Dansk
Gamereactor
previews
Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

Dragon Quest Heroes Hands-On

Dynasty Warriors-skabelonen kastes hen over et nyt spilunivers, og vi har kigget nærmere på, hvordan Omega Force får sit Warriors-gameplay til at passe med den populære RPG-serie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Som det blev bevist med Zelda-spillet Hyrule Warriors, kan det være en rigtig god idé at kombinere gameplayet fra Dynasty Warriors med en ikonisk spil-franchise.

Folk der følte sig overvældede af den komplicerede Three Kingdoms-historie, fandt sig pludselig mere til rette med mere vante omgivelser og figurer. Så er der også det andet store succeskriterie: Store mængder fan-service. Omega Forces version af Zelda virkede på mange måder som et "best of"-spil, hvor fjender og velkendte figurer fra hele spilseriens historie kom med. Selvom spillet lagde større vægt på sværdkampene end på puzzles, og selvom antallet af fjender tit oversteg dobbeltcifrene i stedet for de mere velkendte en-mod-en kampe, præsterede Hyrule Warriors at bevare en autenticitet, der normalt kun findes i first party-titler.

Det giver derfor god mening for Omega Force at prøve at gentage succesen, hvilket de har, og med gode resultater.

Dette er en annonce:

Dragon Quest Heroes er allerede en kæmpe succes i Japan, både kritisk og kommercielt, og spillet er gået hen og blevet en af de bedst sælgende spil på PS4 siden sin udgivelse tilbage i februar måned. Her i Europa får vi muligheden for selv at opleve storhittet i næste måned, og vi har haft muligheden for at afprøve den næsten færdige oversatte version.

Der er i denne omgang tale om en tilpasset version af Squares anden højt elskede RPG-serie, og byder på en lignende oplevelse af "greatest hits", hvor klassiske helte og fjender sidestilles med nye ansigter. Overraskende nok har udviklerne i denne omgang ikke bare holdt sig til ren hanck'n'slash-action, da de har valgt at væve velkendte RPG-elementer ind i gameplayet, så det hele føles mere som et rigtigt Dragon Quest-spil. Man kan opgradere sine karakterer, optjene nye våben og armor, opbygge et party og skifte mellem figurerne løbende, udforske et verdenskort og indfange fjender, for at få dem til at kæmpe for en.

Man finder også masser af snak mellem figurerne mellem missionerne, og dialogerne er ganske gode. De ekstra måneder som udviklerne har brugt på at lokalisere spillet har været det værd, da det klart kan mærkes, at det robuste hold af stemmeskuespillere har moret sig med at leve sig ind i spiluniverset og ikke mindst manuskriptet.

Når først man smides ind i spilverdenen, foregår samtalerne dog mest mellem sværd og lemmer. Man flyver gennem baner, der alle er designet i autentisk Dragon Quest-stil, og man nedkæmper fjenderne som indikeres af pile på skærmen. Der er en fin mængde af forskellige angreb og komboer, man kan udføre for enten at holde fjenderne på afstand eller for at nedlægge de sværere modstandere. En irriterende detalje er dog, at lock on-systemet kun fungerer for de sidstnævnte fjendetyper, hvilket fører til, at man ofte kun rammer udkanten af en fjendegruppe med et spin-attack, i stedet for at få mest ud af angrebet ved at ramme midten.

Dette er en annonce:
Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below
Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight BelowDragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight BelowDragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below
Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight BelowDragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

Indsamlingen af monstre giver kampene endnu et taktisk lag. At være kvik i en Dynasty Warriors-titel betyder normalt, at man ved hvordan man styrer kampområdet, så man konstant springer rundt mellem de allierede, som har mest brug for ens hjælp på et givet tidspunkt, områder der skal forsvares, og bosserne i takt med at de dukker op. Strategien handler mindre om at ændre sin tilgang og om at sammenkædede sine angreb og stærke magiske evner, og mere om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

At tage fjender til fange ved at nedkæmpe dem giver adgang til en voksende mængde af hjælpetropper, som kan tages med kampene. Der er begrænset plads i ens inventory, og større monstre kræver mere af den end de små. De allierede monstres health-bars forhindrer også, at man bare læner sig tilbage, og lader ens tropper klare skærene.

I sekvensen hvor denne nye evne blev introduceret, får vi til opgave at forsvare en generator, hvor der er to adgangspunkter til området. Selvom selve arenaen ikke er forfærdeligt stor, så er mængden af fjender det, og de kommer ind fra begge sider på en gang. Som altid handler det om crowd-control, og det er muligt at sende de nyligt indfangede tropper til den ene ende af arenaen, mens man tynder ud i den anden. Hvor stor en del af spillet denne taktik vil være, og hvor meget den kan varieres, vides ikke på nuværende tidspunkt.

På samme vis som med Hyrule Warriors havde vi det rigtigt sjovt med Dragon Quest Heroes. Hvorvidt morskaben holder hele spillet igennem, er selvfølgelig en stor bekymring. At blive træt af at hamre på knapper er et større problem i Omega Forces spil end i de fleste andre, og spilvariationen kommer mere fra historien og opgraderingerne, end den gør det af kampene. Der er bare noget over endeløse bølger af fjender, der får en til at brænde hurtigere ud i denne type spil, og kombinationen med en anden franchise hjælper en smule på dette.

En besynderlig ting, især taget i betragtning af at man skal vælge mellem to figurer i starten, er undladelsen af co-op i spillet. At skabe en tospillers-mode til et eksisterende party-system med adskillige karakterer er muligvis et stort arbejde, men det føles alligevel som om, at Omega Force har overset noget potentielt stort. Der er dog kommet nyheder om en efterfølger, som er på vej, så måske får vi et multiplayer-spil i fremtiden.

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below (ja, det er faktisk spillets fulde titel på spillets vestlige udgivelse) udkommer på PS4 til oktober, og vi kommer med en anmeldelse af spillet, så snart udgivelsen nærmer sig.

Relaterede tekster

1
Dragon Quest Heroes Hands-On

Dragon Quest Heroes Hands-On

PREVIEW. Skrevet af Gillen McAllister

Dynasty Warriors-skabelonen kastes hen over et nyt spilunivers, og vi har kigget nærmere på, hvordan Omega Force får sit Warriors-gameplay til at passe med den populære RPG-serie.

2
Nyt på vej med Dragon Quest

Nyt på vej med Dragon Quest

NYHED. Skrevet af Lee West

Ganske snart er det 30 år siden, at vi så det første til Square Enix' populære rollespilsserie, Dragon Quest. Det første spil udkom i Japan i 1986, og siden dengang er...



Indlæser mere indhold