Dansk
Gamereactor
previews
Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2

Mercury Steam vender tilbage med et ny udspil i Konamis populære Castlevania-serie

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Selvom det er director Enric Álvarez og producer Dave Cox, der byder os velkommen, da vi ankommer til Madrid, er det ingen ringere end Dracula, der giver os den rigtige velkomst - mens han sidder der på sin trone, drukket fuld af blod, omringet af rigdomme, kaos og skræk.

Den tidligere Belmonts tilstedeværelse på skærmen i starten af denne 30 minutter lange demo af Lords of Shadow-efterfølgeren fanger straks vores opmærksomhed, da vi træder ind i præsentationslokalet. Den næste halve time med teaser-gameplay får blot vores forventninger til at stige.

Castlevania: Lords of Shadow 2

Dracula hænger ud sådan helt afslappet. Mercury Steam ved, at de har fanget vores opmærksomhed med dette første billede, ligesom figuren på skærmen ved, at han kan slå det igangværende angreb på hans slot tilbage. Porten får et sidste slag med rambukken. Han tager et sidste drag af sin kop. Nu skal Dragens kraft slippes løs.

Dette er en annonce:

De første stakler, der træder ind i salen, ved allerede at de skal dø. Vampyrens blotte tilstedeværelse får dem til at skælve, og hans styrke er overvældende. Han hverken springer eller løber. Han går blot omkring og uddeler yndefulde slag med sin pisk. Hvert smæld trækker blod fra hans modstandere, og hvis de gør modstand er det tid til at brutalisere deres halse og øge PEGI-aldersmærkningen. For Draculas personlige vinvarmere fungerer faktisk som "brændstof til dine evner", som vi får at vide senere. Den resulterende ekstra vold føles ikke upassende med denne hovedperson.

Vi går fra den røde væske til det blå Void Sword, hvormed den frygtindgydende vampyr mister lidt af piskens rækkevidde men får nogle pralende mellemdistanceangreb og evnen til at absorbere liv fra fjenden.

Undvigelser, blokader og luftcomboer udvider repetoiret, mens antallet af uventede gæster støt daler. Dem, der er tungest pansret, bliver håndteret med arsenalets tredje del, Chaos Claws, der spytter gule flammer og som lader vampyren bryde gennem forsvar og skjolde i nærkamp.

Har man spillet 3DS-titlen Mirror of Fate - der fungerer som bro mellem de Lords of Shadow-spil - har man allerede fået en smagsprøve. Rød, blå og gul. Blod, Void og Chaos. Det er ingredienserne i det nye kampsystem, der skal "gøre hack'n'slash mere meningsfyldt og strategisk". Så man tager hensyn til hvad man skal indsamle og hvilke våben man skal bruge, og kan endda skifte midt i en combo.

Dette er en annonce:
Castlevania: Lords of Shadow 2

Denne magtdemonstration fra Draculas side både afskrækker de invaderende på skærmen og overbeviser de tilstedeværende journalister om hans styrke. Mercury Steam vil have, at spilleren skal kunne mærke hans kræfter, og det gør os ivrige efter en smagsprøve. Men er der ikke en risiko for at han bliver for stærk? Kun i begyndelsen og slutningen, lader det til. I et Metroid-agtigt twist mister Dragen sine kræfter (af årsager, vi ikke kender endnu), og skal genfinde dem gennem resten af spillet.

Historien "har ingen løse ender", forsikrer Álvarez og Cox igen og igen. "Den har virkelig en afslutning", lyder det.

Men overraskelserne kommer ikke kun i form af det nye og alsidige kampsystem. Mens han fremhæver detaljer og stemning, drejer Álvarez manuelt kameraet flere gange og viser spillerens nye frihed, når det kommer til synsvinkler. "Hvis du lader det være, overtager automatikken og giver dig de bedste kameravinkler", forklarer han.

Spillet bygger på en helt ny motor. Frit kamera, ingen indlæsningstider, fri udforskning af omgivelserne. Det ligner absolut ikke en pre-alpha-demo, der kører på en PS3.

De nye designvalg begrænser sig ikke til kameraet. Udforskning og platformssektioner er nu større og mere prominente elementer i oplevelsen. Fra gangene på slottet, "der nærmest er en figur i sig selv", til gaderne i en moderne by.

I demoen ser vi en smidig Dracula, der i bedste Batman-stil scanner strukturen i gangen, således at ankerpunkter bliver tydeligt markerede (en funktion, der er slået fra på højeste sværhedsgrad).

Farten og præcisionen i hoppene ses tydeligt under den kamp mod en Titan, der afslutter demoen. Den enorme omvandrende bane, hvis mål er at jævne slottet med jorden, udgør Dragens første rigtige udfordring: at kæmpe på toppen af kropsdele i bevægelse, eller at time hop mellem mekanismer, alt imens den Gyldne Paladin - en flyvende ridder med vinger - skyder med sine pile fra luften.

Turen rundt på Titanen får atter designet og kameraarbejdet til at skinne. Slutningen, hvor Dracula kaster blod fra de dræbte op på en kugle, minder os om hvem dette spil handler om. Det samme bliver gjort krystalklart for Paladinen efter endnu en hektisk kamp. "Din gud viste mig en anden vej", siger Mørkets Fyrste og slår ham ihjel.

Castlevania: Lords of Shadow 2 imponerer både på et teknisk niveau og med gameplayet. Hvis spektaklet varer ved, mens kampene og udforskningen holder hvad de lover, bliver det en af årets mest bidende titler. Dragens selvtillid og uforskammethed er fuldstændig retfærdiggjort.

Castlevania: Lords of Shadow 2
HQ

Relaterede tekster

6
Castlevania: Lords of Shadow 2Score

Castlevania: Lords of Shadow 2

ANMELDELSE. Skrevet af Kim Visnes

Vampyrer, tidsrejser, udforskning og heftig action. Lords of Shadow 2 tilfredsstiller, uanset om du er Castlevania-purist eller bare er action-fan.

8
Castlevania: Lords of Shadow 2

Castlevania: Lords of Shadow 2

PREVIEW. Skrevet af Gillen McAllister

Vi sætter os ned for at spille de første par timer af Castlevania: Lords of Shadow 2, og ser hvordan Mercury Steam sætter et blodigt punktum for serien.



Indlæser mere indhold