Encanto

Encanto

Encanto er endnu en magisk og fortryllende Disney-film med et stærkt og smukt budskab omgivet af colombiansk charme.

Disneys seneste magiske værk, Encanto, rummer alt du hvad du kan forvente af det store animationsstudie denne gang med colombiansk facade, og selvom det grænser til at være endnu et pathos fyldt forudsigeligt eventyr, så rammer det alligevel plet på stort set alle de emotionelle punkter. Episk ørehængende musik, en coming-of-age historie og et følelsesladet klimaks som ikke efterlod et øje tørt. Disney har prøvet det mange gange før, men har alligevel formået at gøre det igen igen. Formularen er den samme, men den fungerer sgu også bare!

Dog adskiller Encanto sig på flere punkter! Hvilket helt sikkert er en god ting, for på trods af forudsigeligheden så ligger Encantos eventyr sig mere op af Pixar-filmen Inside Out's emotionelle og indadvendte rejse end skabernes tidligere værker Frozen og Zootopias mere storslåede og eksterne eventyr. Der er selvfølgelig også en faretruende ekstern konflikt i Encanto, men hvis I håber på en storslået ikonisk Disney-skurk, så kommer I til at blive skuffet.

Encanto

Men det er i mine øjne en god ting! Jeg synes efterhånden, at det er noget tid siden, at Disney sidst har skabt en ikonisk og stærk skurk, og det virker også til, at de er begyndt at fokusere mere på at lade intern konflikt løse eksterne problemer. Den sukkersøde morale og svaret på alverdens problemer er efterhånden altid stærke og ideelle værdier som accept, værdighed, og selvfølgelig masser af kærlighed. Pathos all the way, am I right? Men hvor det fungerede i mindre grad i Raya and the Last Dragon og blev en smule tamt, klichéfyldt og undervældende ("lad os holde i hånd og acceptere hinanden, så skal truslen imod verdenen nok blive besejret af vores følelser!"), så fungerer det langt bedre i Encanto. Hele verdens skæbne er aldrig på spil, men det er derimod kun Familien Madrigal og magien som er i fare. Det holder sig mere jordnært, og forbliver en mere personlig ydre konflikt.

Det er denne gang de colombianske værdier, som er centrale. Det er altså familien og familie-værdierne der er i fokus i Encanto, og som man kunne forudsige, så følger filmen Madrigal-familiens sorte får, Mirabel. Som et coming-of-age ritual i familien får børnene adgang til et magisk talent i form af en magisk dør, og lo and behold! Mirabel har selvfølgelig ingen magiske kræfter! Hvem kunne dog have regnet det ud!? Men mon ikke hun nok skal finde sin egen magiske kraft og redde dagen inden rulleteksterne ruller over skærmen? Det er måske lidt forudsigeligt.

Encanto

Hvad Encanto derimod gør rigtig godt, og noget som jeg egentlig til at starte med tænkte som en svaghed, er filmens tempo. Hvad jeg først tænkte som et lidt langsomt, langt og udstrakt call to action , ender faktisk med at gøre filmen langt mere effektiv og stærk i sidste ende. For en stor del af starten af faktisk bare karakteropbygning og man sidder lidt og undrer sig over hvornår Mirabel skal ud på den helt store rejse for at redde magien. Men det sker faktisk aldrig. Magien skal nemlig ikke reddes ved at udforske de nærliggende bjerge eller rejse på tværs af kloden for at finde en magisk artefakt, som er blevet fortalt om i en profeti. Magien er familien, og familien bliver styret med en hård, men kærlig hånd af familiens overhoved, bedstemor Abuela.

Derfor er første akt nødvendig for at få det hele til at fungere, og alle de forskellige familiemedlemmer, som hver især har mere eller mindre quirky magiske talenter og personligheder, er faktisk kernen af filmen - og ikke en eller anden ekstern skurk som truer med sorte skyer og død og ødelæggelse. Det fungerer virkelig godt, at Encanto tager sig tid til at bygge familiens karakterer op. Det er selvfølgelig begrænset hvor nuancerede nogle af de ydre karakterer når at blive, men nogle af familiens karakterer som til at starte med er relativt en-dimensionelle, når at blive udfoldet og får tilføjet endnu en dimension inden filmen slutter af.

