Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Dynasty Warriors: Origins

Dynasty Warriors: Origins

Der er flere karakterer, og bedre animationer, men den her formular er så statis som den nogensinde har været.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg vil starte med en personlig anekdote. I 2017, da jeg begyndte at skrive her på Gamereactor, var den første opgave, jeg fik, at anmelde Dragon Quest Heroes II. En franchise, som jeg kendte på det tidspunkt, men i en type spil, som jeg på det tidspunkt ikke havde prøvet: 'musou'. Siden da har jeg anmeldt alle titler i genren, der er kommet til redaktionen, og selv om jeg ikke vil sige, at jeg er ekspert eller inkarneret fan af genren, nyder jeg det nok og sætter pris på de (subtile) forskelle mellem et spil og et andet i samme stil ud over det kunstneriske design.

Dynasty Warriors: Origins

Måske er der nogen, der har brug for en definition af et »musou«-spil, og ud over den japanske oversættelse af »den eneste ene« eller »uforlignelig« er der tale om en ekstrem variant af »hack and slash«, hvor en enkelt figur (helten) bekæmper horder af fjender (mod hundreder eller endda tusinder af fjender), mens han står over for andre helte i store, episke kampe. En præmis, som Koei Tecmo og Omega Force har udnyttet og finjusteret i årtier, og som startede med én bestemt serie: Dynasty Warriors. Serien har gentaget den episke Romance of the Three Kingdoms i konsolgenerationer, hvor hver iteration har tilføjet en ny detalje: helte, våben, banedesign, nye evner ... men essensen forblev den samme, både i denne og de andre serier. Og nu er holdet vendt tilbage til oprindelsen for at skabe, hvad de lover er en ny begyndelse. Dynasty Warriors: Origins ser fantastisk ud og sætter et nyt teknisk loft for en genre, der allerede har optimering som sit kendetegn. Men samtidig bevarer det nogle af de mest kritiserede og overflødige punkter og holder det indespærret i den skjulte niche, der er så svær at bryde ud af uden for Japan.

Dette er en annonce:

Dynasty Warriors: Origins vender endnu en gang tilbage for at fordybe os i magtkampen og de politiske intriger, der fortælles i romanen The Romance of the Three Kingdoms. En historisk fortælling, der ligger mellem fakta og fiktion, og som beskriver Han-dynastiets krampagtige fald i Kina og opkomsten af tre kongeriger, der kæmper om herredømmet over imperiet. Her tager vi kontrol over en navnløs kriger, som har mistet sin hukommelse, og som skæbnen vil, at han bliver fanget i begyndelsen af Yellow Turban-oprøret. Derfra vil han møde en lang række karakterer og historiske figurer, som han vil kæmpe med, nogle gange som allieret og andre gange som fjende, på enorme slagmarker med realistisk æstetik.

For at starte et sted, så er Dynasty Warriors: Origins' største bedrift at løfte kampkonceptet til et nyt niveau. Der er tusindvis af fjender på skærmen på samme tid, som kæmper på en organiseret og koordineret måde. Helte på begge sider giver ordrer, som de menige tropper følger i formation, og det giver vægt til den masse af soldater, der normalt kun var i vejen, når man bevægede sig fra et mål til et andet på kortet. Det er heller ikke et paradigmeskift, men måske er der nu flere øjeblikke, hvor man overvejer et »strategisk tilbagetog« i en anden retning, mens man leder efter en alternativ vej rundt om hæren foran en.

Dynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: OriginsDynasty Warriors: Origins

Det er stadig givende et "hack and slash" hele vejen igennem, og nu får vi også nogle undersystemer til kampe mod unikke fjender, som gør dem lidt mere engagerende. Specifikke modangreb og Arts (færdigheder) varierer med hver af de ni våbentyper, du låser op for i spillet. Og det bedste er, at vi under kampen kan skifte mellem dem efter behov fra pausemenuen og udnytte deres fordele i hver enkelt situation. For eksempel fungerer et sværd godt i dueller eller mod enkelte fjender, men Pudao eller Double Halberds er meget mere effektive mod store grupper. Og så er der selvfølgelig Musou-angrebene: opladede færdigheder, der kan vende en kamp, hvis de gemmes til det rigtige øjeblik. Visuelt er Dynasty Warriors: Origins fejlfrit i denne henseende, og hvert eneste slag og specielle træk er en fryd for øjet.

Dette er en annonce:

Det er de store slag, der sætter tempoet for spillets fem kapitler, men der er også Skirmishes, små scenarier med enkle mål, der dukker op i det uendelige på kortet. Disse mindre scenarier er ideelle til at teste og opgradere våbenstatistikker og også til at forbedre dine færdigheder eller træne specifikke taktikker. Og så har vi også det faktum, at Origins kan tage meget længere tid end andre spil af sin slags, op til eller endda over 100 timer, hvis du vil se alt indholdet og de forskellige slutninger. Personligt har jeg altid ment, at historien er det mindst vigtige i denne type spil, så hvis du leder efter den rene actionoplevelse, vil du sandsynligvis være tilfreds med 25-30 timer i første gennemspilning.

Hvad er det største problem med Dynasty Warriors: Origins? Igen, at man klamrer sig til en historie, der ikke passer godt til det almindelige vestlige publikum, fuld af totalt uspillelige mellemsekvenser (faktisk kan du springe mellemsekvenserne helt over, og det vil være lige så sjovt), og også et tempo i gameplayet, der kan mætte dig på bare et par timer, hvor du kun ser lidt eller ingen progression i din spillestil. Du kan bogstaveligt talt nå slutningen med de samme færdigheder, som du får i løbet af de første tre timers spil, og ved at udskifte udstyr og våben med den næste højere model, du finder i butikken eller i den næste kamp, er hele systemet overflødigt og ganske unødvendigt. Den bedste måde, jeg kan se at nyde det på uden at give op, er at spille et par store slag pr. session afbrudt af flere træfninger.

Hvis du elsker musou-genren, er dette en must-have-titel for dig. Men hvis det er første gang, du spiller denne type spil, er det godt at vide, at gentagelser og »rutinemæssige« kampe er en del af det. Under alle omstændigheder vil du føle dig som en virkelig »unik« helt.

HQ
Dynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: Origins
Dynasty Warriors: Origins
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Den bedste grafik serien har præsteret, teknisk finpoleret, flere slutninger og spillestile.
-
De samme begrænsninger som altid; repetitivt, kedelig historie, masser af flader karakterer.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Dynasty Warriors: OriginsScore

Dynasty Warriors: Origins

ANMELDELSE. Skrevet af Alberto Garrido

Der er flere karakterer, og bedre animationer, men den her formular er så statis som den nogensinde har været.



Indlæser mere indhold