Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Diablo III

Diablo III

Diablo er landet på konsol, og derfor har Rasmus atter iført sig loot-samlerhatten og taget på blodsprøjtende eventyr i Sanctuary.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Min første time med Xbox 360-udgaven af Diablo III gør mig dybt bekymret. Vi er tre spillere - en barbar, en troldmand og en dæmonjæger - og indtil videre er der ikke droppet ét eneste stykke loot, som vi ikke alle sammen kunne bruge. Troldmanden render rundt med en tohåndsøkse på ryggen. Har Blizzard virkelig måtte nedbarbere spillets kernesystemer så meget, for at få spillet til at virke på konsol? Hvor er det klassespecifikke loot? Hvor er stats'ne på mine items?

Heldigvis viser det sig efter lidt tid, at det bare er mig, der husker dårligt. Alt det loot, man får i starten af spillet, er noget bredtfavnende bras, der ikke kunne være mere ligeglad med om din primære stat er Strength eller Dexterity. Men snart begynder de dræbte monstre at smide udstyr, der tydeligvis kun egner sig til én af os, og oplevelsen er atter ufortyndet Diablo III.

Diablo III

Der er gået over lidt under halvandet år, siden Diablo III udkom på PC og Mac, og presset på serverne var ved lanceringen så massivt, at det var en udfordring overhovedet at komme på. Sådan er det ikke på konsol, hvor man ubesværet kan ignorere alt om online-krav og bare gå i gang med at spille. Udover den ene (og dog væsentlige) forskel, er her tale om stort set det samme spil som udkom dengang, blot på en ny platform.

Dette er en annonce:

Der er selvfølgelig forskelle, og de handler mest af alt om styringen og grænsefladen, men ellers er alt ved det gamle. En falden stjerne er atter slået ned lige i den katedral, hvor det første Diablo foregik, de tilbageværende Lords of Evil er atter ude på at lægge både himmel, helvede og det midt i mellem for deres fødder, udøde vandrer atter rundt omkring New Tristram, der er atter noget om en sort sjælesten, og så videre.

Men nu er det ikke for at forklejne Blizzards arbejde med at portere spillet til konsol, for det er tydeligt at de har lagt hovederne i blød for at få det til at virke. Hele brugergrænsefladen omkring udstyr og inventory er blevet lavet om fra bunden. I stedet for blot at have ét stort inventory inddelt i felter, vælger man i stedet en udstyrskategori (støvler, skuldre, bukser, main hand, off-hand og så fremdeles), og ser så det udstyr, man har liggende af den type.

Diablo III

Umiddelbart bliver nærmere stats og evner for det enkelte udstyr ikke vist (man kan hive det frem med X-knappen), og i stedet får man en kort grafisk opsummering. Røde eller grønne pile viser om et givent stykke grej er bedre eller værre end det, man allerede har på, inden for kategorierne skade, beskyttelse og livsmængde. Det giver et hurtigt og nemt overblik, og er et stykke udstyr noget bras, der bare skal sælges ved første lejlighed, kan man markere det som "junk". Og når man så møder en sælger af en art, kan man sælge hele ens skraldebunke til ham med ét knaptryk. Aaaaaaah!

Dette er en annonce:

De samme små ikoner bliver vist i et hjørne af skærmen, hver gang man samler udstyr op, og ved hjælp af d-pad'et kan man tilmed tage det på eller smide det på jorden igen, uden man skal forbi inventory-skærmen. Er der lutter grønne pile, kan man altså iføre sig en opgradering på et splitsekund.

Styringen har ikke lidt under springet fra mus+keyboard til controller. Man har sine valgte evner på ABXY-knapperne samt højre aftrækker og bumper, mens man styrer sin figur med venstre styrepind. Højre styrepind kan bruges til at lave rullefald, hvilket er en nyhed, men ikke er nogen stor ændring - man går lige så hurtigt som man ruller, så det er vist mest kun af kosmetiske hensyn, det er taget med.

Diablo III

Styringen fungerer upåklageligt. Spillet markerer den fjende, man sigter på, med en rød silhuet, og i multiplayer får de også en lille pil over sig, der svarer til spillerens farve. Den mere direkte styring virker på nogle måder faktisk bedre end PC-versionens, så man kan næsten håbe at de vil overføre den dertil også.

Angiveligt er loot-systemet blevet ændret til konsoludgaven, så man får mere og bedre udstyr undervejs, for at opveje for det faktum at der intet auktionshus er på konsol. Jeg har ikke siddet med regneark og målt, men min mavefornemmelse siger mig at mængden af brugbar loot, man får i spillet, passer fint.

Den måske vigtigste tilføjelse i konsoludgaven af Diablo III er, at man kan spille op til fire spillere på samme skærm. Man kan selvfølgelig også gå online eller endda koble to Xboxe sammen i lokalnetværk og spille sådan. At have en kammerat med i sofaen er måske den bedste måde at spille spillet på, men jeg må give en advarsel: vent med at kaste jer ud i det, til i begge har styr på grænseflade, inventory, og hvilke stats der er vigtige for jeres respektive klasser.

Diablo III

For kun én spiller kan tilgå sit inventory ad gangen, og er man to eller flere, der måske ikke er Diablo-veteraner endnu, så kommer der til at være ventetid. Meget ventetid. Især når man kommer ud i situationer som "den der økse, du lige samlede op, kan jeg lige se den? Måske er det en opgradering", og skal gennem processen med at finde den i den ene spillers inventory, smide den på jorden, samle den op, finde den i den anden spillers inventory og derefter sammenligne stats.

Har man spillet Diablo III med venner online, kender man uden tvivl situationen hvor man bare står og venter, mens ens kammerat lige skal gennemrode sin rygsæk. Men der kan man i det mindste fordrive ventetiden med selv at rydde op i sit inventory eller tjekke sine skills og så videre. Men når man spiller på samme skærm, er der kun én spiller, der kan gøre det ad gangen. Og det kan kort sagt suge alt tempo ud af spillet, hvis ikke man ved præcis hvad man skal kigge efter.

Er der derimod tjek på tingene, er Diablo III på konsol en fremragende oplevelse. Grafikken lever ikke helt op til PC-versionen (hvilket er overraskende, taget i betragtning hvor simpel den egentlig er), men ellers er her tale om en fremragende konvertering, der let og elegant springer uden om nogle af storebrors problemer (det udskældte auktionshus er her som sagt ikke), og tilmed kan et par nye tricks i form af mere direkte styring og co-op på sofaen. Har du ikke allerede spillet det på PC, bør du bestemt give Diablo III et kig på konsol.

Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo IIIDiablo IIIDiablo IIIDiablo III
Diablo III
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Glimrende konvertering til konsol, stærk styring, mulighed for lokal co-op, det samme vanedannende gameplay som PC-versionen
-
Grafikken kan godt være lidt tør, lokal co-op mangler tempo med uerfarne spillere
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • rpDuck
    Diablo 3 - Spilverdenens Titanic Så er det afsløret. Her følger forklaring og derigennem en anmeldelse. Hvis du vil læse om mekanikker og... 7/10

Relaterede tekster

Diablo IIIScore

Diablo III

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Diablo er landet på konsol, og derfor har Rasmus atter iført sig loot-samlerhatten og taget på blodsprøjtende eventyr i Sanctuary.



Indlæser mere indhold