Dansk
Gamereactor
previews
Dead Space 3

Dead Space 3

I Dead Space 3 kan du for første gang spille co-op både off- og online. Dead Space 3 har ambitioner om, at tage survival-horror genren til helt nye galakser, men lykkedes det?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Dead Space var en sælsom overraskelse, da det første spil udkom i 2008. Med ingeniøren Isaac Clarkes søgen på USG Ishimura efter sin kone, mens hele stationen faldt fra hinanden i transformerende blodrus, var historien krydret med både spænding og drama. Ved Dead Space 2 var det ikke længere konen, men Isaacs egen psyke, der var i fordærv, og dertil var Necromorphs stadigvæk på de vilde jagtmarker på rumstationen Titan. Dengang beskrev vi forskellen mellem de to spil som overgangen fra Ridley Scotts oprindelige Alien film, til James Camerons efterfølger, hvor historien og actionen var blevet større og mere intens. Men hvilken retning går det tredje spil i serien så?

Hos Visceral Studios kontor i San Francisco skal svaret åbenbare sig for øjnene af os. Som det eneste nordiske magasin har vi set det første glimt af Dead Space 3 inden E3, og seriens helt store trækplaster er denne gang realtime drop-in drop-out co-op, både off- og online.

Dead Space 3

0

Dette er en annonce:

Demoen starter med en iskold og forvredet Isaac, der hænger med hovedet nedad, og med blod og frost i skægget har han ikke den bedste dag i sit liv. Forslået og kold trækker han sig ud af skroget på sit nødlandede skib, og de brændende vragdele ligger spredt ud i det snedrivende landskab på planeten Tou Volantis. Han kæmper sig ud i snedriverne, råbende og fortvivlet, da en ny fjende, den såkaldte "Fodder" Necromorph, angriber ham frontalt fra en grotte. Fodder-fjenden ligner en menneskelig bjergbestiger, men med sine dæmonisk gult lysende øjne og en klatreøkse i hver hånd er han helt sikkert en klam fætter. Afhængigt af hvordan man bruger dismemberment, transformerer han sig til forskellige fjender. Så flår man armene af ham, kommer benene løbende mod en med tentakler stikkende ud af overkroppen, og kapper man benene af, trækker han sig tilbage og skyder på en fra afstand.

Efter yderligere et par Fodder-fjender går Isaac direkte ud i den blæsende og tætte snestorm. Men stormen er meget stærk, og en sneplov er ved at vælte Isaac ud over kanten af gletsjeren, og en heftigt actionsekvens med quick time events følger. Herfra kan man se en base, oplyst af solnedgangen og næsten opslugt af den frosne tundra, der har lagt sig som et gigantisk tæppe over stationen. Som en lille grafisk detalje kan man se sneen samle sig på Isaacs skuldre, når han står stille. Hvis man derefter bevæger sig kraftigt, falder sneen af igen.

På kanten af basen møder man for første gang sin co-op partner Carver. Med sin matsorte dragt og røde lys er Carver en kraftigere og mere brysk udgave af Isaac. Hvad hans rolle er i spilet er uvist, men forvent at han er en særlig vigtig brik i Isaacs eventyr, da hele historien kan spilles i co-op. I co-op delen af demoen var Carver en mere aggressiv karakter, der bander og svovler værre end en irsk havnearbejder med tømmermænd, og spillets dialog tilpasser sig også efter, om man spiller i co-op eller alene. Da Carver råber at Necromorphs er på vej, søger Isaac tilflugt i et nærtliggende skur, hvor han bruger telekinesis funktionen til at lade en generator op til en elevator. Da man tager elevatoren op, mødes man af en kæmpe Snow Beast Necromorph, der med sine edderkoppelignende kløer smadrer elevatoren og prøver at tage livet af Issac.

Dead Space 3
Dette er en annonce:

Her dør vores spiller, men heldigvis giver det lejlighed for at loade co-op delen af spillet, der foregår i en glidende og stabil split-screen. Denne gang starter Isaac og Carver sammen, og efter en opgradering af ens armor er det nu noget lettere at nakke Snow Beast Necromorphen sammen. Da man bevæger sig ind i basen, møder man for første gang menneskelige modstandere, der skyder med skarpt på Isaac og Carver. Her går der nærmest Uncharted i den, da man aktiverer cover systemet og sætter sig i hug bag kasser og laver krydsild mod fjenden i et mere subtilt cover system end hidtil set. Her møder vi også en ny type Necromorph, der som en sammensmeltning mellem et hoved og fire tentakler kan besætte døde kroppe og reanimere dem. I demoen så vi døde Unitologist medlemmer, der blev transformeret af Necromorphen, der straks begynder at skyde mod Issac, men heldigvis har disse Necromorphs præcisionsevner som en liter letmælk.

