Deliver Us Mars

Deliver Us Mars

KeokeN Interactive følger op på deres succesfulde sci-fi fortælling, men kan de levere igen?

Deliver Us Mars er efterfølgeren til Deliver Us the Moon fra 2018. Det foregår 10 år efter begivenhederne i det første spil, og kræver ikke nødvendigvis, at du har spillet Deliver Us the Moon for at forstå, hvad der foregår. Selv om vi lige fra starten bliver gjort opmærksom på, at historien i Deliver Us the Moon havde en indflydelse på det, der sker i verdenen, og at mange karakterer vender tilbage, bliver vi ikke tvunget til at føle os udenfor, hvis vi ikke har oplevet det spil først.

I stedet er Deliver Us Mars en af de der behagelige efterfølgere, som ikke kræver, at du kender det oprindelige værk for at kunne nyde den. Det er let at blive revet med ind i Outwards mysterium, den verden og den dystre, men realistiske, fremtid, som KeoKeN har udtænkt til Deliver Us Mars.

I den ikke så fjerne fremtid i Deliver Us Mars er verden ved at dø på grund af menneskehedens handlinger og uvidenhed. Det er på ingen måde en original idé, men den måde hvorpå Deliver Us Mars forankrer sin sci-fi i virkeligheden, var forfriskende på flere niveauer. I gameplayet virkede det som om, at der var blevet lavet en masse research for at identificere alle de måder, hvorpå Deliver Us Mars kunne være så tæt forbundet med virkeligheden som muligt. Specielt viste det sig at være ret tricky at affyre en raket i spillet med forskellige opgaver, der skal udføres, før man trykker på den store knap, der skyder en ud i rummet. Intet af denne realisme fik dog nogensinde Deliver Us Mars til at rykke sig over på den forkerte side af underholdningsspektrummet, og det tjener kun til yderligere fordybelse i den form for jordnær sci-fi, som KeokeN går efter.

Deliver Us Mars
Deliver Us MarsDeliver Us Mars

På samme måde som virkeligheden forankrer verdenen, giver vores nye hovedperson Kathy fortællingen et stærkt anker. Ikke alene er hun velskrevet, men med en interesse i både Outward og det hold, der er sendt ud for at opspore den flygtige gruppe, gør Kathys synsvinkel at linjerne mellem de to sider bliver udviskede, og man er aldrig helt sikker på, hvilken der er den "rigtige" at følge. Det interessante i Deliver Us Mars er også, hvordan vi både opklarer mysterierne om hvad der skete på Mars, samtidig med at vi dykker ned i mere og mere af Kathys baggrundshistorie, hvilket giver spilleren to store intriger undervejs.

Dette fører os videre til historien i Deliver Us Mars, den store elefant i rummet, hvis I tillader en lille floskel. Som et lineært, kort spil, der kun burde tage omkring otte timer at spille, afhænger Deliver Us Mars meget af sin fortælling. For det meste lykkes det. Det starter med et brag, og inviterer dig til at udforske historien om den røde planet, og opklare det skyggefulde mysterium bag Outward. I løbet af historiens første og anden akt vil alene disse mysterier fange dig, mens du flyver ud i rummet og afdækker flere oplysninger. Gennem disse punkter har historien et godt tempo, da den bevæger sig hurtigt uden at det føles som om, at det går for hurtigt til at du kan følge med. Der er også masser af langsommere øjeblikke, som giver os mulighed for at finde ud af mere om vores hovedpersoner og opbygge vores relationer til dem.

Men i slutspurten mister Deliver Us Mars den førnævnte kvalitet i sit tempo og føles forhastet. Den sidste time af spillet føles som om det er omkring tre timers spilletid nedkogt til alt for lidt plads. Det bliver for kondenseret. Spillet mister grebet, mens vi arbejder os hen imod en brat afslutning, der kun efterlader en med følelse af, at vi ikke helt fik den dramatiske afslutning, som resten af spillet bygger op til. Det er bestemt ikke nok til at efterlade en alt for sur smag i munden efter at gennemført slået Deliver Us Mars, men det er et punkt, der skuffer en smule.

Ud over historien fører Deliver Us Mars dig gennem flere kapitler med puslespilsbaseret adventure gameplay, som går ud på enten at forbinde en strømstråle til et punkt for at fortsætte, eller at bruge to klatrepinde til at bevæge dig rundt i omgivelserne. Bjælkepuslespillene er sjove, og har lige nok udfordring til at fastholde et engagement uden at vise sig at være frustrerende. Men med tiden ender de med at føles lidt ensartede, og det ville have været interessant at se et andet element tilføjet til dem. Klatring viser sig at være svært i starten, og lidt frustrerende, især ved med mus og tastatur, men når man først er vant til det, viser det sig at være en solid gameplay-mekanik. Jeg oplevede aldrig, at jeg jublede af glæde over endnu en klatresektion, men jeg frygtede heller ikke at løbe ind i dem.

Deliver Us Mars
Deliver Us MarsDeliver Us Mars

Noget der ofte gjorde klatreafsnittene endnu sjovere i Deliver Us Mars, var spillets omgivelser. Der er nogle smukke visuelle detaljer at finde her, fra vores egen døende planet til den røde af slagsen, du får en masse forskellige landskaber at se, som er værd at tage et øjeblik til at værdsætte. Disse storslåede miljøer bliver dog modsat af de mærkelige karaktermodeller. Kathy og vores hovedhold er for det meste fri for dette, men de andre karaktermodeller i spillet virker ret uhyggelige og kan forringe fordybelsen, da du har svært ved at forbinde det mærkelige ansigt foran dig med et menneske. Imponerende stemmepræstationer og dialog betyder, at dette ikke forringer den samlede oplevelse alt for meget, men karaktermodellerne føles som om de er placeret i spillets fortid, hvorimod resten af det visuelle holder stand i forhold til mange andre moderne titler.

Deliver Us Mars har meget at byde på. Der er en stærk narrativ kerne, der går gennem det meste af spillet, understøttet af gode stemmepræstationer, især fra Ellise Chappell, der spiller Kathy, og så er der også et solidt gameplay og imponerende grafik i spillet. På trods af de gode sider er der et par nøglefaktorer, der gør, at Deliver Us Mars snarere er meget godt end fantastisk. Selv med sine mange styrker har det lige nok til at holde det tilbage fra at nå en højere score.

7 / 10
+
Solid narrativ kerne, glimrende stemmeskuespil, fint gameplay.