Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Cities: Skylines II

Cities: Skylines II

Vi har taget borgmesterposten, og har bygget vores drømmestorby i denne længe ventede efterfølger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Der er få ting, der gør mig så glad i spil, som at se min by lyse op i nattemørket, når solen er gået ned. Cities: Skylines II er efterfølgeren til den moderne erstatning for Sim City, og det er ikke små sko, udvikleren Colossal Order skal udfylde. Deres tidligere projekter inden for simulationsverdenen er nyttige her, da de udtrykkeligt har udtalt, at de lyttede til feedbacken fra det første spil og udviklede det andet i overensstemmelse hermed. Jeg var meget glad for forgængeren og betragter det nok som den bedste moderne titel i sin genre. Det andet spil er et forsøg på at bygge videre på det, der gjorde forgængeren fantastisk.

Det er straks tydeligt, at grafikken og lyden er blevet forbedret. Bare noget så simpelt som en radiostation, der spiller live-rapporter om din by og musik ind imellem, er fantastisk. Stemmeskuespillerne leverer fremragende stemmer, som du kan lytte til i lang tid, og indbyggerne fortæller dig også, hvad der foregår via et live-feed, som igen, ligesom sin forgænger, er en parodi på Twitter kaldet Chirper. Du kan også gå ind og give likes til den had eller kærlighed, der sendes din vej.

Cities: Skylines II
Dette er en annonce:
Cities: Skylines II

Byggeriet har fået nogle opgraderinger, især vejene, som er nemmere at bygge end før, og du har flere værktøjer med det samme og behøver ikke at kæmpe med dem på samme måde som i forgængeren. Ligesom før kan husene bygges ved siden af vejene. Når du lægger en vej, ser du kasser, der markerer, hvilken slags bygninger der skal bygges der, ikke ulig hvordan Sim City 4 fungerede. Forskellen her er, at du er mere låst fast i, hvor du kan bygge. For mig har det både været en svaghed og en styrke ved serien. Vejene har nu også færdige og bundne spildevands- og vandrør, som du kan tilslutte.

Det er ikke altid en dårlig ting ikke at have fuld kontrol over, hvor alting er bygget, og hvordan det ser ud. Der er en vis charme i at se, hvordan kvarterer, der er bygget på samme måde, kan have forskelligt udseende. Efterhånden som jeg opbygger byer, kan jeg også ændre arkitekturens design. I grundspillet er der både europæisk og amerikansk arkitektur, og man kan frit blande dem. Derudover har du masser af unikke eller specielle bygninger, som du kan placere, hvor du vil, og mængden af tilgængeligt indhold er rigelig. Du har et godt udvalg af ting, du kan bygge lige fra starten. En ulempe ved denne type titler er ofte, at meget indhold ikke er inkluderet i begyndelsen, men det synes jeg, at udviklerne har formået at råde bod på. Alt fra tog, undergrundsbaner, unikke bygninger, parker og meget mere kan placeres. Der kan bygges særlige industrier, som specialiserer din by i at indsamle og/eller forarbejde forskellige råmaterialer, og i løbet af spillet låser du også op for nye bygninger, efterhånden som byen vokser, via et Skill Tree.

Hvis der er en ting ved det andet spil, der skiller sig ud, er det progressionen, da du altid føler, at du arbejder hen imod noget. Det er nemt at gå ind i Statistics og finde oplysninger om, hvor der er problemer i byerne, og samtidig med at din by vokser, har du masser af andre ting at lave. Tempoet er lidt langsommere denne gang, men du har så meget mere at lave, at det ikke er mærkbart. Banerne er gigantiske, og du kan virkelig bygge superstore byer. De er op til fem gange så store som deres forgængere, og det betyder, at byplanlægning er endnu vigtigere. Selvom der er værktøjer til at flytte bygninger, bygge veje om og andre ting, er det svært at redesigne bymidter, så hvis du ikke tænker fremad, kan du løbe ind i problemer med lokale tjenester som busser, taxaer, tog, fly og undergrundsbaner, hvis du vil have dem let tilgængelige for befolkningen.

