Den sidste Samurai

Den sidste Samurai

Hollywoods fascination af Japan er tilsyneladende mere end en kort forelskelse. Og for Edward Zwicks vedkommende er det et livslangt forhold.

Det kan ses på "Den Sidste Samurai", der ikke blot hylder det ældgamle japanske samfunds dyder og regler, men som samtidig vinkler en spændende historie ind i det hele.

Nathan Algren (Tom Cruise) er en desillusioneret krigsveteran, der får dagene til at gå med druk og fremvisninger af skydevåben for at have til dagen og vejen. Da han bliver opsøgt af sin gamle øverstbefalende og stillet et job som Japans krigsgeneral i sigte springer han straks til. Herfra følger vi Algrens sælsomme færd gennem et meget anderledes og regelbundet land, hvor amerikanernes arrogance står i stærk kontrast til japanernes ydmyge facon. Da han efter en kamp med en af Japans sidste samuraier Katsumoto (Ken Watanabe) bliver taget til fange lærer han så også sin fjende at kende, og pludselig åbner en helt ny verden sig for ham.

Ikke ulig Richard Chamberlins rejse i Shogun skifter Nathan langsomt karakter, og da det japanske militær en gang for alle vil slå ned på rebellernes oprør vælger han at skifte side. Skuespillet er ganske enkelt i top hele vejen igennem filmen, og selvom Tom Cruise til tider overskinnes af japanske Ken Watanabe, så flyder det hele sammen til en helstøbt oplevelse. Billedsiden er ganske enkelt betagende og selvom alle udendørsområder stammer fra New Zealand og ikke Japan, så mister filmen aldrig sin troværdighed. Dette følges op af et væld af mesterlige kostumer, der er kreeret af selveste Ngila Dickson, kvinden bag tøjet til stjernerne i Ringens Herre. Kun slutningen kan være en lille smule svær at sluge. Her lader Edward Zwick det hele svømme for meget i pladdersentimentalitet og Hollywood-ending - og det klæder bestemt ikke en film, der ellers fornemt træder hen over de mest slidte klicheer og giver både underholdning og noget at tænke over.

"Den Sidste Samurai" ender som en god omgang underholdning med et pragtfuldt skuespil og en yderst smuk billedside.

Den sidste Samurai
Den sidste Samurai