
Hvordan kreative sjæle skal benytte AI-værktøjer i spiludvikling er et omdiskuteret emne, men de fleste trækker en streg i sandet når det kommer til den egentlige kreative proces, hvor mennesker gerne skulle få de centrale ideer, der skaber rammen omkring en given spiloplevelse.
Netop af den grund er Capcom nu blevet kritiseret for deres beskrivelse af brugen af generativ AI i deres spil fremadrettet. I et interview med Google Cloud Japan siger Technical Director hos Capcom, Kazuki Abe, der har arbejdet på spil som Monster Hunter: World og Exoprimal, at de vil eksperimentere med generativ AI, og at disse værktøjer også tilsyneladende skal bruges til at få selve ideerne.
"One of the most time-consuming and labor intensive parts of game development is coming up with hundreds of thousands of unique ideas. Including unused ones, we ended up having to come up with hundreds of thousands of ideas."
Abe har designet en AI-algoritme, der blandt andet bruger Gemini Pro, Gemini Flash og Imagen til at skabe karaktermodeller, objektmodeller og andre ting og sager du finder i et givent spil, og kreere tusindvis af variationer. Ifølge Abe vil dette "reduce costs significantly", netop fordi designere ikke skal kreere disse objekter og variationer af disse.
Hvad synes du om det?