Det har længe ligget i luften. Lige siden Naughty Dogs underholdende makkerpar gjorde sin entré på PlayStation 2 med Jak & Daxter: The Precursor Legacy, har Jak udgjort den absolutte frontfigur, mens den rapkæftede og selvglade orange makker har været forbeholdt en plads i skyggen. Vi vidste, at Daxter før eller siden ville få nok af det hele. At han ville marchere op til Sonys hovedkontor og forlange et helt nyt spil dedikeret til ham selv. Hvad vi imidlertid ikke vidste, var, at dette spil ville vise sig at være en af de mest lovende titler til Sonys kommende PSP.
På trods af at Daxters første eventyr på egne ben ikke bliver varetaget af Naughty Dog selv, ser alle oddsene for endnu en succes uhyggeligt gode ud. Bag spillet er det nyfundne Ready At Dawn Studios, der med tidligere Naughty Dog-ansatte og et stærkt bånd til den velsete udvikler, har alle de forudsætninger der skal til for at søsætte et så ambitiøst projekt. For selvom Daxter i kernen er noget af det reneste der nogensinde vil komme platformgenren, så binder det tætte bånd til Jak & Daxter-universet. Spillets historie er baseret på tiden mellem de to første spil, hvor de fleste sikkert husker, at Daxter kommer Jak til undsætning i fængslet i starten af Jak II. Det er netop denne vigtige periode i historien, som man nu endelig får mulighed for at bore sig igennem.
Selvom Ready At Dawn på flere kanter har garanteret at Daxter forbliver så sand til universet som muligt, så bliver det dog ikke en direkte kopi af de tidligere spil, vi kommer til at sidde og spille igennem i bussen. Med Daxter ved roret er der lagt an til en håndfuld nye og mere smidige bevægelser, eftersom hans dyriske side giver mulighed for mere atletiske og overmodige udfordringer. Der er ligeledes blevet plads til et mere vovet og gakket arsenal, hvor det i større grad tegner i retning af Ratchet & Clank, men Daxter bærer stadig i høj grad præg af sin arv på hjemmekonsollerne. Daxters indflydelse viser sig hurtigt med en hæsblæsende, intens oplevelse, der satser mere på hurtige reaktioner og reflekser end udforskning - og det fungerer som smurt.
Gennem spillet får man mulighed for at genopleve Haven City endnu engang, når Daxter i en mindre forvirring påtager sig jobbet som metal-skadedyrsbekæmper. Men selvom det bliver spændende at udforske byen fra nye og mere lavbenede synsvinkler, så var det alligevel Daxters drømmesekvenser, der for alvor fangede vores opmærksomhed. Vores lille orange ven har det åbenbart med at falde i søvn på jobbet, og som vi ved, lider han af storhedsvanvid, hvilket naturligvis manifesterer sig i hans drømme. Dem får du nu i diverse bonusbaner mulighed for at udleve, og jeg tør roligt garantere, at der venter en komisk oplevelse af en helt anden dimension.
Et projekt, der går i hælene på tre tidligere kæmpesucceser, er bestemt ingen let jomfrurejse for Ready At Dawn Studios, men heldigvis ser alt ud til at gå lige efter Daxters tankegang. Spillet mere end overbeviste sit publikum på E3, hvor det med sin yderst stærke visuelle side hurtigt fangede opmærksomheden, og med sit allerede solide gameplay, havde folk svært med at slippe grebet om PSP’en. Nu har Daxter efterhånden gået så grueligt meget igennem og kun fået den halve ære, men heldigvis tegner alt til at Ready At Dawn er i stand til at bære den forpjuskede gnaver frem på en trone og serverer ham som konge af PSP’en. Bare Daxter nu ikke begynder at få alt for meget storhedsvanvid før lanceringen!