Dansk
Gamereactor
artikler
Elden Ring

Elden Rings Colosseum DLC giver PvP-folket en god, gratis grund til at vende tilbage til The Lands Between

Ketil har støvet sin gamle karakter af for at se, hvad Elden Rings første udvidelse byder på.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Elden Ring er mit personlige GOTY og det spil jeg har brugt suverænt mest tid på i år, så da nyheden om en udvidelse tikkede ind gennem et opkald fra Magnus, blev min eftermiddag pludselig en smule mere livlig. En ny udvidelse, gratis og så allerede i morgen. Jeg er klar! Allerede da jeg hørte navnet på udvidelsen, falmede mine forventninger dog en smule. Colosseum DLC smager jo umiddelbart meget af arenabaseret PvP, og selvom jeg før har forsøgt at komme ind i den del af Froms nyere spil, har det bare aldrig gjort det samme for mig som hverken den ensomme udforskning eller det kooperative fællesskab, hvor folk hjælper og (kærligt) troller hinanden på skift.

På trods af dette var jeg alligevel for nysgerrig til ikke at tjekke udvidelsen ud. Måske var dette anledningen til rigtig at engagere mig i at slå andre spillere til plukfisk, og desuden kunne det jo være, at der gemte sig en enkelt PvE-overraskelse eller to et sted i arenaerne.

Inden du kan slå dig løs som en anden gladiator, handler det dog om rent faktisk at lokalisere de i alt tre kamparenaer. Hvor mange udviklere stopfodrer spillerne med det nye indhold, har FromSoftware altid haft en lidt mere, hvad skal vi sige... umeddelsom tilgang, hvilket egentlig er meget passende med tanke på deres generelt snørklede og kryptiske tilgang til spildesign og historiefortælling. Vi snakker om en udvikler, der engang gemte en stor udvidelse i en svært lokaliserbar fjende i et valgfrit område, vel og mærke som første skridt. Den Tokyo-baserede udvikler er dog blevet (lidt) mildere med årene, og adgangen til Elden Rings første udvidelse rammer for mig en fin balance mellem udfordring og tilgængelighed. Godt nok er især vejen til Caelids colosseum ikke helt nem, men de tre arenaer har en størrelse, der gør dem svære at overse - både i spilverdenen og på kortet - selvom det er alligevel nødvendigt at gå lidt på opdagelse for at komme hen til dem.

Dette er en annonce:
Elden Ring

Personligt havde jeg fundet alle tre, da jeg lagde time efter time i Elden Ring tidligere på året, så jeg fik hurtigt opsøgt dem og kom i gang med at spille. Det skal siges, at der ikke noget Site of Grace i nærheden af nogen af dem, men når du først har lokaliseret et colosseum, kan du tilgå det direkte fra Roundtable Hold. Meget praktisk.

Men hvad finder du så inden for murene? Ikke så meget viser det sig. Der er et lille venterum, hvorfra du bliver teleporteret til selve arenaen. Sidstnævnte tager sig glimrende ud og ligger tematisk i forlængelse af deres pågældende områder. Caelids truer således med sit horrortema nærmest helt i rødt, mens Limgraves er tåget og mystisk. Deres geometri er heller ikke ens. Hvor Limgrave og Leyndell og helt åbne, har Caelid en række søjler til at gemme sig bag. Ikke en kæmpe forskel, men nok til at skabe lidt andre betingelser.

Omgivelserne er én ting, en anden er indholdet. Colosseum DLC'et byder på tre modes, der er som følger:

Dette er en annonce:


  • Duel: 2 spillere i en duel til døden

  • United Combat: Holdbaserede kampe for op til 6 spillere

  • Combat Ordeal: Free-for-all for op til 6 spillere

Der er forskel på, hvilke modes du kan spille hvor. I Leyndell er det fx kun muligt at duellere, i Limgrave kan du dyste i combat ordeal og united combat, mens alle modes er tilgængelige i Caelid, hvor du også kan benytte summons.

Efter at have brugt den sidste lille uges tid på at åbne for - og dyste i - de tre arenaer, må jeg desværre sande, at selvom jeg kan påskønne, at Elden Rings PvP har fået bedre kår gennem denne formalisering, så bliver det heller ikke i denne omgang, at jeg fortaber mig i dette aspekt af Froms spil. Det er til tider herligt at tage del i en 3v3 combat ordeal, hvor modstanderne og deres summons skaber et kaotisk virvar af stål og magi, ligesom en intens duel mod en ligeværdig modstander kan være en nervepirrende oplevelse. Men jeg må bare erkende, at jeg savner eventyret. Jeg vil udforske, opdage nye områder, kæmpe mod nye monstrøsiteter og finde nye våben og genstande, der kan hjælpe mig på min videre færd. Der er der, det klør, og der går ikke længe før Colosseum DLC ikke længere virker som kradsepind.

Elden Ring

Det lader dog til, at PvP-folket er glade, og det gør mig glad, selvom jeg mest af alt er sulten efter en god gammeldags singleplayer-udvidelse i stil med Artorias of the Abyss eller The Old Hunters. Jeg havde håber, at sidste uges Game Awards ville være anledningen til en annoncering, men den aften stod som bekendt i Armored Cores tegn (det spil er jeg til gengæld også spændt på). Jeg bemærkede dog, at Miyzaki nævnte, at FromSoftware gerne ville lave flere ting i Elden Ring-universet. Om det betyder en udvidelse, efterfølger eller noget helt tredje må tiden vise, men håbet er som bekendt lysegrønt, så jeg satser på, at der er gode nyheder, når træerne springer ud. Indtil da må jeg nøjes at opsøge de sidste udfordringer i hovedspillet. Malenia lurer fx stadig derude. Måske vil det også hjælpe mig til ikke at få så mange tæv, hvis jeg skulle få lyst til at lege gladiator igen.

Relaterede tekster

Elden RingScore

Elden Ring

ANMELDELSE. Skrevet af Stefan Briesenick

Ventetiden er endelig overstået, og FromSoftware byder nu velkommen til Tarnished Souls-fans. Her er The Lands Between.



Indlæser mere indhold