LIVE
HQ
logo hd live | Enotria: The Last Song
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      Gamereactor
      artikler

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      Claus er tilbage, og tager os i denne del af historietimen med til det store spilkrak i 1983.

      Abonner på vores nyhedsbrev her!

      * Påkrævet felt
      HQ

      Vi her på Gamereactor har, igennem Claus Larsens interessante skildring af spilhistorien, gået i dybden med spilmediets spæde år, og du kan læse første og andet kapitel her og her.

      The Great North American Videogame Crash of 1983

      Så er det tid til historietimen igen og denne gang vil vi beskæftige os med, The Great North American Videogame Crash, som foregik i 1983 og fik vidtrækkende konsekvenser for spilindustrien. I 1982 befandt spilindustrien sig stadig i en såkaldt guldalder, men det hele var begyndt at krakelere symboliseret igennem den store mængde showelware som markedet var overfyldt med. Showelware er når industrien smider spil ud på markedet i en sådan mængde at kvaliteten ikke kan følge med. Et eksempel i dag er mængden af spil man kan finde på sine telefoner, der er mange tusinde spil, men kun en promille er faktisk værd at spille.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del
      Dette er en annonce:

      De tre store konsolproducerende udviklere på markedet i 1982 var Atari, Mattel og Coleco og de to sidstnævnte havde begge konsoller som i både i kraft og kvalitet overgik den nu 5 år gamle Atari 2600. Atari følte sig derfor nødsaget til at udgive en ny konsol, som fik det opfindsomme navn Atari 5200, hvilket jo var en god ide, bortset fra at konsollen havde en kæmpe fejl. Systemet havde den dårligste kontroller nogensinde, som gik i stykker konstant og desuden var komplet ubrugelig til at kontrollere spillene med. Dette gjorde at 5200'eren aldrig kom i nærheden af kunne konkurrer med 2600'eren. Dette var det første af mange fejl som Atari begik i denne periode og som man siger, "mange bække små, gør stor Å". Da Atari i 1982 fik rettighederne til den populære Steven Spielberg film E.T. for 20 millioner, tænkte ledelse i firmaet at man havde sikret sig endnu et guld æg. Howard Scott Warshaw, som blandt andet havde udviklet det meget populære Yars Revenge hos Atari, fik nu til opgave at udvikle spillet, eneste problem var at han kun havde 6 uger til det. Det endte med at spillet, han fik produceret, solgte meget skidt, fordi mange spillere ikke kunne finde ud af spillet, som desuden havde en del fejl og irriterende gameplay.

      Disse to store fejlsatsninger og en generel fejlledelse af firmaet førte i slutningen af 1982 til at Atari offentliggjorde et regnskab som var langt uden den forventede overskud på 50%, som firmaet havde fremlagt bare nogle måneder forinden. Dette regnskab sendte shockbølger igennem spilindustrien og de to andre konsolproducenter, fremlagde ligeledes dårlig regnskaber i slutningen af 1982 og dette var begyndelse til det store sammenbrud.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      The Great North American Videogame Crash, bredte sig som en steppebrand henover markedet og ramte ikke kun de tre konsol producenterne, men alle udviklere på markedet. Den største konsekvens var at forbrugerne, begyndte at se spilbranchen som død og mistede interessen for spil som underholdning. Atari var nød til at fyre 300 ansatte, som konsekvens af det store Crash og sad desuden inde med en stor mængde usolgte spil, som de på en eller anden måde skulle have af vejen. Det gjorde Atari ved at grave de usolgte spilæsker ned i Mohave ørkenen, men da folk valgfartede til nedgravningstedet for at få fingre i spillene, indkapslede Atari gravstedet i beton og stedet endte som en af de største myter i Amerikansk historie. I 2014, blev stedet så genåbnet igen i forbindelse med dokumentaren, Atari: Game Over, som handlede om Crashet i 1983 og Ataris rolle i hele affæren. Atari overlevede stærkt decimeret og med meget mandskab tabt og forsøgte senere at fremstille andre konsoller som Atari 7800 og Atari Jaguaren, men de nød aldrig samme succes igen og det kombineret med forbrugernes tabte interesse til spilmediet, blev 1983 et meget trist år for spilindustrien generelt.

      Dette er en annonce:

