Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash er endelig tilbage. Men er han fulgt med tiden, eller er der blot tale om nostalgi? Få svaret i vores anmeldelse.

Man kan ikke komme uden om, at Crash Bandicoot: Nsane Trilogy lider lidt under manglende dybde, repetitivt gameplay og upræcis styring. Områder som de bedste platformspil på markedet har forbedret markant i løbet af de 24 år, der er gået, siden Naugthy Dog lancerede det første spil i den ikoniske serie. Det lagde dog ikke en dæmper på min begejstring, da Toys for Bob annoncerede et nyt kapitel i serien, især da udvikleren gjorde det klart, at de ville anvende feedbacken på den genskabte trilogi til at lave en værdig efterfølger. Efter at have spillet igennem Crash Bandicoot 4: It's About Time, kan jeg roligt sige, at Toys for Bob har levet op til udfordringen, selvom Crash og hans kammerater stadig snubler over mange af de samme fælder som sidste gang.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

Nogle af de bedste ændringer er åbenlyse fra starten af, såsom en ny visuel stil og en endnu vildere attitude end tidligere. Hvert eneste objekt, hvad enten det er i en mellemsekvens eller under gameplay, nærmest hopper ud af skærmen i et bredt spektrum af stærke farver og med en stor detaljegrad. Dem af os, der elsker den klassiske Looney Tunes-stil, bliver virkelig forkælet her. Hvad enten det er, hvordan hver verden og dimension virker ægte med miljøer og karakterer fyldt med personlighed, Crashs Mr. Bean-agtige blanding af falden på halen-humor og en elskværdig personliglighed, eller de absurde situationer, du ofte befinder dig ud, så er der ingen tvivl om, at Crash Bandicoot 4: It's About Time har en unik stil, der har brændt sig fast både på min nethinde og mit sind.

Disse elementer er i sig selv nok til at puste nyt liv i den genoplivede serie, men her stopper forbedringerne ikke. Den livagtige variation afspejler sig nemlig også i gameplayet. Dagene er ovre, hvor du enten løb mod kameraet og hoppede over ens forhindringer, mens du blev jagtet bagfra, eller løb gennem områder så lineære, at du kunne risikere at udvikle klaustrofobi. Man ved, at variation har stået højt på udviklerens prioritetsliste, når hvert eneste niveau udfordrer dig på en lang række måder og samtidigt skifter mellem forskellige perspektiver.
Det hele kunne dog godt have blevet en anelse monotont, hvis miljøerne var de samme hele vejen igennem. Derfor vil jeg gerne takke Neo Cortex og Nefarious Tropy for at åbne portaler til andre dimensioner, i det de undslap den uheldige situation, de befandt sig i, mod slutningen af Crash Bandicoot: Warped. De fleste dimensioner består kun af en håndfuld niveauer, så du når ikke at blive træt af endeløse strande eller jungler, før du bliver teleporteret til en pirathule, en futuristisk fabrik eller andre af de varierede dimensioner, som jeg ikke vil afsløre her.

Nye områder byder også på nye trusler. Fjenderne bliver mere dødelige og har færre svage punkter, niveauerne vokser i størrelse og kompleksitet, og platformsekvenserne kræver mere præcision og bedre timing, mens nye fælder introduceres. Som spillet bliver mere kompliceret, skal der også udforskes mere. I starten var jeg ikke helt begejstret for den nye Modern mode, hvor du har uendelige liv, men nu forstår jeg godt, hvorfor den er inkluderet. Den gør ikke blot spillet lettere tilgængeligt for nye spillere, men giver også de mere rutinerede bedre muligfor for at udforske og eksperimentere. Hvilket i Crash 4 ofte bliver belønnet. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har fundet en gemt krystal, kasse eller en sjov reference ved at tage en sidevej eller interagere med et objekt på kreativ vis; noget jeg ikke havde regnet med at se i denne type spil.

Dermed ikke sagt, at spillet er nemmere end sine forgængere. For at få alle krystaller og udklædninger, skal du smadre alle kasserne i hvert niveau uden at død mere end tre gange, og du vil få ekstra belønninger, hvis du gennemfører en bane uden at dø. Så for samlere og trofæjægere er der ikke tale om nogen søndagstur.

