Det er snart en måned siden, at E3 åbnede sine døre og inviterede hele verdens spilsamfund ind til et blik i fremtiden. Ligesom hvert eneste år var showet sprængfyldt med overraskelser, skuffelser og bare ren og skær glædejubel. 2017 bød ikke på det stærkeste E3 i mands minde, især sammenlignet med sidste år og det legendariske E3 of Dreams i 2015. Men ikke desto mindre gav 2017 nogle rigtig stærke øjeblikke og som den første del i en tre-delt serie vil jeg bringe min personlige award-uddeling, hvorfor den kære Anders Mai bringer sin i næste uge sammen med chefredaktør Magnus. Så med det ude af vejen, lad os komme igang
Bedste trailer
The Evil Within 2
For dem som fulgte med i årets live-udsendelse her på GamereactorTV, vil det ikke komme som nogen overraskelse, at The Evil Within tager kronen. Selvom spillet var blevet bekræftet inden Bethesdas konference gik igang, var jeg ikke oprigtigt hyped for denne titel. Javidst hyggede jeg mig gevaldigt med det første og stemningen var blandt de bedste i lang tid, men et 10 ud af 10 var det bestemt ikke.
The Evil Within 2 overrumplede mig derfor fuldstændig, hold da fast en trailer! Alt fra den geniale brug af Duran Durans ordinary world til den æstetiske udførsel og narrative drivkraft. Vi fik sågar også gameplay at se. Det er et pragteksemplar på, hvordan en trailer skal skrues sammen og jeg kan ikke vente med at få fingrene i spillet. Og det er vel det bedste en trailer kan formå.
Bedste konference
Nintendo Direct
Inden E3 gik igang var jeg hundrede procent sikker på, at Sony atter en gang ville tage trofæet for bedste E3 konference for tredje år i træk, men jeg tog grueligt fejl. Forstå mig ret var Sonys konference helt ok, men heller ikke mere end det. Nintendo derimod leverede virkelig varen med det rigtige nummer af annonceringer, trailers og Reggie- nonsens (elsker dog den mand).
Med en fantastisk dybdegående trailer for det næste rigtige kapitel i Super Mario-serien siden Super Mario Galaxy aka Gamereactors vinder af bedste spil nogensinde. Drys det med annonceringer af både Pokémon Switch og Metroid Prime 4 samt en visning af The Legend of Zelda: Breath of the Wild DLC. Jeg er normal modstander af Nintendo Direct-formatet, men endelig forstod jeg hvorfor.
Mest lovende
Monster Hunter World
En af de største annonceringer, og eneste, under Sonys konference var Monster Hunters tilbagevenden til hjemmekonsollerne. En serie, som primært har opnået stor succes iblandt det Japanske publikum igennem de forskellige håndholdte kapitler, hvilket desværre altid har været til stor ærgelse fra min side. Mine oplevelser med det oprindelige Monster Hunter på PlayStation 2 tilbage i 2004, står stadigvæk blandt de bedste spilminder.
Selvom det var en relativ simpel trailer med nogle stive animationer og langt fra imponerende visuel præsentation, blev jeg alligevel fanget af stemningen og nostalgien. Om Capcoms klassiske serie lever op til mine forventninger vides ikke, men jeg er parat til at udforske hvad end spillet byder mig!
Største overraskelse
Shadow of the Colossus
Fumito Ueda er uden tvivl en af mest anerkendte auteur-instruktører i spilbranchen med nogle af de mest æstetisk unikke titler til dato med b.la. Ico og The Last Guardian. Hans mest spektakulære og unikke spil er i min optik hans PlayStation 2-opus, Shadow of the Colossus. Fra den tårevædende historie til geniale boss-puzzles, var spillet en genistreg fra start til slut.
Da Bluepoint og Sony Japan annoncerede et fuldstændigt remake med PlayStation 4 grafik og raffineret gameplay tror jeg alle var lige overraskede. Hvordan havde de formået at holde projektet skjult? Vi kan kun håbe, at dette får Sony til at hive endnu flere af deres gamle klassikere frem og giver dem en ordentlig makeover, især nu hvor vi også har fået Crash Bandicoot tilbage som maskot.
