fallout: New Vegas, Battlefield 4 og til dels også The Witcher 3: Wild Hunt, så kan man fornemme at der inden under alle disse fejl findes et spil der om ikke andet er bedre end det vi oplever i dag.

Det kan være svært at snakke om tekniske knaster, fejler og mangler, fordi der er ingen garanti for at alle har fået den samme oplevelse. Én spiller kan have taget hele turen, hvorimod andre simpelthen ikke har. Jeg føler mig dog ret tryg ved at slå fast, at selv på Xbox Series X, så kan jeg ikke anbefale at du spiller Cyberpunk 2077. Nej, din save-fil korrumperes ikke øjeblikkeligt, men det er altså ikke det samme som at det er en finpudset eller ideel oplevelse. Så bare vent.

HQ

Relaterede tekster

Cyberpunk 2077: Phantom LibertyScore

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

ANMELDELSE. Skrevet af Alberto Garrido

Vi er vendt tilbage til Night City for at tage på en sidste mission med V og Johnny Silverhand efter opdatering 2.0. Bliver dette det endegyldige farvel?

Cyberpunk 2077Score

Cyberpunk 2077

ANMELDELSE. Skrevet af Damian Cholewa

Vi drager ned ad Night Citys beskidte, neonoplyste stræder for at udforske CD Project Reds ekstremt ambitiøse Cyberpunk 2077.



Indlæser mere indhold