Dansk
Gamereactor
artikler
Cyberpunk 2077

En reaktion på Cyberpunk 2077's PS5/Xbox Series-optimering og Patch 1.5

Magnus forventede noget stort, og fik i stedet relativt små, men eventuelt vigtige, rettelser og forbedringer. Læs hans reaktion her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Vi har efterhånden vendt hver en sten, og afdækket hver en facet af udviklingen af CD Projekt RED's kontroversielle Cyberpunk 2077. Det gik galt, og sådan er det. Det kan være at du måske godt kunne lide spillet alligevel, men galt gik det, og takket være misvisende markedsføring, sløvt tempo på rettelser, tilføjelser og udvidelser og en mildest talt massiv mængde tekniske fejl, så vil spillet, til dels, altid stå i skyggen af sin egen fiasko.

Men for nylig kunne studiet så, endelig, afsløre at den længe ventede PS5/Xbox Series-optimering er landet, og det sker sammen med Patch 1.5, som i sig selv introducerer et hav af tekniske og strukturelle forbedringer til oplevelsen.

Hvis du ønsker en komplet oversigt over præcis hvad der er tilføjet, så kan jeg anbefale vores liste over disse lige her, så det er ikke hvad det her er. Det her er den umiddelbare reaktion fra en der har brugt over 80 timer i Cyberpunk 2077, som har gennemført det, og som hverken hadede det dengang, eller elskede det efter slutteksterne rullede over skærmen.

Dette er en annonce:
Cyberpunk 2077

Måske er det dog netop den kontekst der er afgørende, så lad os få det på plads her inden; jeg kunne som sådan godt lide Cyberpunk 2077. Hovedhistorien bød på en rutsjebanetur af relativt underholdende missioner, ganske solid dialog og mangefacetterede karakterer. Night City kan være, til tider, fyldt med ret sjove sidemissioner, hvor særligt dem der omhandler spillets faste karaktergalleri er spillerens tid værd. Ligeledes er der aspekter af gameplay-strukturen der er relativt tilfredsstillende. Som enkeltstående, afskåret spilprojekt er det helt, helt fint. Men det er ikke sådan man kan opleve spil, i sit helt eget vakum, og set i lyset af skærende omkringliggende kontekst, så var jeg samtidig dybt skuffet over hvad CD Projekt RED havde formået at præstere, deres fremvisning og generelle præsentation af spillet taget i betragtning. Skyderierne blev hurtigt ensformige, grejet var grimt at se på og tilbød kun flygtige øjeblikke af reelt overblik, meget sideindhold er af den mest generiske slags, der står i uhyre stærk kontrast til det man finder i The Witcher 3: Wild Hunt og til sidst er Night City næsten altid et tomt, livløst sted at opholde sig uden reelle interaktionsmuligheder.

Pyha, så fik vi den af vejen. Men det er dog vigtigt at forstå, for et eller andet sted tog jeg mig selv i at håbe, ikke forvente, men håbe, at med optimeringen til PS5 og Xbox Series, der ville CD Projekt RED tage røven på os allesammen, og introducere mere banebrydende ændringer til hele opsætningen, som forbedrer helhedsindtrykket. Jo, Fixer-karaktererne leverer nu jobs i sæt, bilstyringen er lidt bedre, AI'en på folkemængderne er mere realistisk, og det nye Skill Tree giver heldigvis mere mening. Men der var bare en del af mig der håbede at studiet, med de 14 måneder de har haft til rådighed, ville løfte scenetæppet for en oplevelse der var en del tættere på det magiske øjeblik, hvor V træder ud i Night City for første gang i den originale 45 minutter lange gameplay-præsentation (der i øvrigt viste sig at være falsk, i brede træk).

