Når flere og flere PC-udviklere i disse år stiller skarpt på konsollerne, så skyldes det ikke så meget platformens udbredelse og lettilgængelighed, som det faktum at PC-platformen er verdens mest piratkopierede, og at indtjeningen på produkter til dette format er i bund. Dette har bl.a. tyske Crytek mærket på egen krop, da de sidste år lancerede det smukke og actionfyldte Crysis på Pc.
Og Harald Seeley der er business manager er ikke bange for at sige det som det er: Piraterne gør spillene tilgængelige for alle og ødelægger i høj grad muligheden for at udvikle spil til formatet. Han begrunder det således i et interview med Edge:
"Hvis man skal dømme udfra det antal af forbrugere der har downloadet patchet til Crysis, så er der langt flere aktive spillere derude, end der er eksemplarer solgt. Og jeg tror godt at vi med ret stor sikkerhed kan sige, at spillede de det stadig, da vores patch blev lanceret, så var det nok en piratudgave de havde fået fat i - og dermed er det folk, der kunne have købt spillet, hvis ikke det havde været tilgængeligt i piratkredse."
Der er til dato solgt over en million eksemplarer af Crysis, men Crytek og EA mener at dette tal måske kunne være fordoblet hvis ikke Crysis (da det blev udgivet) var det mest kopierede spil til PC'en.