
EA har sparket festlighederne igang ved deres EA Play konference, og ligesom alle de forrige år, blev FIFA fremvist på scenen, hvor udgiveren hev et par nøgleudviklere frem (inklusiv Aaron McHardy) for at vise hvad der er nyt. Næsten alt fokus dette år gik på at fortælle om de nyligt rekvireret rettigheder til Champions League. EA gik endda så langt som at bringe selve tuneringstrofæet på scenen, for at slå deres sejr over Pro Evolution Soccer helt på plads - en serie der netop har tabt samarbejdsrettighederne med UEFA.
Endnu vigtigere var dog, at vi faktisk fik lov at spille selve spillet ved fremvisningsbegivenheden. Her slog vi os sammen med et par kollegaer for at spille en hel fodboldkamp i de nye Champions League-rammer. Denne indeholder i praksis, ikonisk musik (du kender helt sikkert sangen), skilte og flag på banen, og i publikum, så vel som hele pibetøjet man forventer fra turneringen.
Kampstart var mellem PSG og Real Madrid, og her så vi allerede en flot grafisk opdatering fra tidligere års udgivelse. Det er FIFAs tredje år med Frostbite-motoren, og spillet har aldrig set bedre ud - fra de glinsende svedperler på spillernes pande til de poleret ansigtsdetaljer. Det ser bare rigtig flot ud. Selv traileren de viste ved EA Play formået at fremvise nogle elegante vejreffekter under en stormfuld kamp.
Inden for de første sekunder af kampen, lagde vi også mærke til at forsvaret har ændret sig også. Vi er ikke helt sikre på om det har noget at gøre med indstillingerne for assists, men det føltes sværere at afvikle angreb fra modstanderholdet. Dette er grundet i at spillerne ikke ser ud til automatisk at drible bolden frem så ofte som de har gjort tidligere. Med dette mener vi at hvis et angriber fra modstanderholdet spiller en stikning, og din forsvarer er i samme position, bliver du nødt til manuelt at diregere dem henimod bolden i stedet for at forsvareren automatisk løber derhen.
En af vores klager ved FIFA 18 var at indlæg nogen gange føltes lidt flagrende og ikke tilbød den bedste rute for at angribe i modstanderens ende, men ved vores korte spilsession lagde vi mærke til at krydsspil var meget farligere end vi før havde set, og den computerstyret spiller fandt oftere ledige medspillere. Dette skabte flere forskellige angrebsmuligheder, såsom Neymar der sakseparker den til Cavani for en volley, eller at loppe den over uruguayaneren for et hovedstød mod mål, som vi oplevede i vores spil.
Dem af jer som har spillet den engelske version af FIFA kender kommentarholdet som Martin Tyler og Alan Smith, som det har været siden 2011, men nu sker en ændring da Lee Dixon kommer for at friske tingene lidt op. Vi ved ikke om Tyler/Smith er ude af spillet fuldstændig, dog er det rart at høre flere, nye stemmer ved kommentarbordet.
Loading-skærmene gav os meget få indikationer på de nye tilføjelser til spillet, såsom det nye "active touch system" som giver strammere kontrol, tilbyder mere kreativitet, bedre spillerpersonlighed, og mere fluiditet til spillet (ifølge EA selv, i hvert fald). Det lover at ændre den måde hvorpå spillerne modtager og aflevere bolden, men vi kan ikke med sikkerhed fortælle hvordan det virker præcist på baggrund af den meget korte tid vi havde med spillet. Dog lød det enormt spændende.
Ændringerne i dynamikken hvad angår det taktiske spil, dog, var noget vi lagde mærke til under vores kamp. Hvor man i tidligere udgivelser kunne få bragt en lille menu op ved tryk på D-pad som tilbød dig at vælge mellem forskellige taktiske muligheder, kan man i FIFA 19 slå denne indstillig til eller fra, inklusiv nogen valgmuligheder som at bringe angriberen tilbage i forsvaret. Dette giver dig muligheden for at vælge mange forskellige taktiske spil i løbet af kampen, hvilket virker rigtig godt med den dybere taktiske valgfrihed før kampen også. Nå ja, og vi skal nævne at de mere ekstreme forsvars og angrebstaktikker - All-Out Attack og Park the Bus, for eksempel - er fuldstændig fjernet.
50/50-kampene mellem spillerne på banen er også interessant, fordi i disse situationer har EA forsøgt at gøre brugerens reaktioner, og den styrede fodboldsspillers evner, har mere at sige end tidligere når man forsøger at tilvinde bolden. Dette korrelere fint med vores indtryk af den defensive del af spillet. Medspillerens fodbold-IQ og deres spatiale intelligens har EA også lovet er blevet forbedret til denne udgivelse.
Sidst men ikke mindst, er inkluderingen af indstillet afslutninger, hvilket betyder at når man trykker sparke-knappen igen lige inden man rammer bolden, ifølge loading-skærme i hvert fald, vil det hjælpe dig med at ramme "perfekt" timing som resulterer i mere akkuratese, hurtighed og kurve i boldens flugt. Hvis du derimod timer dette tryk dårligt, er dit skyd mindre effektivt og nemmere at fange. Dette introducerer en risk vs. reward-faktor under kampen.
Det skal siges at vi ikke har haft mulighed for at spille FIFA 19 særligt meget, men ikke desto mindre, er der grund til optimisme, specielt fordi EA bygger videre på det solide fundament lagt med FIFA 18. Dette er udviklernes tredje år hvor de arbejdet med Frostbite-motoren, og tilføjelsen af Champions League-turneringen er bare endnu en grund til at fans skal være begejstret. Tiden vil vise om denne begejstring er berettiget, specielt fordi vi ved fra pressekonferencen at ALex Hunter endnu engang vender tilbage i The Journey når FIFA 19 udgives her til september. Nå ja, og det rammer Nintendo Switch også, så det er jo altid godt.