Vi er sikkert mange som tidligere i vores liv har opfundet kreative lege på børneværelset, hvor vanvittige konstruktioner bygget med et tilfældigt udsnit af legetøjsarsenalet har skabt verdner, som nok var komplet uforståelige for andre end os selv. Nu er der kommet en virtuel vej tilbage til barndommens glæder med titlen Create fra Electronic Arts, som lover en legeplads for din kreativitet og en energiindsprøjtning til fantasien.
Allerede efter skiven har snurret i maskineriet de første par minutter, så fremgår det tydeligt, at dette spil adskiller sig fra mængden. Create byder dig velkommen og smider dig direkte ind i legen allerede fra første skærmbillede. Herefter åbnes op for et forfriskende puzzlespil, som samlet består af 14 verdner med i alt omkring 140 udfordringer.
Hver verden er reelt en lille scene, hvor man udover at løse helt konkrete opgaver også kan style baggrunden efter eget ønske. Udsmykningen virker fra starten som en lidt ligegyldig bibeskæftigelse, og spillets kerne ligger i de udfordringer, som hver bane indeholder. Der startes ud med simple opgaver, men inden længe sidder man overfor krav om komplicerede konstruktioner for at fuldføre opgaverne.
Man føler sig som Egon Olsen fra Olsenbanden, som lige skal bruge en havetraktor, fire raketter, en basketbold og en pølsevogn for at gennemføre kuppet over alle kup. En typisk opgave er at transportere en ting fra punkt A til punkt B ved at indsætte forskellige elementer i scenen. Dette kunne eksempelvis være transporten af en drag-racer hen til en ring af ild. Netop dette job blev løst ved at lade maskinen svæve under balloner, falde ned på taget af en dobbeltdækkerbus, hvorefter denne falder i en kløft og efterlader raceren flyvende mod målet. Man ender hurtigt op med de mest vanvittige sekvenser af handlinger for at bestå testen. Belønningen for at løse opgaver kommer i form af "sparks". Et vist antal optjente sparks åbner døren til nye verdner, hvor man så kan starte forfra med opgaver og design af ny baggrund.
Create indeholder mange hyggelige og humoristiske udfordringer. Fantasien har fået lov at løbe løbsk, og udviklerne har med sikkerhed siddet og småfniset over deres egne påfund. Men efter man har trukket lidt på smilebåndet over opgavens indhold, så sættes man hurtigt overfor nogle svære puzzleopgaver. Den gammelkendte puzzle-migræne kan nemt indfinde sig efter en stund, mens man forsøger at være intuitiv og tænke udenfor boksen i forsøget på at lave geniale Storm P-lignende opbygninger.
En af de gennemgående opgavetyper hedder "Contraption-o-Matic". Det er en fantastisk digitaliseret cocktail af Mechanix og Lego, hvor man har forskellige basisklodser og hjul til sin rådighed. Sparks optjenes da efter hvor mange dele man har tilbage, når ens konstruktion står færdig på skærmen. Contraption-o-Matic er spillets absolutte højdepunkt. Den lovede frihed til løsning af de forskellige opgaver skinner tydeligst igennem her. Jeg endte tit med at bruge uforholdsmæssigt lang tid på at lave underlige køretøjer for at klare opgaverne. Desværre er der for lidt Contraption-o-Matic i forhold til andre opgaver, da jeg flere gange var inde og løse de samme udfordringer igen og igen på forskellige måder alene på grund af friheden og legeglæden i denne del af spillet.
Fantasi og kreativitet kræver en hvis grad af frihed. Desværre minder store dele af spillet om et puslespil, hvor man har et vist antal brikker på bordet, hvorefter de skal sættes rigtigt sammen. Man kan diskutere, hvor meget kreativitet det indeholder. Heldigvis kommer der så enkelte åndehuller i form af Contraption-o-Matic eksempelvis. Senere i spillet får man også lov at lege med en større palette af dele, hvilket gør det hele mere underholdende. Desværre kræver det en del timers spil at nå hertil, og titlen ville have vundet meget på at tilbyde spilleren flere valgmuligheder allerede fra starten.