Som eksempelvis Mirabels herkules-stærke storesøster, Luisa, der ved første øjekast "kun" er muskler som bruges til at løse byens ydre problemer, som at flytte en kirke, få alle byens æsler hjem, eller rette på en skæv bygning, er faktisk mere end bare en stor omgang muskler. Luisa er bange for at lade sig selv være skrøbelig og sårbar, da dette kan "skade" familien og landsbyen, og lader sig derfor ikke have følelser eller slappe af og tage sig af sig selv. Men det er selvfølgelig også en vigtig del af at være menneske. Det er ikke muligt at være en superhelt og have hele landsbyens problemer på sine skuldre non-stop, det tærer i sidste ende på ens person at opretholde sådan en stærk facade - og det er et smukt budskab. Encanto handler altså i bund og grund om at acceptere sig selv, og hvem man er - både begrænsninger og styrker. Begynder I at se hvordan det kan være at jeg drager paralleller til Inside Out?

EncantoEncanto

Der er selvfølgelig et væld af forskellige karakterer og magiske talenter. Talenter som lader familiens medlemmer tale med dyr; forvandle sig til hvem som helst; styre vejret med sine følelser; helbrede folk med mad; have superhørelse; have super-styrke; styre planter; og se ind i fremtiden. Da Mirabel finder ud af at magien - manifesteret i et magisk lys - er i fare, så må hun finde familiens manglende medlem (og sorte får, som hende selv - selvfølgelig), som har spået den kritiske fremtid for magien med Mirabel i centrum, og få hjælp. Igen overrasker Encanto, for i stedet for at starte en episk rejse, så forbliver det meget nærmere end man først antager.

Der er altså en hel del ting som fungerer for Encanto som helhed. Et stærkt karaktergalleri med mange interessante og overraskende nuancerede personligheder (skud ud til at alle de stærke kvinder i Encanto, og det levende personlighedsfyldte hus!); nogle stærke og følelsesladede sange skrevet af Lin Manuel-Miranda, der dog på trods af gode tekster og catchy musik, nok aldrig når "Let It Go" status; og et simpelt men meget kraftfuldt budskab - at acceptere sig selv og andre som de er.

Filmen er fortryllende og sindssygt vel-animeret (altså hvem havde troet at der nogensinde blev et behov for at se de bittesmå hår på karakternes hud, men det er fandme imponerende hvor langt animation er nået!), dog kunne jeg godt have ønsket mig at den var en smule mere... komisk. Det er måske også lidt for meget forlangt, men selvom jeg da grinte et par gange i løbet af Encantos 1t 39 mins spilletid, så fik filmens jokes mig oftest bare til at trække på smilebåndet - hvilket ikke er så stor en bedrift for sådan en latternem person som jeg selv.

Encanto
EncantoEncantoEncanto

Det er altså bare få petitesser, som jeg kan sætte en finger på ved Encanto, selvom jeg desværre synes at slutningen helt til sidst bliver lidt for sukkersød til mig. Encanto havde en oplagt mulighed for at slutte af med en realistisk og stærk morale, men trækker desværre en smule i land med filmens sidste "magiske" beslutning, hvilket jeg synes er rigtig synd. Alligevel fungerer filmens klimaks aldeles godt, og på trods af beslutningen går filmens morale fra at være et virkelig stærkt budskab om acceptance og at være god nok som man er, til "kun" at være et stærkt budskab. En anelse synd, men Encantos sidste 15 minutter havde mig alligevel i tårer og smil hele vejen.

Encanto er en virkelig fantastisk, omend en smule forudsigelig Disney-film med et utrolig stærkt budskab og jeg vil varmt anbefale til gud og hvermand.

Encanto
9 / 10