Desperados III

Desperados III

Desperados-serien er tilbage, og den er tilbage med et brag. Anders har kigget nærmere på det tredje kapitel.

Det er ikke hver dag vi får et helt nyt spil i en serie, hvis sidste hovedspil er fjorten år gammelt. Det er dog præcis det, vi oplever med Desperados 3, som er efterfølger til Desperados 2: Cooper's Revenge fra 2006. Det er også udvikleren Mimimi Games' andet spil i real-time stealth tactics genren, og fans af deres fremragende, udfordrende og bundsolide Shadow Tactics: Blades of the Shogun fra 2016 kan derfor glæde sig. Er Desperados 3 så den succes, som vi forventer? Vi har børstet cowboyhatten af, fundet kasteknivene frem og sneget os gennem utallige buske for at give dig svaret.

Lad mig starte med at sige, at jeg har været utroligt hyped for dette spil. Ikke fordi jeg er storfan af Desperados-serien, men fordi jeg var virkelig nysgerrig efter, hvad tyske Mimimi Games kunne gøre med det koncept, de præsenterede i Shadow Tactics. Som stealth-nørd, der klapper i hænderne, når jeg endelig præsenteres for seriøs stealth, og ikke bare et halvhjertet stealth-element, var spillets fanatiske dedikation til genren forfriskende for mig. Nu hvor Desperados 3 endelig er landet glæder det mig, at det er præcis lige så krævende, hjernevridende og alligevel fandens underholdende, som jeg havde håbet på.

Desperados III
Desperados IIIDesperados III

I stedet for at genopfinde genren gør Desperados 3 stort set det samme, som Shadow Tactics gjorde. Du har komplet kontrol over 1-5 karakterer, som gennem en række missioner er i voldsomt undertal, og det er op til dig at eksperimentere med deres evner, for at komme igennem de mange svære situationer. På imponerende, komplekse områder skal du snige dig frem til dine mål, og på din egen måde regne ud, hvordan du timer en masse manøvrer, så vagterne ikke slår alarm. Som du sniger dig på tværs af disse store områder bliver hvert lille hjørne til sit eget puzzle af vagter. Nogle har mere beskyttelse på, andre er svære at distrahere, og nogle er mere oplagte ofrer for dit teams luskede evner. Forskellen er mest, at Shadow Tactics' katanaer er skiftet ud med seksløbere.

Desperados 3 er ikke bare et svært stealth-spil. Det er et spil, som bærer genrens mest berygtede elementer uden på tøjet. Stealth kritiseres nemlig til tider for at være en genre, hvor man fanatisk prøver og prøver igen, og bare bliver irriteret, men Mimimi begik i Shadow Tactics den genistreg, at de omfavnede dette koncept på en måde som få andre gør. De placerede en påmindelse om at quick-save med F5 øverst på skærmen, når der var gået over et minut. Denne prominente plads har quick-save stadig, og man skal dermed i Desperados 3 være klar på at løse spillets små puzzles med flittig brug af F5 og F8. Selv på Medium sværhedsgrad er det et spil, som kræver at man tænker sig om, og bruger F8 oftere end i noget andet spil, jeg lige kan komme i tanke om. Dette skyldes, at ens planer så hurtigt kan gå galt, og eksperimenteren med forskellige taktikker er en nødvendighed.

Det er ikke helt historien, man spiller Desperados 3 for, men lad os alligevel introducere spillets setting. Hovedpersonen er Cooper, og man følger ham gennem både flashbacks til hans barndom og hovedhistorien, som er en slags hævntogt. Undervejs får han samlet sig et mindre hold af blodtørstige, men charmerende karakterer, som hver især har sine grunde til at være vrede på spillets fjender, The DeVitt Company. På din rejse gennem både Colorado og Mississippi bliver det mere klart, hvad du laver, men spillet er ret lang tid om at få etableret en historie. Det er dog som sagt ikke primært på grund af denne, at vi er her.

Desperados III
Desperados IIIDesperados III

I stedet er det for at lege med karakterernes evner, og nakke slemme cowboys. Hver karakter har sit at bidrage med, fra knivkastende og pistolskydende Cooper over til den bjørneagtige og slagkraftige Hector. Shadow Tactics-eksperter vil føle sig absolut hjemme, da rollerne har cirka samme konstellation her. Den mest forfriskende karakter er også den, man låser op for senest, nemlig voodoo-heksen Isabelle Moreau, som kan styre fjenders tanker, og sågar linke to fjenders skæbner. Hun kan dermed kontrollere én fjende til at skyde en anden, som så er forbundet til en tredje. Hvad der gør dette ekstra handy er, at den kontrollerede fjende derefter vil falde bevidstløs om, og du har slået tre fluer med ét smæk. Jep, en ganske creepy dame.

Hun er dog ikke det eneste creepy element i Cooper's team. Doc McCoy er en lige lovlig blodtørstig "læge", som med forskellige giftige gasser kan blænde og bedøve fjender, og hans nærkampsvåben er en kanyle, så der er ikke helt nogen af de andre, som er rolige omkring ham. Førnævnte Hector har en gigantisk bjørnefælde ved navn Bianca på ryggen, som han på morbid vis kan fange fjender i, når han pifter fra en busk og lokker dem nærmere. Sidst men ikke mindst har vi Kate O'hara, som du møder lige inden hendes bryllup, som hun forlader på aller blodigste vis. Hun er den karakter, jeg har brugt mindst, men kan som den eneste forklæde sig. Desværre føles hendes øvrige evner noget mindre imponerende, og der er ikke helt nok muligheder for at give hende en forklædning på.