Styringen af galskaben kan foregå på flere forskellige måder, afhængig af hvilken platform spillet afvikles fra. Jeg testede Create på både Xbox 360 og PlayStation 3, og anvendelse af de ordinære controllers krævede noget tilvænning. Styringen er her langtfra intuitiv, og min færden rundt i menusystemerne irriterede mig igennem de første mange timer. Heldigvis understøtter titlen også brug af Move-controlleren på PlayStation 3, og her åbner sig straks en helt anden oplevelse. Flere konstruktioner kræver stor præcision ved placering af byggedelene på skærmen, og her kom Move til sin ret. Move virkede dejlig præcis, og efter at have smidt den med ind i legen, så var der ingen vej tilbage til de klassiske controllere. Dette giver en ekstra dimension til titlen, og hvis man køber spillet til PlayStation 3, og endnu ikke ejer en Move-controller, så er det frem med sparegrisen og en hammer - for Create skal ganske simpelt opleves med en Move i hånden.
Rygterne siger at kreativiteten topper, mens man er ung, så jeg hev en 8-årig gæsteanmelder med ind i Creates skøre verden. Min wingman triumferede flere gange ved at komme med vanvittige løsningsforslag som kaotisk løste ligningen til perfektion. Delene med at lege virtuel anlægsgartner og pynte baggrunden med forskellige ting mellem opgaverne var mere hans kop te end min. Til yngre spillere er Move-controlleren igen et virkeligt godt valg. Styringen er helt klart nemmere at gå til, og menuerne betjenes mere elegant end med de ordinære controllers.
Musikken og lydeffekterne i Create er langtfra spillets bedste dele. Flere af opgaverne kræver at man igen og igen forsøger sig med forskellige konstruktioner med små bitte justeringer i forhold til det forrige forsøg. Særligt under disse dele, hvor trial and error belaster ens stresstærskel, sidder man og bliver ganske irriteret over den samme gentagende musik. Har man samtidig gjort den store fejl at smide eksempelvis tivoliforlystelser i ens baggrund, så er den helt gal. I en af de verdner hvor jeg legede rundt, var der fuglesang i lydsporet, og jeg fik grumme bestialske fugledræbertanker i hovedet lige indtil jeg fandt ud af, at man kunne vælge andre melodier som underlægningsmusik. Glæden var desværre kort, for alternativerne var ligeså slemme - dog heldigvis uden piphans og hans seriøst belastende sang. I sidste ende spillede jeg store dele af Create med lydsporet slukket, og lidt selvvalgt musik i øret.
Grafisk er Create ikke prangende, og ligger på niveau med flere titler fra Xbox Live og PlayStation Network. Omvendt så fungerer den simple grafik egentligt ganske godt til en titel som denne. Enkelte gange oplevede jeg at kameravinklen drillede lidt, og jeg blev presset ud i umulige vinkler. Dette var heldigvis ikke den generelle standard, men kan være lammende for spilglæden i passager.
Man kan forevige sine konstruktioner online ved at uploade dem fra spillet til Creates hjemmeside. Samme sted kan man ligeledes se andres bud på løsning af de forskellige opgaver. Udover disse dele, så annonceres der med jævne mellemrum nye udfordringer. Her kan man så uploade kreative løsninger på opgaven, og håbe på god bedømmelse fra andre brugere. Bedst-ratede indlæg får æren af at komme på hjemmesidens Wall of Fame. Der er sikkert et publikum for det derude i den store verden, men jeg fandt det jævnt kedeligt. Men kan dog ikke udelukke, at der med tiden kommer nogle gode nørdede bud på konkurrencerne, hvorefter man kan søge inspiration og et godt grin ved at kikke dem igennem.
Create er et dejligt afslappende spil fyldt med god chill-out stemning og uden specielt meget stress. Man kan ustraffet prøve de forskellige opgaver igen og igen, og løses de stadig ikke, så kan man springe til andre aktiviteter. Et spil man kan smide i maskinen efter mange timers hektiske online-kampe i eksempelvis Call Of Duty - Black Ops for at få pulsen lidt ned. Desværre lider titlen i dele af manglende frihed, og en tilbøjelighed til kvantitet frem for kvalitet. Men overordnet set, så har vi her en forfriskende puzzle-titel, som indeholder mange timers fin underholdning til den kolde vintertid - særligt hvis man spiller med en Move-controller i hånden.