Dansk
Gamereactor
artikler
WRC (2010)

En snak om rally med WRC-teamet

Gamereactor tog en snak med Fabio Paglianti, game director hos Black Bean Games, som sammen med Milestone står for det nye, officielle WRC-spil til efteråret.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Milestone er udvikleren bag Superstars V8 Racing, Racing Evoluzione og Evolution GT, og arbejder lige nu på at færdiggøre WRC 2010. Gamereactors tyske redaktion tog en tur til Milano for at testspille den grusbaserede herlighed.

Gamereactor: I det nye WRC-spil er det tydeligvist realismen der er blevet satset på, det er en simulation i udvikler, men hvordan sørger I for at den slags også falder i det store publikums smag? Er WRC ikke kun noget for niche-publikummet?

Det synes jeg faktisk ikke. Vi har godt nok skabt en fysikmotor som tillader simulation af bilernes greb og hvordan de reagerer på forskelligt underlag, men vi har hele tiden sørget for også at inkludere adskillige forskellige hjælpemidler, for de som vil have en simplere oplevelse. For eksempel findes der en stabilitets-assistance som hjælper dig til at holde kontrollen gennem de mest farlige sving. Vælger du at spille med rat, får man selvfølgelig en mere realistisk oplevelse, og man kan endda høre på lyden fra dækkene når grebet begynder at forsvinde, og reagere derefter.

Men vi har sørget for at udvikle vores spil hele vejen igennem med en masse hjælpemidler, og planen er, at alle skal kunne blive rallykørere. For at køre en rallybil kræver det en helt anden kørestil end man er vandt til fra en normal bil. Derfor har vi for eksempel bremse-assistance, som hjælper med at bremse, med den lærer du selv hvornår du skal begynde at bremse, men den kan justeres på flere forskellige niveauer og naturligvis slukkes helt. Som spiller vælger du din helt egen kørestil.

Dette er en annonce:
WRC (2010)
Game Director Fabio Paglianti.

Gamereactor: Kan man vælge mellem alle bilerne helt fra begyndelsen?

Der er låst op for alt fra starten, alle biler, alle teams, alle muligheder. Vælger du at starte en karriere, låser du løbende op for bedre biler. Her begynder du på lokal-niveau og avancerer til bedre klasser.

Gamereactor: Hvor langt er i med udviklingen?

Dette er en annonce:

Vi er næsten færdige, cirka 90% af WRC er klar. Vi arbejder lige nu på at udrydde en del fejl langs banerne, buske som står i vejen, bygninger som ikke er realistiske nok. Vi er godt i gang med finpudsningen, det er vores fokus lige nu.

WRC (2010)

Gamereactor: Efter at have spillet med alskens forskellige rat til PC, Playstation 3 og Xbox 360 har jeg opdaget at de opfører sig forskelligt. Giver i mulighed for at indstille de forskellige rat individuelt?

Vi har udviklet et system hvor du selv indstiller dine egne rat. I indstillingsmenuen findes der indstillinger der gør, at du kan tilpasse dem til dit eget, personlige rat. Det handler ikke kun om at indstille de forskellige knapper, for du kan også indstille "deadzonen" for rattet og pedalerne. Det fungerer aldeles upåklageligt med alle næsten alle rat, men der findes selvfølgelig nogen, hvor det virker bedre end hos andre. Vi understøtter godt og vel 40 forskellige rat til alle platforme, og mener selv at vi dækker markedet ret godt.

Gamereactor: Vil spillet indeholde dynamiske vejreffekter?

Nej, i år har vi forudbestemt vejr. Vi besluttede at vtage de forskellige baner, og give dem det vejr der typisk er at finde på dem, når der køres rally på dem, så det lod sig ikke ændre. Hver bane har en unik lyssætning og unikt vejr. Banerne ligner de rigtige baner fra rally-VM utrolig meget med placeringen af græs træer, buske og landmærker, og landskabet ligner generelt ser fantastisk ud. Vi har forsøgt at genskabe områder og deres udseende, som rallykørere ser dem når de kører løb.

Gamereactor: Hvordan kan det være at det tyske rally ikke ser særlig tysk ud, og ligeså godt kunne være baseret i Italien?

WRC (2010)

Lige det område i Tyskland er meget, meget mærkeligt. Området er det eneste tyske område jeg kender til, hvor man kører igennem områder med vinproduktion, en gammel nedlagt militærbase og senere til centrum af en by som ligger meget tæt på. Vi har samlet alle disse områder i et rally, hvilket er ganske specielt, men det ligner originalen til forveksling.

Gamereactor: Er der egentligt nogen på Black Bean Games-holdet, der har rigtig rally-erfaring?

Absolut, ja. Irvin Zonca, som er ansvarlig for spiloplevelsen, er en tidligere kører og kørte også som co-pilot sammen med en ven. Også mange af de andre medlemmer af holdet har det sidste år fået erfaring som rally co-piloter, hvor de har kørt sammen med proffesionelle rallykørere - og det var meget, meget spændende. De viste os alt: håndbremsesving, kontrastyring og de ekstreme hastigheder. Det var forfærdeligt, ganske forfærdeligt, fordi man slet ikke er klar til disse hastigheder som almindelige bilist.

WRC (2010)

Gamereactor: Er spillets fokus på PC eller konsollerne? De ældre WRC-spil udkom jo kun til konsollerne.

Fokusset er lige stort på dem begge, og vi vil gøre Rally tilgængeligt for alle, derfor får alle den samme oplevelse. Vores rat-understøttelse bliver der med al sandsynlighed sat mest pris på af PC-spillerne, fordi den er meget kompleks, og samtidigt giver en glidene overgang til de evner man skal besidde som proffesionel rally-kører. Konsolspillerne vil dog have præcis samme muligheder for at indstille deres rat ligesom PC-spillerne.

Gamereactor: Når man kigger på F1 2010 fra Codemasters, er det meget tydeligt at de ønsker at tilføje mere rollespil, for at gøre spillet mere personligt for brugeren. Er det noget der også er blevet tænkt over hos Black Bean?

Ja, det var noget vi overvejede helt fra starten, ligesom vi også overvejede noget som en "spol tilbage" funktion. Men til det første år må vi være realistiske, og måske beslutter vi os senere for at tilføje sådanne elementer. Vi ønsker at lave en komplet, realistisk og tilgængelig rally-oplevelse, og det er nok for os i år.

WRC (2010)

Gamereactor: Har 3D været et tema i har tænkt over?

Vi begyndte at diskutere det. Det er en helt ny mulighed for spil, og måske noget vi laver næste år.

Gamereactor: Når det kommer til licensen, er der jo spil som Gran Turismo 5 der allerede besidder den...

Deres indhold er gammelt, og de indeholder kun alt inden for en treårig periode. Gran Turismo 5 kommer yderligere stilistisk til at byde på en anden rally-oplevelse. Kørestilen er komplet anderledes. Derudover har vi den officielle licens med alle de aktuelle fartøjer, kørere og banerne. Det vigtigste er dog: WRC: FIA World Rally Championship giver spilleren en helt anden køreoplevelse.

WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
HQ

Relaterede tekster

WRC (2010)Score

WRC (2010)

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall - Gamereactor SE

Vores rallybesatte kollega fra Sverige kigger på WRC, og får hjælp til vurderingen af SWRC-køreren Patrik Sandell (Skoda).



Indlæser mere indhold