See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Resident Evil 4 (2004)

Skrevet af: Nike   2008-05-03

Magien over Resident Evil er væk.... Det ikke længere sjovt at spille de gamle er væk. I dag er det bare problem fyldte spil. Hvad er problemet? Tank kontrol, elendigt iventory system, og kamera vinkler der ofte modarbejder dig. Jeg kunne også nævne billige chok effekter, men det gør jeg ik fordi selvom de er billige, virker de). Capcom har længe lovet at dette spil vil være bedre end de andre, og da det nu er udkommet, er det så det Capcom har lovet? Vi ved jo at de har røvrandt os før med online i Outbreak (den vrede er jeg kommet mig over).

Før jeg går i gang vil jeg fortælle, at denne andmeldelse er både af Gamecube versionen, og af PS2 versionen, så jeg vil komme ind på begge versioner.

En ting er ens for begge versioner: historien. Du spiller som Leon Scott Kennedy, hoved personen fra Resident Evil 2. Nu arbejder han for regeringen, og er top trænet agent. Det bliver der også brug for, fordi han bliver sent til spanien, hvor præsidents datter er blevet bortført til. Men som i nok har gættet så bliver det en svær mission, fordi mærkelige mennesker angriber. Nej ikke zombier, men skøre mennesker. Og sammtidig med at Ada Wrong (som os var med i RE2), så er det tydeligt at der er noget galt her.

Til forskel fra de andre spil, er historien faktisk ikke noget særligt her. Jo den er intressant, men slutningen er forudsiglig, og der kommer også en række klicher hen af vejen. Men den vinder alligevel point fordi den er så mystisk. Men samlignet med de andre spil, er det en tilbage gang i historien her. Der er også en masse tidspunkter i spillet, hvor historien aldrig kommer nogle steder, og du møder en person som er underbrugt.

Nu kommer vi til det store. Gameplayet. Det ligner at der er sket meget, og det er der også. Det ikke længere fra bestemte kamera vinkler, men nu bag ved Leon. Det bringer dig tættere på actionen, og gør at du altid har et klart indblik over det hele. Og det får man brug for, fordi fjernde kommer hele tiden, en efter en. Du kommer til at møde en masse fjender, og dræbe en masse fjender. Hvilket er her, det næste nye ligger i hvordan man skyder. Hold R(Gamecube)/R1(PS2), og du sigter med dit våben, mens du stadig ser det fra Leons skulder. Hvert våben har laser sigte, så det er aldrig svært at se hvad du vil ramme. Det dog ikke altid læt at ramme, fordi hans hænder ryster jo.

Det vil du også fordi spillet er faktisk uhyggeligt. Ikke fordi der er billige chok effekter, men fordi du ved aldrig hvornår dine fjender kommer. Du har konstant frygt for at fjender kommer fra alle sider. Det virker kun fordi der er lidt ammunition til rådighed. Der er lige nok til at klare sig igennem, men du finder hurtigt ud af, at ammunition er det bedste du har i spillet. Der vil være tider hvor du næsten ikke har noget ammunition, hvilket gør det hele mere uhyggeligt, og få din puls helt op at køre.

Den trejde ting er merchant systemet. Når du dræber fjender smider enten ammunition, helbreds ting, eller penge, kaldet Pesetas. Du kan bruge på at købe helbreds ting, våben, eller opgradere dine nuværende våben. Hvordan gør du det? Ved hjælp af en sælger som du vil måde her og der. Det er et dejligt system, og er virklig med til at gøre spillet utrolig sjovt. Undervejs i spillet er der også hemmelige skatte som giver en masse penge, så hold udkig!

Den fjerde ting er iventory system. Du kan slette ting, men du kan ikke finde dem igen. Til gengæld skal du ikke længere bekrymre dig om at slette ting som nøgler. Til gengæld skal du virklig tænke dig om nu. Hvis du kender iventory fra Diablo så er det det samme her. Du har en kuffert, der har et hvis antal blokke, og de ting du finder fylder et hvis antal blokke. Så der vil være tidspunkter hvor du vil være nødt til at skaffe dig af med våben så du kan overleve. Igen bidrager det godt til frygt.

Den femte og sidste ting er Quick Time Events. Under forfilmerne kan det være at du er nødt til at trykke på A/X eller B/Firkant, eller bevæge analog sticket, for at undgå siturationer, der altid vil ende med død hvis du ikke er hurtig. Så du kan aldrig slippe din kontroller.

Så det der gør spillet så fedt, er at det er sjovt, og man får virklig den fornemmelse for frygt, og hver kamp du er med i er lige så spændende som et afsnit af 24 Timer, eller Prison Break. Det er virklig et af de bedste spil der nogensinde er lavet. Det har kun en fejl. Det er en smule linært, da der ingen alternative veje er, men det skader næsten ikke spillet.

PS2 versionen har ting som Gamecube versionen ikke har. 5 ekstra missioner hvor du spillet som Ada Wrong, og et nyt våben. Det gør PS2 versionen spillmæssigt bedre. Men uden det, er spillet i forvejen 20 timer langt. Bagefter er der ny sværhedsgrad, nye våben, og modes.

Grafikken er smuk. Alt er fyldt med detajler, og det kører fantastisk flot. Grafikken er bedst på Gamecube, da den er en smugle stærkere end PS2, men PS2 holder sig meget op af Gamecube versionen. På PS2 er faverne lidt mørkere, flammerne er ikke lige så flotte, og så er forfilmene ikke in-game (hvilket betyder at forfilmene fra gamecube versionen er lavet om til MP4 filer, og indsat til PS2 versionen for at spare krafter, og det kan ses). Frame raten har også nogle små problemer, men de er sjældene.

Lyd effekterne skriger surround sound, og musikken er meget stemnings fuld og passer perfekt til det hele. Men stemme skuespillet er stadigvæk ikke godt. Det er det bedste i serien, men det mangler stadigvæk troværdighed.

Alt i alt er RE4 et fantastisk spil. Det har ikke historien eller stemme skuespillet med sig, men det er stadigvæk fedt. Hvis du elsker action, så må du bare eje dette spil.

Selvom Gamecube version har den bedste grafik, så er PS2 versionen den bedste, fordi den har mere indhold end Gamecube. Men uanset hvilken version du får, så vil du få et fedt spil.

Brugeranmeldelser14