Dette er en annonce:

Årstiderne er nu indbygget direkte i banerne. Så selvom det kan se ud, som om du har få baner at vælge imellem, er både vejr og klima inkluderet på hvereneste gang. Hvis du vælger en bane i polarområdet, kan du forvente korte somre og lange vintre, men nogle af de mere tempererede kort har ofte alle fire årstider. Hver dag- og natcyklus repræsenterer en måned i spillet, og selvom jeg synes, at det er lidt hurtigt, giver det dig også mulighed for at se en regelmæssig variation i både vejret og banens udseende. Om vinteren pløjer snebiler vejene, og om sommeren kan der være skovbrande, og selvfølgelig kan du forberede dig på naturkatastrofer og andet, hvis du har aktiveret dem. Sammen med et bedre progressionssystem, store baner og masser at lave, vil du bruge meget tid på hver bane, men det ville have været dejligt at have et par flere steder at bygge. Jeg håber, at vi får en ørkenbane i fremtiden, da jeg tror, at udfordringen ved tørre landskaber med nye gameplay-elementer som import af vand ville fungere godt.

Det, jeg virkelig savner, er cykler og mere interaktion med nogle bygninger, fordi nogle stadioner står tomme og ubrugte hen. Små ting kan gøre en forskel, og at byens indbyggere bruger det, du bygger, er vigtigt for at give byerne liv. Selv om vejret påvirker indbyggernes adfærd, tror jeg, at lidt mere liv i nogle bygninger ville gøre meget for oplevelsen. Hvis du kan lide at bygge små byer, kan du måske have et problem med, at mange bygninger er designet til mellemstore byer og derover. Men jeg er vild med det nye modulære opgraderingssystem, som specifikke bygninger har, hvor man, hvis man f.eks. klikker på en politistation, kan opgradere den ved at placere flere garager til biler. Desuden kan skoler udvides til flere elever eller med en park, og hospitaler kan udstyres med flere ambulancer og mere plads. Listen fortsætter, og jeg synes, det er en smart måde at lade os skræddersy de enkelte bygningers kapacitet og muligheder, så de passer til vores behov og økonomi. Spillet vil have dig til at tænke, og bygge, stort.

Cities: Skylines II
Cities: Skylines IICities: Skylines II

Selvom Cities: Skylines II er et godt fundament at bygge videre på med udvidelser, er der fejl. De, der har købt alle udvidelsespakkerne til det første spil, vil sandsynligvis mangle nogle ting. En anden ulempe er, at Workshop i Steam ikke understøttes, men et system, som Paradox bruger, er på plads i stedet, hvilket uden tvivl vil være sjovt for konsolejere til at modificere titlen, når den lanceres senere. Forhåbentlig vil ydelsesproblemerne være løst til den tid. For den største synder og det største problem med dette spil er ydelsen. Colossal Order har allerede på forhånd meddelt, at det ikke yder som ønsket, og det er mærkbart på højere indstillinger. Opsætningen var besværlig, og formåede ikke helt at nå høje frames-per-second på min moderne maskine. Men når man ser bort fra ydeevnen, er det et kompetent, velspillende og massivt bybygningsspil, der udvikler mange af gameplay-systemerne fra det første spil.

Alt i alt er jeg meget glad for at være borgmester i en ny drømmeby. Der er masser af musik og et passende nyhedsprogram, der taler om byens fordele og ulemper. Gameplay-elementerne er forbedret i forhold til forgængeren, og det er tætpakket med indhold. Selvom grafikken ikke vil overraske nogen, ser den godt ud for genren, og små ting som at kunne se ind gennem vinduer er også kærkomne detaljer. Det er en skam, at teknologien trækker oplevelsen ned, da forgængeren flød meget godt og havde en stram lanceringsplan.

Jeg kan se bort fra nogle af de tekniske problemer takket være studiets historie med at opdatere og bygge udvidelser. Men det er altid uheldigt, når spil har den slags problemer. Hvis du kan håndtere ikke at køre med de højeste indstillinger, skal det nok gå. Jeg råder dig også til at slå dybdeskarpheden fra, da jeg troede, jeg skulle til optikeren, fordi det var så sløret. Det er en skam, at Cities: Skylines II har performanceproblemer, for det er uden tvivl årets bedste i sin genre, og jeg kommer til at spille det i mindst flere hundrede timer endnu. Uden tekniske problemer ville det have været et solidt nital.

HQ
Cities: Skylines II
Cities: Skylines II
Cities: Skylines II
Cities: Skylines II
Cities: Skylines II
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Varieret med masser af indhold, gigantiske storbyer og baner, masser af frihed, solide mekanikker, ret fed radiokanal.
-
Mangler elementer til mindre byer, problemer med optimering i skrivende stund.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Cities: Skylines IIScore

Cities: Skylines II

ANMELDELSE. Skrevet af Patrik Severin

Vi har taget borgmesterposten, og har bygget vores drømmestorby i denne længe ventede efterfølger.



Indlæser mere indhold