En stor mængde kreative udfordringer, gør det endnu mere klart, at du her bliver holdt på tæerne. En Guitar Hero-inspireret bosskamp, overraskende justeringer af flugtsekvenserne, forskellige kombinationer af forhindringer og muligheden for at svinge sig i reb. Det lyder måske som små ændringer, men tilsammen gør de en stor forskel. Kommer du for alvor på afveje, kan du være heldig at få adgang til specielle niveauer gennem Flashback Tapes. Disse er produktet af Cortex' tidligere eksperimenter på Crash, og at gennemføre dem alle vil kræve stort kendskab til spillets mekanikker samt lynhurtige tommelfingre. Og jeg har endnu ikke engang nævnt de nye masker og spilbare karakterer.

Ja, mere end en halv anmeldelse fyldt med rosende ord, og jeg er endnu ikke kommet til de aspekter, som udviklerne satte mest fokus på i deres marketing. Maskerne er I grunden specielle gameplaymekaniker designet til specifikke dele af et niveau. Lani-Loli tester din koordination, da du kan zappe objekter ind og ud af banen, Kupuna-Wa giver mange kreative muligheder, da den sænker tidens gang, Ika Ika påvirker tyngdekræften, og Akano er stort set en power-fantasy, du får adgang til mod slutningen, om end du selv skal have lov til at opdage dens funktion. Maskerne giver et godt afbræk, selvom restriktionerne på deres brug begrænser deres potentiale. Det er derfor godt, at de øvrige karakterer udover Crash og Coco ikke har de samme begrænsninger. Hver af dem har niveauer specielt designet til deres unikke evner og egenskaber, så du bliver nødt til at gribe tingene anderledes an her.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

Som nævnt i indledningen, så forbedrer It's About Time mange af de originale spils aspekter, men det lider samtidigt under både nye og gamle problemer. Mange af niveauerne, hvor du spiller som andre karakterer, er eksempler på det sidstnævnte. Desværre er mange af disse baner, hvor du oplever Crash eller Cocos eventyr fra en anden karakters perspektiv, de samme baner, vi allerede har spillet, blot med nogle få ændringer. Ærgerligt, når nu resten af spillet er så varieret. Hvorfor ikke bare afslutte banerne, når du har spillet som en anden karakter, i stedet for at genbruge materiale? Indrømmet, nogle af niveauerne er mærkbart ændret, men der er langt mellem snapsene.

I forhold til de klassiske faldgruber, så er jeg stadig ikke helt fan af spillets styring, og hvordan det håndterer dybdeopfattelsen, selvom der nu er en hjælpsom indikator under vores karakter. Ingen af karaktererne føltes helt så responsive, som jeg kunne ønske, og jeg føler mig aldrig helt sikker, når jeg hopper over en instant death nitro-kasse, selvom jeg har gjort det hundredvis af gange før. Det hjælper heller ikke, at min dumme hjerne og/eller øjne, stadig har svært ved at vurdere dybde i spillet. Du kunne have bygget Den Kinesiske Mur med alle de kasser, som jeg missede i løbet af time trials, fordi jeg miskalkulerede deres position, og mængden af liv jeg mistede, fordi jeg styrterede direkte ind i en fælde, ville få selv Genghis Khan til at ryste på hovedet i væmmelse.

Crash Bandicoot 4: It's About Time

Disse problemer kan dog ikke kvæle min lyst til at hoppe direkte tilbage i Crash Bandicoot 4: It's About Time, lige så snart denne anmeldelse er publiceret. Vittighederne er så sjove, at jeg gerne vil opleve dem et par gange til. Hver verden er smukt designet og detaljeret, så du har lyst til at udforske dem flere gang. Og udfordringerne er så gribende, at jeg ikke vil putte spillet på hylden, før jeg har set den hemmelige slutning, de hver især gemmer på. Crash Bandicoot 4: It's About Time er lige præcis, hvad enhver fan kunne ønske fra en moderne efterfølger, og måske endda noget, nye spillere ikke anede de havde behov for. Det kræver blot, at du vænner dig til en lidt erratisk styring og en smule genbrug i banedesignet.

8 / 10
+
Cool design og unikke niveaur. Mange sjove detaljer og sekvenser.