Crisis Core: Final Fantasy VII - Reunion

Square Enix bringer endnu et gammelt Final Fantasy-projekt til live, og det er på alle måder helt okay.

Det kan ikke være nogen let opgave at skulle genskabe en titel, der ikke kun skal fange de gamle spillere, men samtidig også fortrylle en ny generation. Når et spil skal holde balancen mellem at være tro mod originalen og undgå "cashgrab"-anklager ved at tilføje lige nok elementer til at gøre oplevelsen frisk. Bare tag et kig på Ratchet & Clank, The Last of Us: Part I eller sågar det anmelderroste Final Fantasy VII: Remake. Vover du pelsen som Remake risikerer du negativ omtale. Holder du dig 100% til originalen som The Last of Us, risikerer du også negativ omtale. Crisis Core - Final Fantasy VII - Reunion er den seneste klassiker, som udvikleren Square Enix har smidt i remake/remaster maskinen med håb om at give spillet nyt liv. Hertil er vi så efterladt med spørgsmålet, hvor falder netop Reunion på spektret?

Men før vi besvarer det spørgsmål, skal tiden skrues tilbage til 2007. Dengang hvor Final Fantasy-navnet ikke var blevet skadet af det trettende såvel som det fjortende kapitels dårlige omtale. Et remake af Final Fantasy VII til moderne konsoller var kommet på talemunde og titlen havde fundet sin vej ind populær diskursen igen via den lunkne Compilation of Final Fantasy VII. Udgivelsen af PlayStation Portable-titlen Crisis Core var med andre ord perfekt timet. Selvom det ikke var det remake som mange havde ønsket, var det en velkommen rejse tilbage til Gaia's steampunk-verden i fuld 3D. Crisis Core blev instrueret af Hajime Tabata, manden bag bl.a.. Final Fantasy XV, og mødt af stærke anmeldelser, som roste både den fængende historie og PSP'ens grafiske formåen. 15 år senere befinder Final Fantasy VII sig i lidt af et deja vü. Serien har kommet sig over de lidt svære teenage år og er igen set i et positivt lys takket være titler som A Realm Reborn og Final Fantasy XV. Ikke mindst har udgivelsen af Remake I 2020 atter engang bragt den heldige syver tilbage i fokus. Lander udgivelsen af Crisis Core ligeså stærkt som originalen I 2007?

Crisis Core: Final Fantasy VII - ReunionCrisis Core: Final Fantasy VII - Reunion

Ligesom dengang, følger vi igen helten Zack Fair. En karismatisk, til tider naiv, ung mand og en del SOLDIER, en militærenhed i virksomheden Shinra. Uden at røbe for meget af historien, udfolder plottet i Reunion sig primært omkring Zack's forhold til SOLDIER-veteranerne og bedste vennetrioen Angeal, Genesis & Sephiroth. Som resultat af en god dosis eksistentialistiske dilemmaer samt personlige intriger I Shinra, ender Zack hurtigt i en intens kamp, både med sig selv og sine krigskammerater. De personlige konflikter danner rammerne om Reunion's drama, hvorfor missionen heller aldrig bliver at redde verden. Zack er hjertet i fortællingen, og er en af de mere mindeværdige protagonister, som Square Enix har skabt. På tværs af historiens godt 12 timer ser vi Zack udvikle sig fra en kæk, lidt smart loyal soldat til en person med dybde og empati. Desværre, er Zack's originale stemmeskuespiller fra Crisis Core ingen steder at finde, hvilket er ærgerligt, da Rick Gomez præstation var fantastisk. Det er ikke en katastrofe, men kan for gamle kendinge af og til forekomme en smule skuffende.
Når det kommer til historien, holder Reunion sig 100% til den originale fortælling, I stærk kontrast til de mere kreative afveje fra Remake. Har du spillet originalen og glædet dig til at genopleve Zack's historie, kan du roligt læne dig tilbage, da Reunion er genskabt scene-for-scene. Det som til gengæld har ændret sig i forhold til historien er, at alle mellemsekvenser nu har fuld tale og ikke længere benytter talebobler. Selvom tanken er god, varierer disse dog heftigt I kvalitet, da intet andet ellers er blevet opdateret. Ofte står Zack og co. bare helt som statuer imens munden bevæger sig. Det gælder ikke alle nye scener, men er desværre ofte tilfældet. Den grafiske opdatering er dog ellers imponerende. Square Enix har virkelig ikke sparet på kræfterne. Hvert eneste landskab Zack besøger er blevet genskabt ned til mindste detalje. I modsætning til Remake, inkluderer Reunion også langt flere områder fra verdenen Gaia, hvilket tager Zack til snedækkede bjergtoppe, tørre ørkenområder og åbne græsmarker.