Største skuffelse
Intet Final Fantasy VII: Remake
Det er ikke nogen hemmelighed for læserne på Gamereactor, at jeg rigtig rigtig godt kan lide det syvende kapitel i Final Fantasy-serien. Efter at have rørt mig til tårer og kickstartet min blinde nostalgi med annonceringen tilbage i 2015 havde jeg virkelig håbet, at Square Enix og Tetsuya Nomura var klar med flere godbidder til den store masse af fans.
Vi måtte desværre gå tomhændede hjem uden så meget som et enkelt billede. Det er var især skuffende, da Nomura snakkede om sin store lyst til at vise mere i starten af året. Læg det sammen med, at spillet fyldte 20 tilbage i Januar og jeg kan ikke lade være med at føle en smule skuffelse indeni. Forhåbentlig får vi mere inden årets udgang, men forventer det ikke.
Bedste gameplay-præsentation
Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Vi grinede alle lidt da vi hørte om konceptet her på redaktionen. Et åbenlyst cash-in ved at bruge Mario navnet sammen med et af Ubisofts mest skøre koncepter. Aldrig har redaktionen været så glad for at indrømme sine fejl. Efter Shigeru Miyamoto havde et følsomt moment med Ubisofts CEO på konferencegulvet, vidste vi alle Mario + Rabbids: Kingdom Battle måtte være specielt.
Gameplay-præsentationen var en blanding af let Rabbids og Mario humor kombineret med en styring inspireret af klassiske RPG-titler som Final Fantasy: Tactics. Hvad der ved første blik var blevet forkastet som noget fanservice formod, specielt med den flotte gameplay-præsentation at fortrylle mig og nærmest blive bitter over en mangel af Switch på min spilhylde. Formår Ubisoft at holde momentum kan Mario + Rabbids: Kingdom Battle blive en af de bedste titler på Nintendos nye platform.
Mest irriterende trend
Microsofts brug af ordet eksklusiv
Mine følelser omkring Microsoft-konferencen ved årets messe er yderst ambivalente og varierer fra fede overraskelser til direkte skuffelse og afsky. Netop Microsoft formod i sidste ende, trods en ok konference at irritere helt vanvittigt. Aldrig har jeg hørt ordet eksklusiv blive smidt rundt så meget.
Ifølge Microsoft er næsten alle spil eksklusive til deres konsol. Især ordet "Launch Exclusive" skabte så meget forvirring at Microsoft måtte afklare betydningen bagefter. Derudover brugte Phil "Spency" Spencer også salgs argumentet, at de viste 22 nye eksklusive titler. Alle titlerne var dog næsten indie, hvorfor vi ikke så en eneste ny AAA-titel. Den ekstreme overbrug af ordet fremstod ved konferencens slutning mere som et desperat "vi har altså også eksklusive titler".
Bedste spil
God of War
The Evil Within 2 gjorde formod måske at gøre mig rigtig hyped for et spil jeg ellers ikke var super lun på, Mario + Rabbids Kingdom Battle havde en stærk præsentation og Monster Hunter World skabte en iver for at vende tilbage til serien. Men intet ved årets E3 kom i nærheden af, hvad Santa Monica Studios demonstrerede med den sense trailer til God of War. Vi vidste allerede, at selve styringen havde undergået væsentlige ændringer siden God of War: Ascension samt spillet nu foregik i vores egen gamle mytologi her i Norden.
Alligevel gjorde God of War det umulige og skød min hype fra niveau 100 til 1000. Grafikken er gudeskøn, båndet imellem far og søn er spændende, referencen til tidligere spil var fedt, Kratos brug af øksen var brutalt og smukt, og listen fortsætter.
God of War kommer muligvis først i 2018, men hvis Santa Monica Studios kan levere bare en brøkdel af det som de har vist, kan God of War blive et af de bedste PlayStation-spil nogensinde.
Det var mine personlige priser til årets messe. Er i enige/uenige? Del jeres mening.