Dansk
Gamereactor
artikler
Dirt 3

Dirt 3

Gamereactor sendte vores rally-hovede Jesper Karlsson til Wales for at prøve Codemasters næste rallyspil. Han har brugt utallige timer ved siden af beskidte finske skovveje.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

At lave håndbremsevendere på finske skovveje og sprøjte grus på tilskuere i organiseret form, er noget vi på Gamereactor elsker, og med Dirt 3 vil Codemasters gøre denne oplevelse endnu bedre. For hvor godt Dirt 2 end var, kan man ikke komme udenom at det ofte bad os om at gøre det samme igen og igen. Det erkender Codemasters også selv, og denne gang vil de levere en mere varieret rallyoplevelse. For at opnå dette har målet været, at i Dirt 3 skal 60 procent af spillet denne gang bestå af rally- og trailblazer-events, så det er tydeligt at rally-etaperne kommer til at dominere.

Dirt 3Dirt 3

Rejsen rundt om jorden vil tage os til steder som Norge, Kenya, Monaco, Finland, Aspen og mange flere. Her får vi lov at køre bekendte løbstyper som Rally, Trailblazer, Landrush og Hill Climb, samt en helt ny tilføjelse, Gymkhana. Et fænomen er blevet verdenskendt takket være Ken Blocks internetvideoer, hvor han leger med på alle måder hysterisk toptrimmede øser og udfører imponerende tricks. Ved Battersea Station i London har Codemasters opbygget det virtuelle DC Compound, og her har spilleren ét stort område, hvor man kan drøne rundt alt det man vil, og efterhånden som man pløjer gennem karrieredelen vil nye segmenter af området blive åbnet op.

Gymkhana-delen er med andre ord helt ny, både i Dirt 3 og for genren som helhed. Her handler det om præcisionsstyring i ofte ganske trange omgivelser, der kræves aktivt fodarbejde med begge pedaler, kvikke ryk i håndbremsen og ivrig drejen på rattet for ikke at ende i rally-tragedie. Med mere end dobbelt så mange hestekræfter som en almindelig rallybil, er der en del at holde styr på, og i starten er det fandens svært at få bare nogenlunde styr på bilen. Gigantisk omdrejningsmoment, bremser der klistrer sig til asfalten, og et vægtskifte som ikke er af denne verden, er med til at gøre Gymkhana en yderst underholdende spiltype.

Dette er en annonce:

Når man suser rundt på DC Compound kan man også optage og uploade sine replays til Youtube, med et par enkelte knaptryk. Codemasters vil også tilbyde en specialdesignet styre-layout kaldet Tricksteer, som skal gøre det hele lidt lettere. Om man vil bruge Tricksteer eller den almindelige styring er op til spilleren.

Dirt 3Dirt 3

Bilfysikken er også lavet om siden Dirt 2, hvilket straks kan føles under en prøvetur i de finske urskove, hvor der fræses rundt nåletræer og hop. Denne gang har man lidt mindre kunstigt vejgreb at stole på, og i stedet gælder det om at arbejde med minimale ratbevægelser. Hvad der i starten føles halvt umuligt forvandles snart til et fuldkomment logisk system, hvor voldsom kørsel straffes nådesløst. Underlaget er også lavet om, og vi vil komme til at opleve betydeligt flere ujævnheder, huller i vejen, grøfter ved siden af banen, og når man kører på sne vil man desuden skære hjulspor, som når man kører i dem igen vil påvirke vejgrebet.

Dirt 3Dirt 3
Dette er en annonce:

At Codemasters har taget Dirt 3 til næste niveau bliver tydeligt, da rallykøreren Kris Meeke taler om forbedringerne i fysiksystemet og indstillingsmulighederne. Kris, som i øvrigt kører en Mini i næste års udgave af WRC, fortæller at han nu kan benytte sine egne bilindstillinger i Dirt 3. Han bruger de samme indstillinger til affjedring, differentiale, dæktryk og meget andet i spillet, som han gør i virkeligheden, og får mere eller mindre samme resultat i Dirt 3 som han får på de mudrede skovveje.

Dirt 3Dirt 3

Det er svært ikke at blive håbefuld når man hører Codemasters tale om Dirt 3. Mindre fjollen rundt i gigantiske jeeps og buggyer, og mere regelret rally. Desuden loves der større variation, hvor man aldrig behøver køre den samme strækning to gange i karrieredelen. Dertil kommer baner, hvor man selv kan bestemme tidspunktet af døgnet, bedre vejreffekter, mere realistisk bilfysik, større udfordring og frem for alt flere valgmuligheder.

Læg dertil en bedre onlinefunktion, hvor du og dine venner kan deltage i skræddersyede konkurrencer og tager del i eksklusive spiltyper, eller hvorfor ikke knævre med bedstevennen i sofaen via delt skærm. Ja, splitscreen gør comeback! Hvis Codemasters formår at levere alt det de lover, kan det Dirt 3 meget vel blive tidernes bedste rallyspil.

HQ
Dirt 3Dirt 3Dirt 3Dirt 3

Relaterede tekster

Dirt 3Score

Dirt 3

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Thomas sætter sig i sædet i en rallybil og tager kampen op med sne, mudder og grus i Dirt 3. Læs her hvordan det hele er gået i vores anmeldelse af Codemasters nyeste.

5
Codemasters om Dirt 3

Codemasters om Dirt 3

ARTIKEL. Skrevet af Kimmo Pukkila - GR FI

Fuld gas gennem grusgrave og snedriver! Gamereactor mødte Paul Coleman, senior game designer hos Codemasters, for at høre mere om hvad vi kan forvente i Dirt 3.



Indlæser mere indhold