Crisis Core: Final Fantasy VII - ReunionCrisis Core: Final Fantasy VII - ReunionCrisis Core: Final Fantasy VII - Reunion

Spillets gameplay er muligvis det som udviklerne har kælet mest om. Her har Reunion ikke bare forbedret, men derimod komplet opgraderet kampsystemet. Kampene i det oprindelige Crisis Core var relativt simple, en slags hybrid mellem hurtigt turbaseret og langsom aktion. I Reunion er historien en helt anden. Alting er hurtigere, mere flashy og væsentligt mere engagerende. Her er det igen tydeligt at spore, hvordan udviklerne har ladet sig inspirere af Remake. Hver eneste gang du rammer en fjende med Zack's sværd kan du mærke vægten og styrken som du kan med Cloud I Remake. Zack har dog væsentligt flere tricks i ærmet med adskillige færdigheder til rådighed, som kan kædes sammen imens der bliver basket løst. Her er det også vigtigt altid at holde øje med ens health bar, da Reunion til visse tider kan være ret svært, specielt hvis du spiller på den nye Hard-sværhedsgrad. Kort sagt, når kampene kører på fuld blus, har Reunion mixet det bedste fra Remake og det oprindelige spil i en eksplosiv cocktail.

Centralt om spillets gameplay er materia-systemet. Materia samles af Zack og giver adgang til nye magier og færdigheder som løbende også kan blive stærkere og stige levels. Tilbagevendende spillere fra både Remake og Final Fantasy VII, vil allerede være bekendte med Materia, og det spiller samme rolle i Crisis Core. Reunion tager dog systemet til det næste niveau ved at introducere Materia Fusion. Ved at kombinere flere Materia og items med hinanden kan Zack skabe nogle uhyre kreative magier som ikke er set før i andre Final Fantasy-titler. Fusionerede Materia kan kombineres med andre items, hvilket giver extra HP, MP, beskyttelse mod bestemte magier mm. Ved at kombinere de rigtige materia og items kan spilleren skabe flere forskellige spillestile til Zack alt efter om man er mere til magiske eller fysiske angreb. Materia Fusion er Reunions største gamechanger, hvorfor det er ekstremt tilfredsstillende at finde nye materia og konstant prøve nye kombinationer i spillets mange, mange sidemissioner.

Desværre bærer sidemissionerne klare træk af en aldrende titel. Udover en del udfordrende superbosser, er de ofte absurd korte og ender med ikke at være meget mere end at løbe rundt et par minutter, banke nogle fjender og så tilbage igen. De er tydeligvis blevet designet til den håndholdte platform. Her ender vi igen med dilemmaet om, hvad der skal og ikke skal opdateres i et remaster/remake. For nogle vil det være skønt, at her intet nyt er at spore. Andre vil mene sidemissionerne godt kunne have haft brug for en anelse mere modernisering, specielt taget i betragtning af hvor solidt Materia Fusion-systemet er.

Den sidste opdatering er spillets lydside. Square Enix-veteranen bag Kingdom Hearts III og Type-0, Takeharu Ishimoto har restaureret soundtracket på ny til stor bravur. Varme violiner og melankolske akustiske guitarer former den emotionelle ramme om Zack's eventyr. Ishimoto's melodier ledsager på vidunderlig vis de mange mellemsekvenser, imens heavy metal inspirerede guitarer brager løs ledsaget af klassiske kor i kampenes hede. Nobuo Uematsus ikoniske kompositioner fra Final Fantasy VII bliver også flettet ind hist og her, hvilket skaber et lydunivers som føles både unikt og velkendt på samme tid. Square Enix har med andre ord heller ikke sparet på kræfterne her.

Hvilket i sidste ende gør, at vi står tilbage med spørgsmålet fra starten af anmeldelsen. Balancerer Reunion den fine linje mellem at være tro mod originalen og samtidig tilføje nok nye elementer til at holde sig relevant for nye spillere? Som en tro remaster findes der få bedre eksempler end Reunion. Den visuelle side er fænomenal, musikken i top og gameplayet er optimeret til den helt store guldmedalje. Som et 1-til-1 remaster har Square Enix løftet opgaven og holdt sig tro til originalen. De lunkne sidemissioner og linære banedesign forhindrer dog Reunion i at lande med samme splask som Crisis Core gjorde det for 15 år siden.

<vivode>

7 / 10
+