Dead Space: Ignition skal bygge bro mellem det første og andet spil i serien. Denne korte prolog til Dead Space 2 udspiller sig på The Sprawl, den enorme rumstation som også figurerer i Visceral Games' udførlige efterfølger. I Dead Space: Ignition følger vi en ingeniør og en politibetjent, der befinder sig midt i et begyndende necromorph-udbrud. Hele spillet er opbygget omkring minispil, bestående af tre forskellige slags hacking-opgaver. Det drejer sig om tre vidt forskellige spil, der varierer en del gennem spillets gang. Dels skal man anvende virus for at bryde gennem forskellige computeres forsvarsmekanismer, styre et signal gennem et computersystem eller lede forskelligt farvede lysstråler ind til matchende lyskugler.
Disse minispil varer som regel et par minutter, afhængigt af hvor kvik man er til at løse puzzles. Det eneste minispil, der byder på nogen som helst form for udfordring, er det hvor man skal forbinde lysstråler via spejle og lignende. Når man bryder ind i et computersystem, går det mere eller mindre ud på at trykke på en knap, og efter et par minutter er man klar. Og når man skal styre et datasignal gennem en computer handler det mest om at undgå forhindringer, og så er det hurtigt overstået. Der er ikke meget spil i det, og jeg føler mig bestemt ikke stimuleret af disse minispil.
Mellem de forskellige hacking-opgaver føres handlingen videre ved hjælp af mellemsekvenser, og i et par tilfælde kan du også vælge hvilken vej I skal gå. Forskellige veje fører til forskellige hændelser og afslører forskellige dele af handlingen. For omkring 30 kroner får man et eventyr som holder i nogle timer og desuden kan gennemspilles flere gange for at låse op for mere indhold i Dead Space 2. Man kan måske sammenligne Dead Space: Ignition med Dead Rising: Case Zero, men den væsentlige forskel er at gameplayet i Ignition ikke har nogen som helst forbindelse til hverken det første eller andet spil, hvilket føles ret mærkeligt.
Dead Space: Ignition er ikke en premium-demo, da det ikke byder på samme gameplay som i Dead Space-spillene, og den del af historien som spillet indeholder kunne lige så godt være fortalt i en almindelig trailer. Desuden er selve minispillene usædvanligt kedelige og simple at man hurtigt bliver træt af dem. Læg dertil mellemsekvenser der består af en dårligt tegnet tegneserie, der efterfølgende er animeret for at få lidt bevægelse med. Stemmeskuespillerne hamrende dårlige, manuskriptet er direkte usselt, og de animationer der er blevet tilføjet er værdiløse. Ofte ser det ud som om figurernes hoveder bobler når de bevæger sig.
Jeg har intet imod at udgivere tager penge for en demo hvor man kan overføre alt det, man allerede har lavet, til det fulde spil. Jeg har tilbragt flere timer i Dead Rising: Case Zero, og anser det for at være retningslinjen for hvordan premium-demoer skal laves. Men Dead Space: Ignition føles udelukkende uinteressant og kedeligt, det er ikke spændende at spille, og det simple gameplay er nærmest meningsløst. Dead Space: Ignition føles som et kynisk markedsføringstrick der skal lure penge ud af fans, når man lige så godt kunne udgive en trailer der fortalte samme historie. Spillet bør kun købes hvis man vil have det ekstraudstyr, som for eksempel en ny dragt til Isaac, som man låser op for ved at spille det. Personligt klarer jeg mig udmærket uden både dragten og det hemske Dead Space: Ignition.