
Black Ops er altså fortsættelsen til Call of Duty: Modern Warfare 2?
Nej nej, Modern Warfare udvikles af Infinity Ward, der skiftedes med Treyarch om at lave Call of Duty-serien. Treyarchs sidste spil var Call of Duty: World at War, men der er ikke nogen historiemæssig forbindelse mellem det og Black Ops, da det foregår under den kolde krig. Det lader os hoppe med i flere kendte bataljoner og fortæller en konspirationshistorie om en enormt turbulent æra i verdenshistorien, hvor Sojvet og USA var parate til at atombombe hinanden tilbage til stenalderen ved den mindste provokation.
Hvordan føles spillet så?
Som Call of Duty: Modern Warfare 2. Det meste er velkendt, med den samme type militærlingo væltende ud af højtalerne. Selvom der ikke bydes på særligt mange futuristiske våben er arsenalet nyere end i andre koldkrigsspil, hvilket også bidrager til Modern Warfare-følelsen.
Betyder det, at Treyarch har droppet det bedste de havde, nazi-zombierne?
Treyarch vil ikke tale om det endnu, men sagde til os under fremvisningen i Los Angeles at de stadig har nogle esser i ermet. Der er dog stadig gode chancer for at zombierne vender tilbage, især fordi Treyarch pusler meget om deres community.
Der er dog også mange andre ting, der adskiller Call of Duty: Black Ops fra Infinity Wards værker. Denne gang har man arbejdet under devisen "Compete/Customize/Create", og forsøgt at efterkomme alle fansnes ønsker. Det betyder blandt andet bots, der længe har glimret ved deres fravær. Treyarch vil nemlig gerne have spillerne online, og vil derfor gerne introducere dem blidt til rigtig multiplayer. Op til to spillere på én skærm kan gå i krig sammen, eller få hver sin robothær at samarbejde med.
En anden stor forandring er at Call of Duty-serien nu får sin egen valuta, kaldet CP (C'et skrives med en lodret streg igennem sig). Tanken er at man skal vælge hvad der låses op for og hurtigere få sin yndlingsudrustning. Pengene gør også at Treyarch nu lancerer Wager Match. Her satser man et beløb inden kampen, og kun de tre bedste spillere løber med gevinsterne. For resten bliver det altså et tab. Jeg skulle ikke spille mange minutter for at bemærke, at forskellen mellem at vinde stort og miste sine surt tjente penge fik både mig og mine modstandere til at kæmpe lidt ekstra.
Det der Create, hvad går det så ud på?
Sig selv, sine våben og sit emblem. Man kan selv skræddersy sin klasse som i forgængeren, men denne gang er mulighederne mere omfattende, og har en større indvirkning på hvordan din figur ser ud. Kan han tåle granater går han for eksempel med stort panser og hjelm, hvilket hjælper eventuelle modstandere med at se hvad dine svagheder er.
Man kan også lave sit eget emblem ud fra en forfærdelig masse muligheder. Har du altid ville have en stejlende hest med pistoler på hovene og en solopgang i baggrunden, så kan du få det nu. Objekterne kan roteres, vrides og vendes, og zoomes ind og ud. Altså kan man let være den eneste i en bestemt klan der har visse symboler. Derudover kan man også modificere sine våben i en sådan grad, at Army of Two kun bliver en lille plet i bakspejlet (hvad siger du til at have en smiley som sigtekorn?), og ridse små beskeder på dem. Lyriske udtryk som "pwned" og "1337", for eksempel.
Det lyder fedt! er der andre nyheder?
Ja, der findes for eksempel betydeligt flere perks og killstreak-bonusser. En favorit er RC-RD, en warthog-lignende lille fjernstyret bil læsset med sprængstof, der er næsten umulig at ramme. Kør den op til dine fjender og spræng dem til Müsli, bedst som de tror at ingen kan ramme dem hvor de sidder. Nu kan man også selv styre den helikopter som bomber fjenderne fra luften, og fjernstyre missiler. Og så er der selvfølgelig den nye armbryst med eksplosive pile, der leder tankerne hen på Gears of Wars Torque Bow, som vi allerede har set i trailere for spillet.
Nye spiltyper?
Selvfølgelig er der også det. Den sjoveste jeg prøvede var Wager Match-typen Gunslinger. Her gælder det om at dræbe 20 fjender med hvert og et af spillets våben. Efter hver dræbt modstander skiftes en våben automatisk ud med et nyt. Det giver fed variation og gør at man hele tiden skal skifte strategi. Man skal også være ekstremt opmærksom, for bliver man dræbt i nærkamp ryger man et niveau ned og får et tidligere våben. Der er også andre nye varianter med.
Kanon! Er der andet vi bør vide?
Treyarch er også umådeligt stolte over at have skabt en videofunktion, der ikke er helt ulig den der var med i Halo 3. Kampene gemmes på harddisken, og man kan selv klippe fede film sammen. Man kan endda frikoble kameraet og svæve rundt i banerne for at fange alle scenerne fra den bedste vinkel. Det er et både brugervenligt og kraftfuldt værktøj, der uden tvivl vil føre til at YouTube oversvømmes med fede krigsklip.