Selvom spillets historie er noget sløv om at komme i gang, så er karaktererne og deres små dialoger interessante, sjove og lidt hyggelige, på den der makabre måde. Sammen med de øvrige stemningsskabende elementer, såsom grafik og musik, skaber dialogerne en god ramme om spillets fantastiske gameplay, og det er sådan set helt tilstrækkeligt for at have en god oplevelse med Desperados 3. Som med Hitman-serien, så kommer gameplay bare før historie i denne sammenhæng.

Som fans af genren allerede ved foregår det hele i fugleperspektiv, og med spillets ret simple controls kan du se vagternes synsfelter og meget mere. Som helhed har man et glimrende overblik, og det er også nødvendigt med den grad af stealth-præcision, spillet kræver. Det til tider lidt irriterende kamera kan stadig være i vejen, ligesom i Shadow Tactics, men det har dog fået et løft. Førhen drejede man kameraet i "hak", men nu kan man blot (på PC) holde ALT nede og dreje musen, og dermed sætte kameraet præcis der, hvor man ønsker det.

Desperados III
Desperados IIIDesperados III

En dejlig forbedring er også spillets såkaldte Showdown Mode, som er lig Shadow Tactics' Shadow Mode. Med denne kan du når som helst pause spillet og give dine karakterer instrukser. Når du så går ud af Showdown Mode kan du med Enter aktivere disse handlinger. Det nye her er, at du ikke behøver gøre det hele på én gang. I stedet kan du aktivere de planlagte angreb separat, og fx sætte Cooper til at kaste en kniv med Q, og et par sekunder efter få McCoy til at affyre sin pistol med W. Dette lyder måske ikke af meget, men gør det langt nemmere at udføre mere komplicerede angreb og overskue kampene som helhed. Der er også den super blærede tilføjelse, at Cooper kan skyde begge sine revolvere på samme tid vha. Showdown Mode.

En anden god tilføjelse, som også harmonerer med spillets cowboy-tema, er at man kan bagbinde knock-outede fjender, fordi alle karakterer udover Kate selvfølgelig har reb, som enhver god Wild West-beboer. Dette gør ikke-dødelige angreb noget mere brugbare end i Shadow Tactics, hvor knock-outede fjender ville vågne og lede efter dig, uden at du kan gøre noget ved det. Det er dog fortsat nemmest at være mere morderisk.

Præcis som vi nu forventer fra Mimimi, så er Desperados 3 et utroligt velsmurt spil. Givet hvor meget man skal quick-save og quick-loade, så er det heldigt at spillet quick-loader på et splitsekund. Det er derfor næsten ikke en frustration, men mere en del af gameplayet. Der er utroligt få bugs, og de består mest i at det kan være svært for 3-4 mand at klemme sig ned i samme busk, så nogle gange roder de lidt rundt og bliver opdaget. Det er jo egentlig også realistisk nok, men så er det jo heldigt at man lige kan klikke F8. Teknisk er spillet blandt de mest "færdige", jeg nogensinde har anmeldt, sammen med Shadow Tactics, da det udkom.

Desperados III
Desperados IIIDesperados III

Det er sjældent de flotteste spil, der er bygget i Unity, og Desperados 3 er heller ikke et prangende spil på samme måde som moderne AAA-titler kan være det. Alligevel ser det knaldgodt ud, for den type spil som det er. Den cel-shadede grafik er ikke for meget, men leger i stedet med ting, du kan interagere med, på den helt rigtige måde. Det er en effektiv æstetik, som ikke går af mode, og for et isometrisk spil er det imponerende, at man sidder og falder lidt i svime over de store miljøer, og hvordan solen skinner på vand og andre overflader. Måske kunne spillets HUD være lidt mere western-inspireret, men det er svært at kritisere andre aspekter. Selve grafikken er præcis som den skal være, og bærer både nattemissioner, med flot oplyste fakler, såvel som spillets øvrige (og meget varierede) miljøer, mesterligt.

På lydsiden er der tale om et glimrende og meget varieret soundtrack, som dog ikke er helt lige så mindeværdigt som det, vi fandt i Shadow Tactics. Dog er det en glimrende stemningsskaber og ganske overbevisende om Wild West-temaet. Karaktererne har også udmærkede stemmer, og både vagter, civile og dit team har samtaler, som er sjove og suger dig ind i spillets verden.

Sagt med færre ord, så er Desperados 3 et Shadow Tactics i det Vilde Vesten med nogle velkomne forbedringer. Det er ikke et revolutionerende spil, men derimod et spil som sender masser af kærlighed til en glemt genre, og så er det en selvsikker opdatering af den formel, som allerede virkede fandens godt i Shadow Tactics, og som på ingen måde er blevet gammel siden 2016. Hvis du er til denne formel, eller tror det kunne være noget for dig, så er der ingen undskyldning: Desperados 3 er et must-have.

9 / 10
+
Fantastisk stealth-gameplay, gode opdateringer til en velfungerende formel, god æstetik, sjove karakterer, god stemning, kører rigtig godt.