DayZ

DayZ - Xbox Game Preview

DayZ har taget springet til Xbox One i en Early Access version, og vi har kastet Sebastian ind i kampen for overlevelse op imod hjerneknaskende zombier og humørsvingninger.

Spillet befinder sig lige nu i Xbox Game Preview, og anmeldelsen er baseret på lanceringsversionen af spillet (nærmere betegnelse følger). GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

For inkarnerede PC-spillere er DayZ vel nærmest en del af spilhistorien, da Bohemia Interactive's zombioverlevelsespil efterhånden har nogle år på bagen, uden dog nogensinde at være udkommet i en færdig version. Spillet startede som bekendt som en bastardunge avlet i form af et mod til Arma. Siden er DayZ blevet et separat spil, og det er nu kommet ud i en såkaldt "Early Access" version til Xbox One. Vi må jo så se, om spillet her på konsollen kan finde sin endelige form, og på et tidspunkt bevæge sig ud af preview-fasen.

Lad os starte ud med at kridte banen op, og få lavet en lille forventningsafstemning. Jeg er noget så sjældent som en spiller, der aldrig har grebet mus og keyboard for derefter at tæske zombier i DayZ til PC. Dette er derfor nyt og jomfrueligt terræn for mig. Min passion er i spilkonsollerne, og det var derfor med en grad af spænding, at jeg kastede mig ud i oplevelsen på min Xbox One. Forventningens glæde var så absolut høj, set i lyset af, at jeg for ganske kort tid siden havde fornøjelsen af at spille og skrive om det formidable overlevelsespil Vigor. Da jeg sad og læste op på PR-materialet for DayZ, mens koden blev vekslet til et spil på min harddisk, så synede de to spil at have en del overlap.

DayZ
DayZDayZ

Allerede indenfor de første par minutter af spillet står det dog klart, at jeg godt kan gemme konfetti-kanonerne væk, og glemme alt om mine mange hyggelige og højspændte timer i selskab med Vigor. DayZ vil have mig et helt andet sted hen. Men før dette sted kunne ses, så måtte jeg døje med en del servere, som hverken ville lege, eller give mig meningsfulde fejlbeskeder. Men jeg er en født optimist, så dette ødelagde endnu ikke mit gode humør. Men lad os bare stoppe og nyde udsigten, for herfra gik det kun ned ad bakke.

Jeg er en af hverdagens rebeller, som udmærket kan finde på at samle svenske masseproducerede møbler uden en samlevejledning indenfor rækkevidde. Selvsamme lyst til kaos lagde jeg dog væk, og forberedte mig på en god tutorial, inden der skulle baskes zombier. Humøret gik her endnu et niveau ned. Tutorial kan man ikke kalde det. Den ene del er en kedelig video, som ligner noget fra den første generation af Xbox, og uden noget stort historiemæssigt indhold. Men intet problem, der var endnu en knap med ordet "tutorial" påklistret! Denne var dog noget så spændende som et stillbillede, hvor de enkelte ting på skærmen var udpeget. Men op med humøret, nu skal spillet jo til at starte, og det er intet så afslappende som at uddele bank til hjerneelskende zombier.

DayZ
DayZDayZDayZDayZ

Det første som slår mig, efter jeg har fundet mine ben er, at dette rent grafisk ligner noget hentet i retro-kataloget. Grove kanter og manglende detaljer. Men uden at lade dette slå mig ud, så begyndte jeg at gå på opdagelse. Alt afvikles i tredjepersonsperspektiv, og heldigvis er knapperne og de tilhørende funktioner velkendt territorie for alle konsolspillere. Den ringe grad af historie i introen havde ikke rigtig forberedt mig på noget som helst. Landskabet er koldt og forladt, og havde det ikke været for det nummer, som stod på serverne da jeg kom ind, så havde jeg troet jeg var helt alene. Men der var andre folk, som ligesom mig spillede i denne verden. For lige at tilføre lidt ekstra krydderi på oplevelsen, så rendte jeg hurtigt ind i en zombie. Helt klassisk foroverbøjet gut, som gik roligt frem med svagt slæbende skridt.

Nu er jeg en garvet konsolspiller, så jeg havde godt på fornemmelsen, at han hverken ville snakke eller dele en gåtur i den kolde grovpixilerede skov med mig. Med lidt trykken på knapper lærte jeg min indre bokser at kende, og løb hen til ham. Efter at have forsøgt at slå ham, hvilket ikke gjorde nævneværdigt skade, så besluttede jeg mig for at løbe væk. Her fik mit humør endnu et hak i tuden. Selvom jeg udmærket kunne løbe fra hjernegnaskeren, så kunne han på en længde svarende til en halv fodboldbane i spillet slå mig, igen og igen. Første dødsfald i spillet var desværre mit eget, og det gav de første hints i retning af en meget fejlfuld oplevelse.

