USA’s nuværende kamp for selv retfærdighed og en sikrere verden er ikke gået spilverdenen forbi, og krig generelt synes lige nu at være det helt store tema inden for alt elektronisk underholdning. Derfor bør krigsglade gamere også begynde at glæde sig, ved tanken om et nyt spil udviklet af størstedelen af holdet bag Medal of Honor: Allied Assault, kombineret med en udvidet version af Return to Castle Wolfenstein grafikmotoren.
Krigen der i denne omgang refereres til, er anden verdenskrig, og selv om det ikke kan påstås at være første gang PC gamere for lov til at deltage i denne, tyder det alligevel på at Call of Duty (CoD) bliver et spændende bekendtskab. Infinity Ward som den nydannede udvikler kalder sig, sørger med et par originale ideer for at vise at der endnu er nye tiltag at gøre brug af i denne genre. Først og fremmest pointeres det at CoD ikke vil omhandle en supersoldat som kan redde verden, men snarere vil fokusere på de mange soldater som ingen hørte om, men som alligevel stod for en stor del af krigens afsluttende resultat. Teamworket skal være i fokus, og de computerstyrede soldaterkollegaer skal få en gang skyld agere realistiske, og ikke som set før, stå tilbage på slagmarken som intetanende droner.
Ydermere vil spillet mellem de forskellige missioner tvinge spilleren, til at kæmpe for tre forskellige stormagter. Således bliver det nødvendigt at spille som amerikaner, brite og russer, alle med deres forskelle i svagheder og styrker. Missionerne vil også variere kraftigt for de tre sider, og spillet skulle derfor byde på mange forskellige spil stilarter lige fra at skulle snige sig af sted for at få fat i vigtige informationer, til ren og skær nedskydning af tyske soldater.
Selv om spillet er baseret på en noget forældet teknik, lover udvikleren at de via en kraftig udvidelse af motoren, har et spil som grafisk vil kunne følge med de bedste i genren. Slagmarkerne vil være fyldte med figurer, skud og eksplosioner som alt sammen skal udgøre det kaos krig oftest er.
CoD er Infinity Wards første udgivelse under det nye navn, om end størstedelen af holdet arbejdede på det originale Allied Assault. Dog loves der allerede et væsentligt dybere, mere realistisk og teknisk overlegent spil, der vil fænge de FPS gamere der ikke kun tænker på at skyde. Nødvendigheden ved at arbejde sammen som et team, samt en historie der skildres fra tre forskellige synspunkter, skulle ifølge udvikleren udgøre et mere realistisk og fængende spil, end hidtil oplevet i denne genre.