Dansk
ARTIKEL - SPONSORERET INDHOLD

Det tredje spørgsmål i vores store Detroit-konkurrence er ankommet

Det tredje spørgsmål er ankommet i vores store Detroit: Become Human-konkurrence, hvor du kan vinde fede præmier. Klik ind, se videoen, læs artiklen og deltag!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Spørgsmål 3: Hvilken af de tre hovedpersoner i Detroit: Become Human er du mest interesseret i at lære mere om, og hvorfor?

HQ

Spørgsmål 2: Hvad synes du Quantic Dreams næste spil skal handle om?

HQ

Spørgsmål 1: Hvilken karakter fra Quantic Dream's spil er din yndlings og hvorfor?
(Besvar spørgsmålet i kommentarfeltet)

HQ

Herunder finder du en større artikel vi har skabt i samarbejde med PlayStation, som fortæller om udvikleren Quantic Dream, og den rejse de har været på der nu leder til udgivelsen af Detroit: Become Human. Vi vil samtidig gerne benytte lejligheden til at sparke en stor konkurrence i gang, hvor du har muligheden for at vinde en ganske, ganske særlig præmie.

Samtidig med at vi tilføjer nye videoer, så tilføjer vi også spørgsmål, og dem skal du såmænd bare besvare i kommentarfeltet, og så kan du blive den heldige vinder af en Glacier White PS4 Pro, samt et eksemplar af Detroit Become Human.

Detroit: Become Human anses bredt som værende en af årets største spiludgivelser. Ikke bare det; det er også den første udgivelse fra David Cage og resten af Quantic Dream siden Beyond: Two Souls fra 2013. Det er stort øjeblik for både udvikleren og Sony, men det har været en lang sej vej fyldt med bump og obstruktioner.

Der eksisterer et bånd mellem Sony og Quantic Dream, og det startede tilbage i 2010 med Heavy Rain; et krimidrama der var elsket af medierne og fans verden over, ikke bare for dens historie, men også de virkemidler, spillet brugte til at fortælle den. Det handlede ikke bare om Origami-morderen, men hvordan vores fire hovedpersoners liv blev viklet ind i hinanden, og hvordan de påvirkede hinanden. Det handlede om hvordan spillerens handlinger skabte bølger igennem hele historien, og hvordan disse i sidste ende kunne få tragiske konsekvenser.

Det er sikkert at sige, at dette var et spil, hvor de valg spilleren traf betød noget. Handlinger havde konsekvenser, selv til det punkt hvor et manglende input i et altafgørende øjeblik kunne resultere i en hovedpersons død, eller hvor én hvid løgn kunne få alt til at gå fuldstændig galt. Som resultatet af disse konstant udviklende narrative bølger lignede to gennemspilninger af Heavy Rain aldrig hinanden, og her taler vi både om små, såvel som store, drastiske ændringer baseret på spillerens adfærd.

Detroit: Become Human

Efter en lang ventetid på hele tre år fik vi endelig Beyond: Two Souls, et spil som bød på motion capture fra flere Hollywood-skuespillere som Ellen Page og Willem Dafoe, i et spil som følger Jodie Holmes (Page) begive sig igennem livet fra et lille, uskyldigt barn til en voksen kvinde. Det lille twist var dog, at spillet kastede rundt med kronologien, og eksperimenterede med fortællingsmetoden på en måde der så sandelig ikke var en del af Heavy Rain. Quantic Dream valgte at afsløre, hvad de havde på hånden langsomt og tålmodigt, og det betød at anden gennemspilning var drastisk anderledes end den første, efter man lærte om hele rejsen, og de implikationer den havde.