      Nintendo introducerer den italienske blikkenslager og hans grønne bror

      Mens alle disse dårligdomme foregik i vesten, skete der spændende ting på den anden side af verdenen. Nintendo var ved at udgiver deres egen konsol, hvor det var planen at firmaets egne arkade hits, som Donkey Kong og Mario Bros, kunne spilles i hjemmene. Det store Crash i Nord Amerika var dog ikke gået Nintendos næse forbi og Nintendo forsøgte at lære af Atari og Colecos fejl, men mere om det senere. Det nye system skulle være billigt, men på samme tid kraftigere en de vestlige konsoller, derfor byggede Nintendo deres system med en 6502 chip, som var tæt beslægtet med 6507 chippen som Atari brugte i deres 2600 konsol. Chippen var ret gammel, men kunne på grund tekniske fremskridt udnyttes mere effektivt.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      Det nye system blev frigivet i 1983 i Japan og fik navnet Nintendo Famicom eller Familie Computer. Den fik navnet fordi det var muligt at sætte et keyboard til systemet og derved kunne den fungere som hjemmecomputer også. Nintendo satsede hårdt på den nye konsol og lukkede deres arkade afdeling ned, så fokus kunne bruges på at skabe spil, til det nye system. Konsollen kom med 3 spil, Donkey Kong, Donkey Kong Jr. og Popeye, eller Skipper Skræk her i Danmark og der var mange flere spil undervejs. Nintendo Famicommen blev udgivet i juni måned i 83, men det hele gik ikke som planlagt, da man hurtigt fandt at nogle af konsollerne havde defekte chips og man valgte derfor fra Nintendos side at tilbagekalde alle konsoller på markedet, så chippen kunne blive udskiftet. Det førte til udgivelse nummer to, som blev efterfulgt af stor succes og systemet endte med at sælge over en halv million konsoller. Dette var begyndelsen til den tredje konsolgeneration.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      Nintendo ville gerne udgive den nye konsol i vesten også, problemet var bare at spil markedet var stendødt og giftigt i Nord America, så Nintendo begyndte at diskutere udgivelsen af konsollen i vesten med Atari, da man mente at Atari havde viden om markedet. Atari var interesseret i Nintendos tilbud om at putte Atari logo på systemet, mod at Nintendo modtog royalties fra salget, mens Atari stod for distributionen. Desværre for Atari, faldt aftalen til jorden, da Ray Kassar, som var formand for Atari, blev fyret, før en endelig aftale kunne færdiggøres. Mon ikke Atari, bare få år efter aftalen faldt til gulvet, forbandede sig selv og sine valg? Man kan kun gætte.

      Det nye Nintendosystem endte med at sælge 6.5 millioner og det er imponerende i et land med 120 millioner mennesker. Derfor forsøgte Nintendo igen at eksportere konsollen til America, men man vidste at spilmarkedet var giftigt, så man forsøgte at lancere systemet under et andet navn end Famicom, da man mente at ordet computer var så ilde set at det var en bedre beslutning. Derfor fik konsollen det velkendte navn Nintendo Entertainment System eller NES. Nintendo ville gerne have at folk anså den nye konsol som et legetøj og ikke som en spilmaskine, derfor udgav Nintendo to tilføjelser til systemet. Den ene var en lys pistol, som kom med spillet Duck Hunt, hvor spilleren skulle skyde ænder som forsøgte at undslippe skærmen. Den anden var robotten ROB, som var en mekanisk robot. ROB kom med to spil, Gyromite og Stack-up, som begge var baseret på at ROB skulle udføre handlinger som spilleren bad den om, som så igen styrrede gameplayet på skærmen.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      Nintendo Entertainment Systemet udkom i januar 1986 og det blev til en kæmpe succes, hvilket genoplivede det ellers så døde spilmarked, men Nintendo var ikke den eneste der fik ideen med at udgive en konsol i vesten. Sega, som også havde udgivet konsoller i Japan, ville også gerne have en bid af kagen. Dette var begyndelse til det der senere ville blive kendt som den legendarisk konsolkrig i halvfemserne.

      Nintendo havde taget Amerika med storm, men det skulle ikke slutte har for Nintendo var på vej til at udgive et af de allermest legendariske spil nogensinde, som handlede om en tømrer som hoppede på sine fjenders hoved i en evige jagt på mønter. Spillet hed Super Mario Bros og skulle forandre spilindustrien for evigt.

      Der var engang - Spilhistorien 3. del

      Da Donkey Kong udkom i 1982 var helten en tømrer udstyret med en hammer, som skulle besejre en stor abe, som kastede tønder efter ham. Han blev kaldt Jumpman af sin opfinder, Shigeru Miyamoto. Han skiftede snart arbejde til blikkenslager efter at han i 1983 sloges med fjender i kloakken. Det var også første gang man mødte hans broder Luigi.

      Super Maria Bros endte med at blive det bedst sælgende Mario spil nogensinde, med over 40 millioner solgte kopier. Spillet kom sammen med konsollen, hvilket var grunden til det store antal solgte Super Maria Bros spil, et faktum som Super Mario World også nød godt af da Super Nintendoen udkom.

      Nintendo & Atari, hvor er de nu?
      Man må sige at Nintendo og Atari er forskellige steder i dag. Nintendo producere stadig nogle af de bedst anmeldte spil og har stadig deres egen konsol, som lige nu hedder Nintendo Wii U. De tjener desuden også godt på deres håndholdte konsoller som de har produceret lige siden deres Game Boy. Atari derimod er en anden historie. Det før så succesfulde firma, har ikke formået at kæmpe sig tilbage på spilmarkedet efter Crashet i 1983. De har forsøgt sig med et par konsoller siden da og blev en ren udgiver af spil, men firmaet gik fallit i 2013. Lidt søgeligt at et spil firma som før var den ledende spiludvikler, på den måde, kunne falde til jorden, men sådan går det desværre nogen gange. Nintendo, kæmper i dag mod de to store konsol producenter Sony og Microsoft, men har fundet en niche, så de blive ved med at være relevante på det moderne spilmarkedet.



      Indlæser mere indhold