Resident Evil Outbreak

Skrevet af: Nike   2008-04-30

Lige siden dette spil blev announceret, har folk glædet sig. Hvorfor? Fordi det så faktisk ud til, at Outbreak ville være det første gode Resident Evil spil i lang tid. Og for det andet, fordi man kunne spille spillet over internettet. Man har ventet et pænt stykke tid på det, og nu er det så endelig udkommet. Er det virklig det Resident Evil spil vi har ventet på? Og hvordan virker spillet online? (Der er et eller andet galt med denne andmeldelse. Jeg afslører det længere nede, men hvis du kan gætte det inden da, så giver jeg lasange og pepsi!)

Spillet foregår i Raccoon City. Det er den 29 september, og året er 1998. Vi er i J´s Bar, som ligger i centrum, og du sidder og får din fyraftens drink, eller arbejder der (forklar senere), da en mand pludselig kommer inden for og begynder at bide i bartenderen. Pludselig vrimler det med zombier, og kampen for at overleve begynder.

Der stopper historien. Ja det er ikke meget, men dette spil var heller ikke skabt til historien. Mere fokuseret på at det skulle være et online spil. Så her må du nøjes med små referancer, og baner der ikke hænger sammen. En skam fordi der kunne sagtens have været noget godt.

Spillet er typisk Resident Evil. Du har de stille stående kamera vinkeler (der er et mindre problem denne gang), den typiske fremgangs møde (går ind i bygning, og skal så komme ud af den igen), og det samme kamp system (stå stille, sigt, og skyd). Men Outbreak gør alligevel tingene godt, fordi der er en håndfuld ændringer. Først og fremmest, er kontrolen ikke så stiv mere, så det er lettere at styre. Kamera vinklerne er ikke et lige så stort problem som før (selvom det kan ske at det giver problemer), og du kan nu efterlade ting, og samle dem op igen, hvilket er meget godt, når man tænker på at mn kun kan have op til 4 ting på sig nu.

Den største ændring kommer i udvalg af personer. Du har 8 personer at vælge imellem. Kevin, der har sin egen pistol med sig, giver dobbelt så meget skade med skyde våben, og kan sparke til fjender der kommer for tæt på. David, der er god til at slås med knive, kan lave våben, og reperere dem. Mark, der har sin egen pistol, giver dobbelt skade med genstande, og kan blokere for angreb. George, der kan lave helbreds planter, og kan skubbe fjender om kuld. Cindy, der har sin egen taske med helbreds ting med, og kan dukke sig. Yoko, der kan holde dobbelt så mange ting, lave et hurtigt 180 graders vendning, og er svært modtagelig overfor infektion. Alyssa, der gør dobbelt skade med skyde våben, kan dirke låse op, og kan hurtigt træde tilbage. Sidst men ikke mindst, Jim, der kan snyde fjender til at tro at han er død, kaste med sin mønt og bede om held, og kan se genstande i diverse rum på kortet.

Som du nok kan læse, så er der et stort person galleri. De har dog ikke særlig meget historie, men til gengæld kan de ting på banen, som andre ikke kan (skubbe ting til side osv). De har sine meget små præg på de forfilm der kommer undervejs, og det virker som om, at lige meget hvad de siger, så får man det samme svar.

Når du starter en bane, får du 2 andre med dig. Dejligt.......eller ik? Deres kunstig intelligens er ringe. De gør ikke altid hvad du beder dem om, er 100 år og en madpakke om at komme og hente de ting du vil give dem, og ofte drager de ud på deres egne eventyr for aldrig at blive set igen. Men når det gælder kamp, så er de sådan set ok.

2 andre ændringer som spillet har, er som sagt ved iventory, hvor du nu kun kan have 4 ting, men kan smide ting, og samle dem op igen senere. Den anden ændring er infektion. Når du starter en bane, starter måleren på 0%, men langsomt stiger den, og den stiger endnu mere hvis du tager skade. Når den når 100% kan der ske to ting. Når du spiller alene, falder du bare om og bagefter game over. Spiller du online, bliver du istedet forvandlet til en zombie og skal dræbe dine medspillere. Infektions måleren er en god ting, fordi det hjælper en med at få føelsen af stress, og kan virklig få en oppe og køre.

Hvordan er spillet så online? Helt ærligt? Aner det ikke. Spillet´s online del blev skåret væk i den europæiske version, for ukendte årsager. Føler i jer røvrandt? Jeg gør i hvertfald!

Der er 5 baner i spillet, og de tager en time at klare hver. Så ja spillefter 5 timer har du været alle baner igennem. Og der er intet online så nul genspildnings værdi? Forkert! Hvis du kan lide spillet, så er der meget at lave. Hver bane har en lang række hemmelige opgaver at klare, og man når måske at klare 50-75% procent af dem første gang man spiller en bane igennem. Men det er ikke alt. Efter hver bane, optjener du point, som kan bruges i spillets butik, hvor du kan købe billeder, nye spilbare personer, forfilm, kostumer, og andre ting som sværheds grader. Der er kort sagt en masse at lave, og det vil tage lang tid før alt er åbent.

Grafikken er flot. Omgivelserne er flotte, og personer og fjender er detajlerede. Dette er et flot PS2 spil, der kører fint hele vejen igennem.

Som i et hvert Resident Evil spil, er stemme skuespillet ringe, og fyldt med dårlig dialog. Det ødelægger stemmingen en smule. Lyd effekterne er faktisk gode, men ikke noget specielt. Musikken derimod er fantastisk. Alene intro musikken er noget af det bedste jeg nogensinde har hørt. Smukt!

Alt i alt er Outbreak det første gode Resident Evil spil i lang tid, men det lider stadig under problemer. Dine "hjælpere" er mere til besvær end nytte, vi europærere blev snydt for online, og lyden er stadig væk mangelfuld, men hvad der er tilbage virker faktisk ganske godt. Et lovende tegn for fremtiden. Men 7/10 pga at Capcom røvrendte os!

Samlet karakter: 7/10
1
2