Cyberpunk 2077
Dette er en annonce:

Spoilers; det er ikke hvad vi har fået. På Xbox Series X, hvor jeg insisterer på at spille i 60fps, for ærlig talt f*ck at spille spil i 30fps længere, så kører spillet bedre, det skal siges. Jeg havde dog også en Performance-præference slået til under min første gennemspilning, der gav mig mellem 45-60fps, dog med større visuelle ofringer, så her er kontrasten ikke nær så stor. Pointen er at hvorimod det hele kører mere flydende på Xbox Series X nu end før, og at volumetrisk røg og damp, glimtende lyseffekter og lidt mere liv i gaden giver et bedre helhedsindtryk, så er det her en polering af den eksisterende Cyberpunk 2077-oplevelse, snarere end den omvæltning jeg i mit stille sind havde håbet på.

Der er stadig for få mennesker på gaden, og de aner stadig ikke hvad de reelt set laver. Der er stadig ikke meget at foretage sig i Night City udover missionerne, og der er ikke mange måder hvorpå du reelt set kan... du ved, rollespille. Ligeledes er kampene stadig stive i betrækket, og det aspekt de virkelig skulle have givet en kyndig hånd, Quickhacks, er stadig en afart Watch Dogs-lite, som i øvrigt ikke er nogen kompliment overhovedet.

Cyberpunk 2077

I den forstand er Cyberpunk 2077 stadig en skuffelse, selvom at den her oplevelse er ret så forbedret sammenlignet med den vi fik serveret i december 2020. Det er fortsat CD Projekt RED's egen markedsføring, der har kreeret de her høje forventninger, og dem kan en forbruger umuligt slå ud af hovedet. Dette understreges kun yderligere hvis man går tilbage og spiller The Witcher 3: Wild Hunt, et spil med uendeligt bedre kampe, bedre RPG-systemer hele vejen rundt og en verden der ærlig talt, stadig, føles uendeligt mere levende og levet i end Night City. Det spil pisker imod sin syv års fødselsdag i maj måned, og er endnu ikke optimeret på Xbox Series X og PS5, men fremstår i dag som et bedre produkt på alle, og jeg mener alle, leder og kanter. Det bør fortælle dig en hel del om hvor langt Cyberpunk 2077 har igen.

Det er stadig ikke noget direkte dårligt spil, og alt for mangler i forvejen evnen til at veksle imellem skuffelse over noget ikke er så godt som håbet, og selve identificeringen af noget som er direkte dårligt fra et mere afmålt synspunkt. Patch 1.5 forbedrer desuden spillet på ret markante måder. Som jeg skrev før er det rart at Fixer-karaktererne nu venter på at du gør et sæt opgaver færdig, før de giver dig nye. Ligeledes er det skønt at der er mere at gøre i din lejlighed, at du kan tilkøbe ekstra lejligheder, og at hverdagsting som at tage et bad, eller en lur, giver konkrete gameplay-bonusser. Ligeledes, hvis du affyrer et våben på åben gade, så vil fodgængere og bilister reagere.

Det hjælper alt sammen. Det gør det. Og havde man bogstavelig talt ingen forventninger til CD Projekt RED's længe ventede opdatering, så vil man sikkert finde noget at kunne lide, eller den sidste overtalelse der skulle til for endelig at gå i gang. Det er dog ikke mig. Jeg forventede at de, efter al den her tid, ville være klar med noget der kunne vælte mig bagover, noget der for alvor ville kunne sætte gang i fantasien, og overbevise mig om at starte helt, helt forfra igen.

De kan stadig nå det med én af de kommende udvidelser, men som Aragorn siger; "but it is not this day".

HQ
HQ

Relaterede tekster

Cyberpunk 2077: Phantom LibertyScore

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

ANMELDELSE. Skrevet af Alberto Garrido

Vi er vendt tilbage til Night City for at tage på en sidste mission med V og Johnny Silverhand efter opdatering 2.0. Bliver dette det endegyldige farvel?

Cyberpunk 2077Score

Cyberpunk 2077

ANMELDELSE. Skrevet af Damian Cholewa

Vi drager ned ad Night Citys beskidte, neonoplyste stræder for at udforske CD Project Reds ekstremt ambitiøse Cyberpunk 2077.



Indlæser mere indhold