Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Ti år efter spillets debut, udkommer den klassiske JRPG fra PS2-æraen nu på Nintendos håndholdte konsol, og vi har set nærmere på den.

Da Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King oprindeligt udkom til PlayStation 2 i Europa tilbage i 2006 (2004 i Japan), markerede det en vigtig milesten for hele serien. Det var første gang, at et Dragon Quest-spil var tilgængeligt for de europæiske spillere, og eftersom spillet er mere populært end Final Fantasy i hjemlandet Japan, så må man da sige, at det var på tide!

Selvom Square Enix i dag ejer båder Dragon Quest- og Final Fantasy-serierne, så repræsenterer de to dog stadig vidt forskellige områder indenfor JRPG-sprektret. På den ene side har vi Final Fantasy-spillene, hvor hvert nyt nummer i serien forsøger at gøre noget nyt, frisk og unikt. Om dette så lykkes eller ej betyder ikke noget i denne sammenhæng, men hvert betragtes Final Fantasy-spil som en unik oplevelse hver for sig. På den anden side har vi Dragon Quest, som forsøger at holde tingene så traditionelle og genkendelige som muligt, og hvor nye inklusioner primært er et resultat af, at tiderne ændrer sig, fremfor et ønske om ekstrem innovation. Det er måske mest synligt, når vi kigger på seriens visuelle stil, som lige fra starten har været præget af Dragon Ball skaberen Akira Toriyamas umiskendelige look.

Med andre ord: hvis du køber et Dragon Quest-spil, ved du i store træk, hvad du kan forvente; og det er et klassisk-inspireret japansk RPG-eventyr med monstre, turbaserede kampe, mørke grotter og levende byer. Du får karakterer, hvor den gode er virkelig god, og den onde er så ond, at det lyser ud af dem allerede ved første øjekast. Alt dette er pakket ind i en visuel stil, hvor monstre og karakterer ser ud, som var de sprungte direkte ud af Dragon Ball. Musikken bliver også leveret af en af seriens veteraner Koichi Sugiyama (der nok er industriens ældste, aktive komponist, som i en alder af 85 år arbejder på musikken til Dragon Quest XI). Hvis noget af dette virker afskrækkende for dig og på ingen måde interessant, så tvivler jeg på, at dette spil vil ændre din mening.

Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed KingDragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Når det så er sagt, hvis du stadig er igang med at læse denne anmeldelse, hvis du bare er lidt nysgerrig på Dragon Quest-serien eller andet, der minder om en klassisk JRPG, så er Dragon Quest VIII et godt sted at starte. Spillet er måske nok et årti gammelt, men i store træk er det ældet med ynde og er et godt bud på en RPG, du kan tage med dig på farten.

Som det normalt er med Dragon Quest-spillene, så påtager du dig rollen som en unavngiven helt. I dette spil var vores helt oprindeligt en vagt ved slottet Trodaine, men nu er han den eneste overlevende tjener fra slottet, efter det blev angrebet af den onde troldmand Dhoulmagus. King Trode og Princess Medea overlevede også, men kongen er nu blevet forvandlet til et stort, grønt monster, og prinsessen er blevet til en hest. Sammen begiver i jer så afsted ud på en lang rejse for at finde og besejre Dhoulmagus, og dermed også ophæve forbandelsen. Med på dit hold er den simple men godhjertede kriger, Yangus, og på din rejse rekrutterer du også nye allierede, som også gerne ser Dhoulmagus besejret, såsom rigmandsdatteren Jessica.

Dragon Quest VIII tager aldrig sig selv for seriøst og holder altid en let tone og humor, som minder meget om den, man ser i film som The Princess Bride og Stardust. Dermed ikke sagt, at historien ikke er seriøs og også rummer nogle sørgelige øjeblikke. Det overordnede narrativ er måske en smule for simpelt, men historien fortælles alligevel på en sådan måde, at du virkelig ikke har lyst til at lægge spillet fra dig. Karaktererne er dog alle sammen ret overdrevede, og det gælder især Dhoulmagus; han er en af de mest kedelige JRPG skurke, jeg længe har set.

