Dansk
Gamereactor
previews
Dead Space 3

Dead Space 3

Tredje del af EA's sci-fi-gyserserie viste sig fra sin bedste side på Gamescom. Vi fortæller dig alt om de mest radikale ændringer, Dead Space 3 har med i tasken.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Isaac Clarkes rumskib har kendt bedre dage. Elektroniske enheder eksploderer, loftet er ved at falde ned, og de tykke glasvinduer, der beskytter ham fra det kolde mørke rum udenfor, har slået revner. Pludselig fejler den kunstige tyngdekraft, og vores helt må svæve gennem korridorerne i det smuldrende skib inden det falder helt fra hinanden. Det er Titanic om igen - men i rummet. Isaac har allerede været meget igennem i de forrige afsnit af Dead Space-sagaen, men at dømme ud fra min tid med Dead Space 3 på Gamescom 2012, sætter han ny rekord i uheld i denne omgang. Og det er kun efter de første få minutter af demoen.

Efter jeg er hoppet i rumdragten og har guidet Isaac gennem skibets vragdele, befinder jeg mig alene i et andet rumskib, der er drevet målløst gennem rummet i århundreder. Dette sted er meget ældre end de lokationer, vi er vant til at se i Dead Space, med nedslidte vægge, rustne rør, og dørmekanismer der er holdt op med at virke. Der er ingen tvivl om at hele stedet er én stor dødsfælde, og jeg tænker at jeg måske havde været bedre tjent med at blive på det skib, jeg netop har forladt.

Dead Space 3

Der går ikke længe, før hele skærmen fyldes af ulækre kødpupper der hænger fra væggene. Det er stikord for necromorpherne, de formskiftende zombier fra det ydre rum, hvis lemmer skal hugges af inden man sender dem tilbage til helvede. Heldigvis er Isaac bevæbnet med sin trofaste plasma cutter, og selvom udviklerne har talt om et mere action-tungt spil, er dette det Dead Space jeg husker. De snævre korridorer, de fantastiske lyseffekter og det utrolige lyddesign, der fik mine nakkehår til at rejse sig gennem hele demoen. Og necromorpherne? De ser mere uhyggelige ud end nogensinde, hvilket jeg ikke troede var muligt.

Dette er en annonce:

Til dem, der frygtede at spillets nye co-op måske ville gøre uhyggen mindre effektiv, siger jeg dette: I behøver ikke bekymre jer. Måden mellemsekvenser og gameplay ændrer sig på, alt efter om man spiller alene eller sammen med en ven, er ret forbløffende, og ved at spille gennem demoen alene fik jeg netop den oplevelse, jeg leder efter i Dead Space.

Dead Space 3

Som i tidligere spil kan Isaac bruge sin dragts kinese og stasis-moduler mens han bekæmper necromorphs, og disse mekanikker kommer også i spil, når der skal løses puzzles. Til gengæld har Visceral Games givet en komplet overhaling til måden, spillet håndterer sine våben. Glem alt om de penge og power nodes du normalt bruger på at udvide og opgradere dit arsenal. I Dead Space 3 designer du dine egne våben helt fra bunden.

Ved at samle råmaterialer, såsom sjældne metaller, kan Isaac generere helt nye komponenter, der kan bruges når man samler ødelæggelsesværktøjer. Alle våben kan affyres på to måder, der vælges fra en stor liste. Det betyder at du endelig kan skabe den flammekaster/raketstyr-hybrid, som du altid har drømt om. Eller hvad med en shotgun der også kan skyde med savklinger? Du kan endda sætte kikkertsigte og andre modifikationer på dine våben, såsom ammunition der sætter ild til fjenderne, eller sløver dem i kort tid ved brug af stasis.

Dette er en annonce:
Dead Space 3

I en lukket arena, som Visceral har designet specielt til Gamescom, får jeg lov til at lege med crafting-systemet og kan tilkalde en horde af monstre når end jeg føler mig klar. Det er en fryd at udforske de dybe customization-muligheder, og får mig endda til at råbe det kendte Scarface-citat, "say hello to my little friend!", når jeg introducerer de skrækkelige hober for min nyeste kreation.

Inden Gamescom holdte jeg bevidst mine forventninger til Dead Space 3 lave, men Visceral har formået at overvinde min skepsis. Takket være fede nye funktioner som crafting af våben og et intelligent co-op-system, og den altid fantastiske Dead Space-stemning, kan Isaacs næste møde med necromorpherne ikke komme tidligt nok. Skal man tage det, jeg indtil videre har set, for gode varer, vil jeg elske hvert et øjeblik hvor det skræmmer livet af mig.

Relaterede tekster

Dead Space 3Score

Dead Space 3

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det startede som en gyserserie, men er blevet mere og mere action-orienteret med tiden. Rasmus og Ruben har to vidt forskellige indtryk af Dead Space 3.



Indlæser mere indhold