Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Datura

Datura

Kan hvad der føles som en rigtig drøm også blive til et rigtigt spil? Tag en tur med Datura i skoven og få svaret her.

Hvad har en tåget skovbund, en sovende gris og en ambulance med hinanden at gøre? Det er alt sammen dele af indledningen på et yderst kuriøst drømmespil ved navn Datura. Spillet er udviklet af polske Plastic, og hvis det ikke siger dig noget, så stod de også bag det dybt underlige Linger in Shadows, og ja, alle de førnævnte ting indgår i spillet indenfor de første 10 minutters spiltid.

De konstante sinuskurve-bip fra hjertemonitoren sætter det hele i gang. Man griber controlleren og fjerner de elektroder, sygeplejersken nøjsomt har sat fast på midten af ens brystkasse. Da man vågner, griber hun fat og jager en kanyle i kroppen på en. Med et lysglimt vågner man op i bunden af en omtåget efterårsskov. Det rødbrune løv ligger som en ravfarvet dyne hen over jorden. Et stille guitarrif, der tilnærmelsesvis minder om 'Dogs' fra Pink Floyds Animals-plade begynder at spille, og efter et par tunge skridt støder man på et smukt birketræ, hvori en notesblok hænger. Hænderne griber notesblokken og tegner et primitivt kort på det og herefter bliver kortet yderligere aftegnet, hver gang man finder og rør ved et birketræ i et nyt område.

Datura

Men det er ikke det eneste, der adskiller sig fra normen. Faktisk er birketræet og kortet det mest genkendelige i Datura. Hvor gameplayet i bedste tilfælde kan beskrives som en kobling mellem Heavy Rain og Myst, er den visuelle side et gadekryds inspireret af Lars von Triers Antichrist og hele David Lynchs filmkatalog - hvis de altså begge havde drukket af natpotten og leget med hallucinerende stoffer som unge.

Datura sætter spilleren fri i skoven til at udforske de ventende gåder, og inden længe finder man en sovende gris i skovbunden. Den vågner med et sæt, da man kaster en nærtliggende gammel kartoffel efter den, og følger man efter grisen ind i et hul i skovbunden, befinder man sig bag rattet på en bil. Motoren starter med et tryk på skulderknapperne og bilradioen spiller en herlig melodi, imens bilen accelerer ud af den mørklagte vej. Pludselig står grisen der, og hvad skal man gøre? Køre den ned eller undvige med livet som indsats?

Datura

Hurtigt befinder man sig i sådanne situationer, hvor man skal vælge. Er der en god og en ond mulighed? Det er der måske nok i nogle situationer, men valgene er ikke altid så gennemsigtige og krystalklare som det moralsystem, vi spillere ellers er vant til. Uden at afsløre alt for meget, så bliver spillerens egne motiver og mål også sat på prøve igennem spillet, og på den måde bliver der skabt flere niveauer i spiloplevelsen - i hvert fald hvis man er ivrig trofæjæger. Men så afslører jeg altså heller ikke mere.

Udover den sovende grisetryne er skoven befolket af sommerfugle og insekter, men også en jagtgeværsvingende skovhugger og en lille dreng. Disse figurer optræder en sjælden gang, men når de gør, er det altid med stor effekt. Skræmmende og uden at ytre et ord, dukker de ud af det blå og skaber en kortvarig forbindelse med spilleren. Hvilken historie der så ligger bag, er op til en selv. Her er der ingen fortællermæssig leflen, så hvis man hører til de mere konservative konsolejere, så kan Daturas historie eller mangel på samme være en kompromisløs ond pille at sluge.

Datura

Er man derimod nysgerrig, bliver man oftest forbløffet over spillets mod til at afbillede helt almindelige og hverdagsagtige situationer. Som når man glider ned ad en vandrutsjebane med en dreng, for efterfølgende at jagte ham rundt i den lokale svømmehal. Uden pædofile undertoner eller andre usagtheder bliver situationer som denne mærkværdige, fordi man ikke ved, hvorvidt man drømmer eller ej. Det eneste der er sikkert, er skovens tilbagevenden, der som en urkraft fastholder spilleren i en evigtvarende drøm eller mareridt.

Der hvor filmen knækker, er styringen. Datura er skabt til Move, og sådan er det bare. Har man ikke Move, er det stadigvæk en god oplevelse, men den dårligt konverterede styring skinner synligt igennem, og gør det hele en hel del mere handikappet. At bevæge sig ved hjælp af dual sticks og skulderknapper føles tungt og trægt, og den følelse og respons af berøring udebliver, hvilket resulterer i en overfladisk oplevelse. Det er synd, da spillere uden Move ikke får det samme ud af spillet.

Datura

Selv med Move kan styringen være lidt svær at få greb om. At kaste med bolde, save håndjern over eller styre rattet på en bil bliver alt sammen bedre med Move, men bevægelsen rundt i skoven er stadigvæk en anelse stiv og firkantet. Men er spillet så værd at købe Move for? Det må blive et nej, for på trods af gode ideer varer spillet ikke engang to timer, og så kan man nok kun presse én ekstra gennemspilning ud af det, før man med sikkerhed har prøvet hvad der er at byde på. Samtidig er det også værd at nævne, at selvom spillets fysik fungerer upåklageligt, når Move controlleren ellers arter sig, så er visse af figuranimationerne stive, og modellerne fremstår generelt gnidrede. Det ser fint ud på lang afstand, men tåler sjældent nærmere eftersyn, da der ganske simpelt mangler grafisk finpudsning.

Datura skal have stor ros for sin umiddelbare forfriskende energi og nytænkning af. hvordan et spil kan se ud og spilles, men følelsen af en kunstigt forlænget demo for Playstation Move kontrol undslipper ikke helt spillet. Det skal dog ikke afholde folk, der allerede har Move til at kaste sig over Datura og forhåbentlig blive positivt overrasket. Alle andre skal nok lige se traileren en ekstra gang og vurdere med mavefornemmelsen, om spillet i udtryk og styring rammer dem, eller om en tur i en hel almindelig, dansk skov er mere velvalgt.

7 / 10
      +
      Forfriskende, varierende og nytænkende gameplay, god brug af PS Move, stemningsfulde og kryptiske omgivelser