Med fjender, der nu både er transformeret og kan bruge våben, får spilleren sin sag for, og for at stå bedre imod er våbenudvalget blevet en hel del mere militariseret. I demoen så vi blandt andet en mere almen kampriffel, foruden de klassiske våben som Plasma Cutteren. Hvad vi ikke så så meget af, men til gengæld blev lovet, er også et helt nyt customization system, hvor man selv kan kombinere evner og opgraderinger fra forskellige våben.

Armor kan selvfølgelig også opgraderes, og i demoen så vi en af spillerne i co-op opgradere dragten til en snedragt, og med hver dragt følger der forskellige stats, så man fx kan bære mere ammunition eller få bonus stats til et våben afhængig af hvilken dragt, man bærer. Da Isaac og Carver fortsætter, kommer man ind i et stor grotte af is og ved hjælp af lidt Telekinesis i co-op, får man frigivet et kæmpe isbor i overstørrelse, der hurtigt spinder ud af kontrol. Samtidig bliver man angrebet af Necromorphs fra alle sider, og her kan man bruge boret til sin fordel, og skubbe fjenderne direkte ind i det roterende helvede af knive, der flår de genopståede fjender fra hinanden. Men boret blokerer også vejen videre for Isaac og Carver, så ved hjælp af stasis kan man nedsætte tempoet på boret betydeligt og tage nogle præcisionsskud mod dets motor, der efter få runder må bukke under.

Da boret endelig giver op og smadrer ind i isen, bevæger man sig ud igen, hvor en gruppe menneskefjender atter skyder mod en, men de bliver hurtigt afbrudt af en ordentlig børge af en Necromorph, en såkaldt Nexus, der som et insektlignende monster fylder hele skærmen. Med sine klør fast besluttet på at save Isaac midtover, toner Dead Space 3-logoet over skærmen.

Dead Space 3Dead Space 3

Efter præsentationen griber spillets art director Alex Muscat mikrofonen og viser nogle af de grafiske og designmæssige forskelle mellem Dead Space spillene. Visceral Studios har arbejdet på, at miljøerne denne gang har et mere fortidigt og analogt udtryk med inspiration taget fra 50'erne og 60'ernes rumeventyr. Desuden lovede Alex Muscat, at man ville bibeholde den klaustrofobiske følelse af at være alene i rummet, selvom miljøerne er mere åbne denne gang. "Det er jo ikke Dead Space, hvis man ikke er i rummet og på et rumskib, så det er selvfølgelig også med," siger han grinende. Så hvis du allerede nu længes efter de vægtløse stunder fra Dead Space 2, så fortvivl ikke. De vender stærkt tilbage i treeren.

Den helt store grafiske og designmæssige forskel skal som sagt findes i det mere åbne miljø på den iskolde planet. Men denne gang forandrer miljøerne sig ligefrem, mens man spiller, da de bliver hårdt prøvet af det barske vind og vejr. For at illustrere hvor hardcore klimaet er på isplaneten Tou Volantis, holder Isaac hånden op foran visiret på hjelmen, når den iskolde vind af stormstyrke rammer ham. Det siger lidt om, hvor ulækkert klimaet er på planeten, og en af spillets bagmænd Steve Papoutsis lover, at det denne gang er en historie om ren og skær overlevelse.

Apropos historie, så bliver dette tredje spil ikke det afsluttende spil i en Dead Space trilogi. I stedet er det en direkte efterfølger af toeren. Da hele spillet kan spilles i både co-op og single-player, justerer spillets historie sig derefter, men der er dog ikke tale om to forskellige historier, da enhver spiller uden videre kan hoppe ind i et co-op spil. Selv hvis den ene spiller er nået til level fire, og den anden lige er begyndt, har man mulig for at spille sammen. Uanset hvordan man spiller, skal man i løbet af historien træffe nogle valg, der kommer til at præge fortællingens videre retning, og hvis det ikke er nok, bliver der også en række ekstra sidemissioner til de Dead Space fans, der bare må gennemføre spillet 100 procent.

Med heftig inspiration fra John Carpenters "The Thing" har Visceral Studios formået at tage Dead Space serien i en helt ny retning. Med fornyet fokus på co-op og action, ser det ud til at Dead Space 3 fortsætter, hvor toeren slap, med gassen trykket helt i bund. Om spillet formår at kombinere gys, iskolde planeter og co-op, må vi vente med at se ved selvsyn til februar næste år, hvor spillet udkommer på konsollerne og PC.

Dead Space 3

Relaterede tekster

Dead Space 3Score

Dead Space 3

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Det startede som en gyserserie, men er blevet mere og mere action-orienteret med tiden. Rasmus og Ruben har to vidt forskellige indtryk af Dead Space 3.



Indlæser mere indhold