Ulig originalen og mere som i remake-udgaven af Dragon Quest VII til 3DS, så er monstrene synlige på verdenskortet, og det samme er de områder, du kan infiltrere. Det gør det lettere for dig at vælge, hvornår du gerne vil kæmpe mod monstre (eller hvornår du ikke vil). Kampene er ret traditionelle og lette at forstå. De er alle sammen turbaserede, og både karaktererne og monstrene kan angribe, bruge magi eller forsvare sig selv. Det unikke ved Dragon Quest VIII er dog, at du nu kan "Psyche" dine karakterer op, hvilket betyder, at du sidder en tur over, men du øger tilgengæld angrebsstyrken for den pågældende karakter. Gør du dette nok gange, fordobler du angrebets styrke, og det kan være ret smart (men husk på at dine fjender kan gøre det samme).

Udover at have nogle enkelte tilpasningsmuligheder, såsom at man kan bruge begge skærme, så har 3DS-versionen ikke de store nye funktioner sammenlignet med originalen, og dem der så er, involverer mest små ændringer i individuelle komponenter. En nyhed, som fans af originalen nok vil værdsætte, er, at spillet nu indebærer to ekstra (og velkendte) karakterer, der kan slutte sig til dig undervejs. En af de andre nye funktioner er inklusionen af en kamerafunktion, hvor du kan tage billeder af specifikke objekter og mennesker. Det hjælper dig til at være ekstra opmærksom på dine omgivelser, og det viste sig at være en del sjovere, end man lige skulle tro ved første øjekast.

Det slog mig, da jeg spillede spillet henover julen, ombord på fly og mens man lige havde nogle minutter til overs, at Dragon Quest VIII virkelig er det perfekte spil at tage med sig på farten. Det afslappede tempo, de velkendte spil-mekanikker, den simple men effektive musik og den charmende visuelle stil hjalp alt sammen med at skabe en god håndholdt oplevelse. Det rolige og afslappede tempo er en rar ændring fra nogle af de nyere RPG'er, som kan være en smule mere intense, såsom vi ser det i Second eller Final Fantasy XV. Forhåbentligt er der flere af klassikerne fra samme tid, der kan få en lignende håndholdt overhaling - ikke mindst som en fordel for os, der ikke ejede en PS2 dengang.

Når det så er sagt, er det ikke alting i denne remasterede version, der er lige godt implementeret såsom for eksempel det visuelle. Sammenligner man et videoklip fra den originale PS2-version og den nye 3DS-udgave, er det ret let at se, at den remasterede version ikke byder på et skarpere visuelt udtryk. Det er nærmest lige modsat. 3DS-udgaven ser ikke helt ligeså godt ud som den originale, hvilket virkelig er en skam, eftersom den originale bød på nogle smukke oplevelser og skygger. Man kan selvfølgelig spekulere i, hvorfor dette er tilfældet, men den remasterede version af det ti år gamle spil burde se bedre ud, være skarpere, mere poleret og ikke svagere end originalen. Det faktum at 3DS-versionen heller ikke har nogle 3D funktioner overhovedet, er også lidt en overraskelse.

Musikken i spillet har dog fået en fin tuning, men desværre kan man ikke sige det samme om stemmeskuespillet. I det sidstnævnte område bliver det ret tydeligt at høre, at dette var det første spil i serien, hvor stemmeskuespil blev implementeret. Yangus er godt nok så karakteristisk, at jeg egentlig godt kan forstå, hvorfor udviklerne ikke har villet ændre noget, men jeg ville stadig gerne have haft noget bedre at lytte til undervejs.

Derfor ender man lidt op med en gammel klassiker, der kunne være blevet gjort meget mere ved, men det overskygger dog ikke spillets kvaliteter. Dragon Quest VIII holder sig stadig godt efter et årti, og for mig har det været en fornøjelse at genopdage dette gamle eventyr. Spillere der ikke kan fordrage japanske RPG'er, eller som ønsker sig noget mere tempofyldt, skal nok bare styre udenom denne titel, men er du derimod nysgerrig på genren eller serien, så tør jeg godt anbefale dette spil.

8 / 10
+
En afslappende JRPG, der ikke tager sig selv for seriøst, gode karakterer, smuk visuel stil der passer til historiens humor, en god RPG at tage med på farten, kamerafunktionen er sjov.