Final Fantasy XII

Final fantasy er nok den mest kendte rollspils serie, der nogensinde er lavet, og det gjorde at der var mega meget hype om det verden over, og så normalt plejer sådan nogle spil at skuffe, andre steder, det gør FF XII overhovedet ikke det er derimod fantaskisk, alle steder, med en sublim grafik, der kan slås med God of war for det er virkelig smukt, med en masse flotte cutscenes, der hiver og slider med din gamle PS2.

Historien er også en hel nyskabelse for rollespil. Den er svær at forst for der går virkelig meget politik i den, med stort demograti, der holder en kæmpe tale der for dig til at sige "ok det er ikke det lede svin", for sådan er det, den er så god for et rollespil, man nyder en god historie, og stemmeskuespillet som plejer at være ligegyldigt er jo godt, og det er ikke overflødigt, for man opdager hurtigt at det er lækkert og finpusset, og veludført. Nyskabene rollespils historie, som skaber et mere fantaskisk univers for en for den er så menneskelig (ikke med de mærkelige væsner), for der er politik og en stor regering med friheds kæmpere og de traditionelle ting som at flyve i et Airship, og ride på chovkabovs. Klassisk og nyt og helt igennem gennemført historie, især for rollespil.

Grafik:
Den er som sagt på højde med god of war, men den slår den ikke (det kan ingen spil), men den er tæt på at true den, for det er så fantaskisk flot, med en stæk teknik, og lækker detalje grad (man skal lække mærke til de sære væsener), fordi tøjet sidder som rigtige mennesker, og man kan nærmest se tråden, i tøjet, og det var nok det der inponeret mig mest med spillet, grafisk.
Tekniken er super god, men man kan godt se, at den nogle gange halter lidt eller er lidt for langsom enten er det pga. min gamle ps2 ikke er så stærk mere eller så er spillet, nogle gange lidt sløv og det er synd, for grafikken er suveræn, hele vejen, men på en eller anden grund, ser man gennem fingrene med det, når kæben bliver samlet op fra jorden for den er suveræn hele tiden, igennem et fantaskisk eventyr.

Lyd:
Det er FF, så kan man næsten ikke sige mere, det er fantaskisk musik hele tiden, og man har løst til at høre den, det er jo skønt, med en af de bedste musiske oplevelser, jeg har spillet.
Stemmeskuespillet er nok en af de bedste ting i spillet, for det er fantaskisk, der giver endnu mere indlevelse, og det hjælper også på holdbarheden, at man kan mærke deres stemmer.

Gameplay:
Der er sket sindsyg meget gameplay mæsigt siden FF X, for nu er man hele tiden i real-time, så man skal ihvert fald, være klar med, for man styre alle sine holdkammerater, man bestæmmer hvad de skal angribe, og om de skal bruge deres potion, og det føre os ind i gambit systemet, som er noget helt nyt (igen), man kan lave sin/sine figurer sådan som man ved ha dem, man kan gøre sådan at hver gang en er nede på sine sidste liv, så for de lige pluselig 200 liv ekste, og kan give flere tæsk, og så kan man tilsidst modstå alt, og aldrig dø.
Nå nu må vi over til det mest spændende ved gameplayet, det nye gribsystem, til dem der har rouge galaxy og ikke FF XII, så er det på samme måde med opgraderings systemet, man har nogle point, og så gør man så at man har evnen til at lære magien eller at kunne håndtere det våben, og det er nok spillets største fejl, for hvis man ikke kan finde ud af det så kan man lige så godt bytte ens spil, for så er det nærmest umuligt at gennemføre, for man skal næsten lave en strategi før man køber det, så man er klar til at klare det med stil, og det ved gøre det svært for mange, og deri synes jeg at aldersgivningen, er fin, 16+, for man skal være god til det ellers er det intet vær.

Holdbarhed:
Holdbarheden er super god for man kan klare spillet forskeligt, hele tiden, på nye måder, ved at lave nye karektere ud af de samme, og det gør at man gider spille det for man skaber sit eget spil, men det syre er at man kan ligge en strategi til næste gang man spil det om, så den første miniboss, en hest nede i en tunnel, kan man klare så nemt, fordi man ved at den kommer, så man lægger bare en strategi, og klare spillet, måske dør man en eller to gange igennem hele spillet for man gør bare sine karektere uovervendelige mod sine fjender, og det trækker ned på holdbarheden.

Plus:
Grafikken,
gambit- og gribsystemet,