Hvor Heavy Rain var mere fokuseret på neo-noir og forstadsdystopi som gemte en ondsindet morder, så var Beyond tættere, mere fokuseret på et mindre udvalg af karakterer. Størstedelen af tiden blev brugt på at fokusere udelukkende på Jodie, og ikke bare det, det var også et overnaturligt element til spillet. Historien handler om Jodies evne til at kommunikere med en ånd kaldet Aiden, som kan bruges i spillet til at tilgå nye områder og interagere med verdenen på en anderledes måde. Dette er én af grundene til at Jodie behandles som forsøgskanin tidligt i spillet, og til trods for en række strukturelle ligheder, så er oplevelsen ulig Heavy Rain.

Der skete også en gradvis opgradering af den grafiske kvalitet, da disse motion capture-optagelser af skuespillerne leverede en langt mere visuelt poleret oplevelse, og denne holder faktisk stadig hvis man køber remaster-udgaven på PlayStation 4. Men det til trods fokuserede spillet stadig på de samme valg, den samme narrative, filmiske dybde som Heavy Rain gjorde. Her fik du lov til at træffe de vigtige beslutninger, og begge spil var ikke bleg for at sige klart og tydeligt, at her var historien i højsædet, som er Quantic Dreams centrale filosofi.

Detroit: Become Human

Vi hopper fem år frem til i dag, og nu er vi så småt ved at gøre klar til udgivelsen af Detroit: Become Human. Det næste spil fra udvikleren, som godt nok hopper en konsolgeneration frem, men stadig fremstår som et klart og tydeligt Quantic Dream-spil. Her mener vi en filmisk oplevelse, der er fokuseret på det narrative, og de forskellige fortællingsmæssige strenge der løber igennem hele spillet. Strange der konstant vibrerer og skiftes ud alt efter hvilke valg du træffer. Det er interaktivt, det er indlevelsesrigt og det viser hvordan studiet er vokset efter at have udviklet de to tidligere spil.

Som altid med et Quantic Dreams-spil, så er valget ikke bare en illusion af et valg. Her er der konsekvenser, som hovedforfatter Adam Williams forklarede til Gamereactor, da vi snakkede med ham for nylig:

"Ingen af karaktererne kan føle sig sikre. Du kan miste samtlige og sågar dem alle før historien konkluderes, og det er vigtigt, synes jeg, fordi det er bare en af måderne hvorpå spillerens valg virkelig betyder noget, det opfordrer spillerne til at tænke sig om før de træffer de et valg. Desuden beviser det at spillet lytter til dig, og dine valg har betydning; det er ikke illusionen om valg."

HQ

Så der er meget på spil, men hvem er du helt præcis? Hvem skal du guide igennem denne dystopiske nær-fremtidsudgave af Detroit i 2038? Ja, først og fremmest er detektiv Connor, som gav os et tidligt smugkig på spillets systemer, da han jagtede en vildfaren androide i en tidlig trailer. Så er der Markus, som bliver gjort opmærksom på hvor trænge kår androider lever under, og opfordrer til oprør; og til sidst er der Kara, en hjemmehjælper som spillede en afgørende rolle i den kontroversielle trailer fra Paris Games Week, der omhandlede vold imod børn. Det er tunge emner der bliver taget op, men spillet tager aldrig let på dem.

"Jeg kan fortsat forsikre dig om, at vi ønsker at holde os så tæt op af David Cages vision om, at fortælle en ægte historie med ægte emner. Vi ønsker ikke at undgå nogle af de steder historien tager os hen, og vi vil gå til disse kontroversielle emner så længe det stemmer overens med vores værdier som spiludviklere. Vi ville aldrig fortælle en historie der glorificerer vold eller sociale problemer, men vi mener ikke at spillet ville have den samme slagkraft eller effekt, hvis der slet ikke skete noget ubehageligt."

Hvad der også er vigtigt at pointere, er, at alle tre af disse karakterer er androider, og derfor ser vi verdenen gennem deres øjne. En verden hvor androider ikke er velansete af den generelle population, særligt når nu de faktisk tager jobs fra menneskerne.

