Dragon Quest VIII: The Journey of the Cursed King

Dragon Quest 8

Rollespilsfænomenet fra Japan lander for første gang i Europa. Vi har sendt Nielsen til landet med pangfarver og farlige frøer for at opleve det hele.

Med et bekræftende "klonk" klikkede kassetten på plads, og fjernsyntes støvede skræm begyndte langsomt at tegne de mange farver og former, mens de underernærede højttalere sendte de mest vidunderlige melodier mod mine øregange. Pinslerne ved at måtte punge ud med noget lignende otte hundrede kroner pr. spil, samt vente det meste af en måned på at få spillene hjem fra USA, blev hurtigt redundante, når kassetten først sad i maskinen.

Secret of Mana, Final Fantasy, Chrono Trigger og mange flere, viste mig, hvad eventyr i spilform kunne være, og selvom jeg i de mange år siden da har spillet en masse fantastiske rollespil, er det som om, noget er gået tabt. Seriøsiteten er blevet overvældende, og eventyret er i de fleste tilfælde blevet erstattet af tonstunge, episke fortællinger om himmel, helvede og alt i mellem. Det er nu heldigvis fortid, og det kunne ligeså godt have sagt "klonk", da jeg satte skiven med Dragon Quest-mærket på, i min aldrende PlayStation 2, for det, jeg siden da har brugt adskillige timer på, er hvad jeg i så lang tid har manglet - et ordentligt eventyr.

Med majestætisk flotte toner fra højttalerne, sniger et billede så farverigt og fyldt med liv sig frem på skærmen, at jeg må tjekke min maskine, for at se om den pludselig er blevet tyve år yngre. Det hele er så friskt og indbydende, at jeg føler mig nødsaget til at tage en dyb indånding, i håb om at kunne dufte den verden, jeg lige er trådt ind i. I stedet for gotik og futurisme, mødes jeg i stedet af en lille bande eventyrere, der mest af alt ser ud til at nyde den omliggende verden, mindst lige så meget som jeg.

Laharl, som jeg vælger at kalde den ellers unavngivende hovedperson, hans tro følgesvend Yangus, den lille grønne trold King Trode og hesten Medea, er allerede på vej et eller andet sted hen, men hvor, ved jeg endnu ikke. King Trodes muggen gør dog hurtigt, at historien om, hvordan han før var en nobel konge og hesten Medea hans prinsessedatter, kommer på tale, og herfra begynder spillets hovedhistorie om jagten på den onde troldmand Dhoulmagus.

Spilmekanikken er bygget op som fans af genren har oplevet det adskillige gange før, og ser du på spillets mest basale elementer, står den endnu engang på en ordentlig omgang nedslagtning af monstre i jagten på erfaringspoint. Faktisk er spillet bevidst holdt på et næsten primitivt stadie, og hvis du hidtil har spillet Final Fantasy for dets bombastiske magier og summons, vil Dragon Quest nok være lidt af en brat opvågning. Menuerne er skrællet for de muligheder, ethvert nymodens rollespil i dag bør indeholde, og byder i stedet for kombinationer, kun på basale kommandoer som brugen af magi, angreb og blokade. Jeg fik hurtigt indtrykket af, at den højtbegavede udvikler Level 5, bevidst har valgt at se bort fra den udvikling, der de sidste mange år er blevet tilføjet til rollespilsgenren, ikke mindst fra holdets egen side. Resultatet er bemærkelsesværdigt, for fokuset bliver helt og holdent flyttet over på historien, og ikke kun er den original, men også morsom, varm og ekstremt velfortalt.

Helt så indbydende er sværhedsgraden dog ikke, og det bliver til noget af en brat opvågnen, hvis du ikke holder tungen lige i munden. Med masser af selvtillid og rollespilserfaring i bagagen, væltede jeg derfor af sted på spillets første egentlige mission, uden nogen former for skrupler. Fire kampe senere måtte jeg se mig besejret af ganske almindelige frøer, som med tilsyneladende lethed frarøvede mig mine portions, liv og til sidst selvtillid. Ganske vist blev jeg tilbudt at genstarte i den lokale kirke mod at ofre halvdelen af min guldbeholdning, men da jeg havde gjort det fire gange, syntes ikke engang dette længere at være en trøst. Kampenes sværhedsgrad forbliver skyhøje hele spillet igennem, og kræver derfor, at du afser tid til at indsamle tonsvis af erfaringspoint i det uendelige hav af tilfældige kampe. Du bør kort sagt bør spørge dig selv, om du har tålmodigheden til dens slags ting.

Den krævede tålmodighed bliver dog hjulpet på vej af Dragon Quests mange velfungerende og solidt implementerede dele. Akira Toriyama, kendt for bl.a. at være tegneren af - og faderen til - Dragonball Z, brillerer endnu engang med sin unikke tegnestil og skæve humor. Level 5 har oversat Toriyamas designs til en sprudlende 3D-verden og givet dem liv med en overflod af animation, så selv de mest ordinære fjender virker drillesyge og levende. Stemmeskuespillet og musikken er ligeledes af en så himmelråbende høj kvalitet, at jeg uden videre kan sige, at det er noget af det bedste, jeg endnu har oplevet. Musikken imponerer med krystalklare instrumenter og temaer, som allerede ved første gennemlytning fænger, og rammer altid spilsituationen helt præcis. Ligeså er persongalleriet ramt helt perfekt, og du er aldrig i tvivl om, at figurerne rent faktisk interesserer sig for, hvad der sker. Jeg formoder, at et virkelig stort arbejde er blevet gjort for at finde de rigtige stemmer, for på nær Yangus irsk/engelske accent, virker det som det mest naturlige i verden, hver gang nogen åbner munden.

Det ville være så let at klassificere Dragon Quest 8 som et rollespil af den gamle skole, og selvom store dele af spilmekanikken også er løftet direkte herfra, vil det på samme tidspunkt være vildledende. Spillet repræsenterer på bedste vis konsolrollespilsgenren som den engang så ud, men samtidig tilføjer den en så charmerende grafik og jubelindbydende lyd, at det vil kræve en større standhaftighed end jeg råder over, at modstå denne charmeoffensiv. Dragon Quest er en nyfortolkning af genren som den så ud for adskillige år siden, mens Final Fantasy er resultatet af en genre, der har forsøgt at udvikle sig med tiden. Hvad du er til, eller om du kan overskue begge fortolkninger af genren, må du gøre op med dig selv, men i Dragon Quest 8 venter der et fantastisk eventyr, som alle fans med tålmodighed til det, bør opleve.

8 / 10
+
Fantastisk lyd og stemmeskuespil. Charmerende verden og lækker grafik. God, varm historie.