Dansk
Gamereactor
artikler
eFootball 2022

eFootball 2022 - Indtryk og bekymringer

Konamis fodboldrevolution har fået en mildest talt katastrofal lancering og skraber bunden på Steam. Vi ser lidt nærmere på det kontroversielle spil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Efter at være blevet kommercielt trynet af rivalerne fra FIFA de sidste mange sæsoner, var der lagt op til det helt store comeback for Konamis hæderkronede Pro Evolution Soccer-serie dette efterår. Sidste års udgave, eFootball PES 2021, var en mindre opdatering til nedsat pris, og det virkede som den helt rigtige beslutning at sætte alle ressourcerne ind på at levere et spil, der kunne drage fuld nytte af den nye konsolgeneration med et skifte til Unreal Engine 4.

Desværre viste resultatet sig at blive noget af en katastrofe, og eFootball 2022 er i øjeblikket det værste spil på Steam - i hvert fald vurderet på brugeranmeldelserne. Men står det virkelig så slemt til? Og hvad er fremtidsudsigterne? Det ser vi nærmere på her.

HQ

Konami indrømmer selv, at den nuværende version (0.9.0) reelt set er en demo. Offline kan du kun spille venskabskampe; enten mod CPU'en eller en ven i sofaen. Du kan vælge mellem fem europæiske storhold (Arsenal, Bayern München, FC Barcelona, Juventus og Manchester United) samt fire fra Sydamerika. Online er mulighederne endnu mere begrænsede. Godt nok kan du vælge mellem lidt flere hold, men så er du til gengæld også låst til det samme mandskab, indtil den aktuelle begivenhed er ovre.

Dette er en annonce:

Låst er desværre også en række helt grundlæggende indstillingsmuligheder. CPU'ens sværhedsgrad kan kun sættes til standardindstillingen Regular eller den sværeste <em>Superstar,<em> og der er i øvrigt kun minimal forskel herimellem. Du kan heller ikke ændre på kampenes længde, der endda er sat til sølle 5 minutter - halvt den normale tid. Konami lover, at mere indhold i form af spildele og ligaer vil tilføjes senere. Men at helt basale indstillingsmuligheder ikke er inkluderet i den nuværende version, må siges at være meget ildevarslende.

eFootball 2022
Helt basale indstillinger er låst af i den nuværende version.

Men hvad så med spillet på banen? Lad os starte med det positive. Afleveringer er ikke målsøgende missiler som i de seneste par FIFA-spil, og du skal rent sørge for, at spilleren er i balance, inden du sender bolden videre. Samtidig har du nu mere kontrol over spillerens bevægelser end nogensinde før. Som vi skrev i vores preview, spiller skulderknapperne her stor rolle. Hamrer du blot sprintknappen (RT/R2) bevidstløst ned, ender du ofte med at drive bolden ud over baglinjen (eller du løber på komisk vis forbi bolden), mens et behersket tryk derimod ofte lader dig glide elegant forbi den nærmeste modspiller. Med den venstre skulderknap (LT/R2) kan du forsøge at skærme bolden, hvilket ofte er første skridt inden en vellykket dribling, ligesom du kan bruge knappen defensivt til at holde styr på din markering og derefter tackle med venstre analogpind.

Der er uden tvivl potentiale i spillets tætte kontrol. Problemet er bare, at det ofte går alt for langsomt. Selv unge, atletiske spillere som Jadon Sancho og Bukayo Saka bevæger sig som oldboys med skvulpende ølmaver, og særligt målmændenes animationer udspiller sig i et sådant tempo, at man bliver i tvivl om, hvorvidt man ser en langsom gengivelse.

Dette er en annonce:
eFootball 2022

Samtidig slår AI'en voldsomme sprækker, så snart bolden ikke er under direkte kontrol af en spiller. Løse bolde eller fejlafleveringer fører ofte til, at de omkringliggende spillere for en momentan eksistentiel krise og mister alt interesse i spillet. I enkelte tilfælde virker det endda som om, at de aktivt forsøger at undgå bolden. Man kan næsten høre spilmotoren skure og knirke, når den skal forsøge at regne ud, hvem der skal gå efter bolden. Alt tempo og sammenhæng drænes derfor ofte ud af kampene.

Samtidigt udspiller kollisionerne spillerne imellem sig som en slags bizar dans, hvis koreografi kun går op takket være snyd - i flere tilfælde laver spillerne små teleporteringer, hvilket ødelægger et hvert strøg af realisme. Da det næsten er umuligt at spille flydende, er den bedste strategi ofte blot at smadre ind i modstanderen og håbe på det bedste. Ikke ligefrem det smukke spil, som serien er kendt for. Ja, faktisk lidt af en katastrofe.

eFootball 2022
Spillet på banen er en stor skuffelse.

Kan Konami rejse sig oven på den skrækkelige lancering? Der er ingen tvivl om, at de kommende indholdsopdateringer vil hjælpe på sagerne. Senere på efteråret tilføjes flere spildele, ligaer og hold, ligesom vi må forvente, at programmører og spildesignere i øjeblikket er travlt beskæftiget med at løfte gameplayet til acceptable standarder. Om ikke andet ved vi, at udvikleren har stor erfaring med at lave kompetente fodboldspil, så det er tydeligvis ikke talent, der mangler.

Men selv hvis spillet på grønsværen forbedres markant, har vi endnu vore bekymringer. Det første har at gøre med mikrotransaktioner. Konami sælger allerede nu en "Premium Player Pack" til 299 kroner, inden at myClub overhovedet er tilgængeligt. Kommer ekstra ligaer og spildele som den populære karrieredel Master League til at koste det samme, er der ikke tale om noget reelt alternativ til EA's pengemaskine - snarere tværtimod.

Den anden bekymring går på spillets platforme. Det er blevet ivrigt diskuteret, hvorvidt (eller måske snarere i hvor høj grad) konsoller som Xbox Series S eller Nintendo Switch holder multiplatformtitler tilbage. For eFootball 2022 er mobile enheder den grafiske flaskehals, da Konami næste år vil introducere crossplay på tværs af Android, PC og konsol. Selvom Unreal Engine 4 skulle være nok så skalerbar, så er der næppe tvivl om, at PC- og konsolspillere derfor må indstille sig på en oplevelse, der næppe kommer til at kunne konkurrere med, hvad EA Sports formår at levere de kommende par år. Vejen tilbage for den klassiske serie virker umiddelbart lang.

eFootball 2022eFootball 2022eFootball 2022

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold