Efter en årrække med officielle WRC-spil lavet af den franske udvikler Kylotonn Games, er det nu EA og Dirt Rally-udvikleren Codemasters, der fra den 31. oktober overtager stafetten. Spillet, der blev født som Dirt Rally 3.0, hedder nu EA Sports WRC, og efter fire års udvikling begynder det endelig at se færdigt ud og være klar til en lancering i efteråret.
Her på Gamereactor har vi haft mulighed for at spille spillet og tale med udvikleren, og vi har et større interview med producer Ross Gowing på vej, hvilket betyder at vi i stedet i dette preview skriver lidt om det, vi faktisk godt må tale om på nuværende tidspunkt.
EA Sports WRC udkommer den 31. oktober til PC, PlayStation 5 og Xbox Series X/S for alle, der har forudbestilt spillet, mens dem der ikke har må vente til den 3. november. Spillet vil indeholde 17 rallyer, hvoraf 13 af dem er hentet direkte fra den igangværende WRC 2023-sæson. Disse er:
Udover de officielle WRC 2023-lande har Codemasters også inkluderet fem ekstra rallyer i EA Sports WRC, og disse fem har fået følgende navne af hensyn til rettigheder:
Hver af disse 18 lande/territorier vil indeholde mindst 35 kilometer unik vej, hvilket betyder at spillet som helhed vil byde på over 100.000 km unik vej, hvilket er mere end tre gange så meget som Dirt Rally 2.0, inklusive al dets DLC. Banerne er alle baseret på rigtige WRC-baner/veje, selvom ikke alle af dem i øjeblikket anvendes til konkurrence. Codemasters har via GPS-målinger, satellitbilleder, luftfotos, film og hundredtusindvis af fotografier genskabt tonsvis af klassiske WRC-baner, og der vil være 204 baner i spillet ved udgivelsen.
Hvad angår biludvalget, vil der være 78 biler, hvilket er to køretøjer mindre end i Dirt Rally 2.0. Det skyldes primært, at Codemasters helt har droppet Rally GT-klassen med Mustang- og Aston Martin-biler og i stedet valgt at fokusere på rigtige WRC-biler, herunder de tre Rally1-hybridbiler, som dyster om mesterskabstitlen i dette års WRC-sæson.
EA Sports WRC er det første spil fra Codemasters, der er lavet i Unreal Engine - Unreal Engine 4.9-versionen for at være helt nøjagtig. Ændringen af spilmotor blev allerede foretaget i slutningen af 2019, eftersom den interne spilmotor Ego Engine ikke kan håndtere afstande længere end omkring tre kilometer. Dette var hovedårsagen til skiftet sammen med enkelheden i Unreals editor, som gør det muligt for holdet at bygge langt flere veje, end de nogensinde har gjort.
WRC billiste
WRC- biler
Junior WRC
World Rally-biler 2017-2021
World Rally-biler 1997-2011
Rally2
Rally4-biler
NR4/R4
S2000
S1600
F2 Kit-biler
Gruppe A
Gruppe B (4WD)
Gruppe B (RWD)
H3 (RWD)
H2 (RWD)
H2 (FWD)
H1 (FWD)
Builder Cars
Udover Career mode, Freeplay og daglige udfordringer via Online Mode vil EA Sports WRC indeholde en Build Mode, hvor vi som rallykørere får mulighed for at konstruere vores egen rallybil helt fra bunden. Valg af drivlinje, motor, motorplacering, støddæmpere, bremser og karrosseridele vil uden tvivl føre til mange fantasifulde kreationer på Codemasters' onlineservere. Holdet har formået at overføre bilfysikken til Unreal Engine og har poleret, trimmet og forfinet følelsen af vægt og friktion. En af de mest kritiserede dele af Dirt Rally 2.0 var utvivlsomt asfaltfysikken, som til dette spil blev fuldstændig genskabt.
EA Sports WRC udkommer som sagt den 31. oktober til PC, PlayStation 5 og Xbox Series X/S for dem, der har forudbestilt spillet, mens den officielle udgivelse for alle er den 3. november.