Når spillet fungerer er det en nådesløs sandkasse, hvor man skal overleve blandt andre spillere og en solid bunke vandrende døde. Forladte huse og store skovområder - og om du vil samarbejde med andre, eller gå solo og være en asocial dræber, er op til dig selv, din moral og dit humør. Det meste af min tid gik med at samle forskellige ting op, alt i mens jeg forsøgte ikke at blive hverken for tørstig eller gå sukkerkold. Jeps, det var det, som de små pile på tutorial-billedet forsøgte at forklare mig. Der er forskelligt loot fordelt rundt i den store verden, og ret hurtigt er man bevæbnet med skyde- og slagvåben. Man skal overveje ens handlinger grundigt, da døden har den konsekvens, at man skal starte helt forfra med at samle forråd. Tøm lommerne fister - du er død. Men desværre var døden i denne Early Access-version af DayZ ikke altid baseret på fejlslagne beslutninger og egne manglende spilevner.

Alle nye spil som udkommer i Early Access har en grad af fejl og mangler over sig. Det er helt forventeligt. Men indenfor mine første par timer med spillet oplevede jeg nye af slagsen konstant. I perioder var spillet helt uspilleligt, når eksempelvis mit inventory drillede, og jeg hverken kunne tage ting i hånden - eller samle nyt loot op. Jeg oplevede også flere gange, at ende mine dage for enden af stiger, da spillet kun ville lade mig klatre op, for derefter at låse mig fast - til jeg tog en god og voksen beslutning om at springe ned. Denne meget tomme og kolde verden er død på mere end en front. Man kan flere gange ikke springe over selv små forhindringer, og jeg blev fanget i døre, låger, stiger, trapper - ja stort set alt fordelt rundt i landskabet. I perioder antog dette næsten en komisk karakter, og det var tæt på, at mit humør igen skulle op i graderne. Men desværre gik det ikke sådan, da frustrationerne hurtigt overdøvede enhver snert af spilglæde.

DayZ
DayZDayZDayZ

Det er netop omkring de første par timer inde i spillet, at mit humør sniger sig under en ikke-afmærket afmilitariseret grænse, og jeg begynder at blive en smule harm. Ja, Early Access betyder at de stadig arbejder på sagerne! Men jeg vil straks sige, at de syner at have meget overarbejde forude, de kære folk i Bohemia Interactive. Jeg kan allerede høre koret i baggrunden: "du kan ikke tillade dig at gå hårdt til spillet, da det jo alene er ude i en Early Access". Der vil jeg på bedste og mest bredskuldrede smagsdommermaner råbe "sludder". Spillet står i sin nuværende tidlige version til intet mindre end 325 kroner i Xbox onlinebutikken. Dette er et solidt indhug i sparegrisen. Det er endda varslet, at købsprisen bliver højere, når spillet endeligt udkommer. DayZ til Xbox One er ikke i nærheden af, at være de penge værd nu. Står man med penge på lommen, og ønsker at spillet et overlevelsesspil, så vil jeg til hver en tid anbefale Vigor over DayZ. Men selv hvis vi kigger forbi det gamle udseende, og de mange fejl og mangler, så har spillet ikke meget indhold. Jeg oplevede nul historie, og alt i alt er det bare en stor gold verden fyldt med loot, som er mere eller mindre anvendeligt.

Jeg prøvede endda at spille med en af mine spilvenner, i et desperat forsøg på at få reddet stumperne, og finde bare lidt sjov ved denne udgivelse. For det første havde vi meget svært ved at finde hinanden. Det gav illusionen af en stor verden, og var sådan set helt fint. Men da vi så endelig rendte rundt og fandt ting sammen, så kom alle de irriterende fejl og mangler igen. Vi mødte flere andre spillere, som dog hver gang var høflige nok til at stå bomstille, så vil kunne skyde dem en kugle for panden, og ellers tømme deres lommer på yderst venskabelig vis. Gentagende gange blev vi også smidt af serverne, hvilket man kunne antage også ville efterlade os som stående bomstille derinde - til glæde for de næste gutter, der kom rendende forbi. Minimalt mere underholdende end at cykle op af en stor bakke i regnvejr og modvind.

DayZ
DayZDayZDayZDayZ

Mine timer i selskab med DayZ har ikke været underholdende. Punktum! Det kan næsten ikke siges mere råt end det. Selvom spillet blev solgt 325 kroner billigere, så ville jeg ikke anbefale det til andre Xbox-spillere. Der er så meget bedre spil derude, som fortjener ens tid, spareskillinger og dedikation. Er man der, hvor man gerne vil investere penge i Early Access-titler så kan jeg hurtigt anbefale eksempelvis Vigor eller den danske spilperle Deep Rock Galactic. To fantastiske spiltitler som er mange timer værd, og som jeg skal have tændt op for, efter denne tekst er forfattet - bare lige for at genfinde mit humør og glæden ved at spille igen. Kombinationen af høj pris, ringe indhold og manglende potentiale i forbindelse med denne udgivelse af DayZ kan kun få mig til, på det kraftigste, at fraråde et køb på nuværende tidspunkt.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+