Call of Juarez

Call of Juarez

Seksløberne ryger og pisken smælder i Techlands seneste westernfortælling. Martin har været derude hvor vindheksene vender og mænd går med støvler.

Visse ting i den verden er ikke blot tilfældige påstande eller flygtige holdninger. De er fakta, kendsgerninger hvis sandhed ikke kan bestrides. Tillad mig at nævne et par stykker: Lejlighedspriserne på Sjælland er latterligt høje, Robinson Ekspeditionen skulle aldrig have eksisteret, dine øjne bliver ikke firkantede hvis du sidder for tæt på fjernsynet og nej, dine tænder falder ikke ud hvis du spiser for meget slik, du bliver bare fed. Endnu et punkt på den uendelige liste, og i denne sammenhæng nok også det mest relevante, er at westernspil er en mangelvare. Der er for langt imellem de spilbare versioner af Det Vilde Vesten og det er nok også derfor smilebåndet får et ekstra stræk ud til siderne, når der endelig kommer et spil, der har spændt hanerne på seksløberne, slebet sporene på støvlerne og som er klar til at trække så snart uret på rådhuset slår tolv.

Ganske ukarakteristisk for actionspil, bliver historien fortalt gennem to spilbare hovedpersoner, hvis skæbner, til trods for at de er lige så forskellige som Paris Hilton er fra en dansk blikkenslager, hænger urokkeligt sammen. Den unge mexicaner Billy Candle er på vej hjem til familien efter en mislykket guldjagt, men han møder kun op til synet af sin myrdede mor og stedfar. Uheldigvis kommer hans brutale onkel med den plettede fortid, den selvretfærdige Reverend Ray, der nok bedst kan beskrives som en kristen udgave af Al Swearengen fra tv-serien Deadwood, forbi gården lige i tid til at se Billy stå bukket over ligene. Resten af spillet forløber sådan at du skifter mellem Billy, der flygter for sit liv fra sin blodtørstige onkel, og Ray mens han forfølger sin nevø, fastbesluttet på at udrydde al ondskab på vejen med revolveren i den ene hånd og bibelen i den anden.

Idéen med at spille historien gennem to vidt forskellige personer, skaber en god, afvekslende dynamik i historien og ligger til grund for en masse variation, som føles ganske naturlig uden det er påtvunget. Du kommer til at ride på hesteryg, duellere i eftermiddagssolen, rejse gennem Amerikas billedskønne omgivelser og naturligvis er det hele spædet op med badguys, bordeltøser og stort set enhver westernkliché du kan komme i tanke om. Det er underholdende hele vejen, men det havde dog været optimalt, hvis det var lige sjovt at spille som begge personer, desværre det er ikke tilfældet.

Som Ray handler det om at være hurtig med revolveren og om at have masser af ammunition i lommerne, for det får du brug for. Hans dele af historien handler om én ting, og det er action. Stærk i troen og med fingeren på aftrækkeren, skal du slå, skyde og sprænge dig gennem horder af lovløse, hvis eneste ønske er at sende dig seks fod under. Indimellem bliver du stillet overfor nogle lidt for simple Half-Life 2-agtige gåder, hvor du skal flytte rundt på nogle kasser for at nå en særlig afsats. Det er i Rays sektioner spillets største styrke ligger. Det er tempofyldt, varieret og først og fremmest utrolig stemningsfyldt at vandre rundt i støvlerne på den største badass i et westernspil længe.

Billys sektioner forløber ganske anderledes og selvom jeg priser variationen velkommen, er det ikke uden en løftet pegefinger. Billy er langt svagere end sin barbariske onkel og er derfor ikke meget bevendt i en åben konfrontation, og afhænger derfor af at snige sig ubemærket af sted i stedet. Samtidig skal du også bruge din pisk til at forcere kløfter og lignende. Udviklere som f.eks. svenske Starbreeze har bevist at platform og stealth sagtens kan lade sig gøre selvom det hele ses fra et førstepersonsperspektiv, men Techlands westernepos når ikke op i samme højder.

Selv når du skal time dine bevægelser i sync med lynnedslagene fra et stormvejr, er platform- og stealthdelene så simple at de bliver lidt kedelige. Det hele er minutiøst forudbestemt og kan du ikke lige se hvor du skal hen nu, ender det som regel i fiasko og dernæst må du bare prøve igen. Hyppige savepoints og superhurtige loadetider tager heldigvis det værste af hovedpinen, men det er til gene alligevel. Misforstå mig ikke, Billys sektioner er ikke direkte ringe, men sammenlignet med de adrenalinpumpende blodbad som Reverend Ray bringer med sig, kommer Billy altså til kort.

Det som Call of Juarez skal have særlig ros for, er at de små detaljer er med. Hvis dit våben er rustent går det hurtigere i stykker og skyder mere upræcist. Der er små forskelle, der gør at de to hovedpersoner føles meget forskellige fra hinanden og som en fed feature kan Ray finde sin bibel frem med den ene hånd og læse passager op, mens du skyder løs med den anden hånd, også med et forbavsende godt resultat. Det er små detaljer, der ofte grænser til bare at være gimmicks, men de virker ikke desto mindre.

Man kan ikke rose et westernspil, hvis stemningen ikke sidder lige i øjet og netop her blev jeg ikke skuffet. Efter et par timer i Call of Juarez fik jeg pludselig lysten at gense samtlige westernfilm på min filmhylde, mens Ennio Morricones berømte fløjtemelodi næsten kørte på repeat i mine øresnegle. Selvom selve fløjtemelodien ikke er med, er der alligevel timevis af stemningsfyldt musik, der ledsager dig fra start til slut. Stemmeskuespillet er karikeret og overdrevet, men når du først har vænnet til det, vil du opdage at det er af højeste kvalitet. Hvad angår grafikken, er det en mere blandet fornøjelse. Florafyldte landskaber med knejsende bjergkæder og vilde floder strækker sig så langt øjet rækker, alle sammen spækkede med dynamiske skygger og lys, mens mere nære ting som stive ansigtsudtryk og faldanimationer skærer let i nethinden. Den måde du løfter kasser og andre ting på, ser heller ikke for godt ud. Genstanden svæver bare foran dig i luften og hænger let fat i samtlige hjørner du går forbi.

Efter ca. otte timers spil er historien bragt til ende og der kan nu tages hul på multiplayerdelen. Udover det indlysende faktum at kampene udspiller sig støvede westernomgivelser, er der ikke specielt meget der adskiller det fra hvad der eller sker på multiplayerfronten for tiden. Efter at have kastet magiske formularer i Shadowrun eller efter at have skamkørt Warhogen i Halo 3-betaen, kan det være rart at vende tilbage til myrderier og dueller af den game skole og Techland har da også spædet det op med muligheden for at spille som flere klasser, men det lad det stå klart for dig, at dette ikke er nogen onlineåbenbaring.

Stemningen sidder lige i øjet, lydsiden imponerer og historien er faktisk slet ikke så ringe endda. Ganske vist er der nogle sløje elementer, der trækker ned og selvom du heller ikke får lov til at ride ud i solnedgangen med Grace Kelly til sidst, skal Call of Juarez klart anbefales til enhver, der trænger til lidt revolveraction. Find læderstøvlerne, pisken og den frynsede vest frem (og nej, jeg mener ikke det gamle stripperkostume du har til at hænge inde bagerst i skabet), sadl hesten op og giv Call of Juarez en ærlig chance - for det fortjener det.

Call of Juarez
Call of Juarez
Call of Juarez