"Vi arbejdede meget hårdt på at forestille os en realistisk måde verden snart kan se ud på, og vi kiggede på forskellige undersøgelser, og snakkede med forskere. Vi fandt en interessant rapport, der anslog, at arbejdsløsheden blandt mennesker snart vil stige markant - som i 30-35% - bare fordi vi erstatter mennesker med robotter så snart vi kan," sagde David Cage til Gamereactor.

HQ

Spillet takler problemer vi måske/måske ikke kommer til at rode med i fremtiden, men det ville være at underkende spillet, hvis vi ikke også anerkender de problemer, som afspejles i samfundet i dag, og som spillet også er modig nok til at tage op. Sexisme og racisme er bare to af de emner, og spillet berør dem ligefremt og med respekt. Dette er ikke nyt for industrien - alene Deus Ex: Mankind Divided kiggede på lignende dilemmaer forrige år, men det er et nyt område for Quantic Dream. Det er et studie, hvis ambitionsniveau og kreativitet har ramt nye højder; nu har de tre karakterers handlinger ikke kun effekt på historien, men også på byen omkring dem.

En del af spillet kender vi allerede til gennem trailers og tidligere previews. Kara er en husholderske, og som det blev afsløret i PGW-traileren, så er hun også midt i et dilemma; hun ser sin ejer, Todd, dræbe sin egen datter i et raserianfald. Hvad kan hun gøre? Med alternative ruter kan det spørgsmål blive besvaret på mange måder; hun kan hjælpe datteren, Alice, med at flygte, hun kan prøve at få Todd til at falde ned, og hun kan endda tage Alices plads og dø i stedet. Det sidste valg er mindre et valg, og mere en konklusion på at have dummet sig, men det er vel også et valg.

Detroit: Become Human

Derudover er der Markus. En androide der bliver angrebet tidligt i spillet af mennesker, der mener, at "robotter har overtaget vores jobs". Med den depression og håbløshed der kommer af sådan en tilværelse, beslutter han sig for ikke at ligge ned og give op, men at rejse sig og starte en revolution. Opfordre andre androider til at følge hans eksempel og kæmpe mod understrykkelsen. Jeg spillede en episode, hvor Markus prøver at befri nogle androider, da politiet dukker op på scenen. Valg; flygt eller bliv og kæmp. Flygter du, vil du ikke kunne klare din mission, men vælger du at blive, kan du udføre protesten fredeligt eller voldeligt. Valget er - som altid - dit.

Afslutningsvis har vi Connor. En androide-detektiv der jagter andre androider, der har ændret deres opførsel. Dem som ikke følger deres kode længere. Hvis du har prøvet demoen, er det også ham du allerede har hilst på. Mekanisk fungerer han mere som Norman Jayden fra Heavy Rain; udforsk et gerningssted, regn ud hvordan beviserne passer ind i fortællingen og brug beviserne til slut. Han er den mest avancerede androide - den nyeste model - som CyberLife hidtil har lavet, og vi forudser en spændende udvikling, hvor Connor selv begynder at stille spørgsmålstegn ved sine handlinger og sin kode. Hvor står han i konflikten mellem mennesker og AI, når han er programmeret til at jagte sin egen "race".

Detroit: Become Human

Som altid sigter Cage efter at lade os forme historien - både gennem vores valg, men også gennem vores fejltagelser: "Selvfølgelig er ideen i Detroit, ikke bare at gøre spilleren til sin egen agent, men også til forfatteren bag historien." udtaler Cage "Vi ønsker, at alle spillere laver deres egne valg, former deres egen fortælling og gør derfor alle historier unikke til den enkelte spiller."

Hvor historien bevæger sig hen i de senere kapitler er stadig bag lås. Men heldigvis ikke for meget længere. Inden måneden er omme, har vi muligheden for at dykke ned i Quantic Dreams ambitiøse historie, og ned i tre forskellige karakterer, der umiddelbart ikke har noget med hinanden at gøre, men som alle har en stemme i Detroit. Det har været en lang rejse for studiet, men vi glæder os til at finde ud af, hvad det egentlig vil sige at Become Human.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold