Metal Gear Solid 3: Subsistence

Skrevet af: Nike   2008-04-17

MGS3: Snake Eater er et fantastisk spil. Men det har jeg gennemgået i min andmeldelse as Snake Eater for ik så lang tid siden. Det er desuden heller ikke hvorfor jeg er her. Subsistence er udvidelsen til MGS3. Udvidelser er jo kun noget, man normalt ser på PC, men MGS serien har altid endt med at få en opdatering. Hvordan klarer denne opdatering af et af de bedste spil nogensinde sig så?

Spillet ligger først og fremmest på 3 discs, så æsken er stor. Jeg vil i denne andmeldelse gennemgå hver af de 3 discs en for en.

DISC 1:

Disc 1 indeholder det fantastiske Snake Eater, som denne gang faktisk har noget nyt. Problemet med Snake Eater var at kameraet. Det var placeret oven fra, så man skulle konstant skifte mellem det, og first person, og man havde problemer med at lokalisere sine fjender. Det er dog ikke et problem længere. Spillet har nemlig fået et helt nyt 3D kamera.

Kameraet er nu 100 procent under din kontrol, og det giver spillet mere udfordring, og en bedre oplevelse alt i alt. Det der må siges at være impornerende, er at grafikken ikke lider det mindste pga det nye kamera. Faktisk er grafikken en smule bedre, da du nu bedre kan opleve de smukke omgivelser. Kort sagt, det gør for MGS, hvad RE4 gjorde for Resident Evil.

Det er sådan set det disc et tilbyder. Der er en ny sværhedsgrad, "European Extreme", men den var i den europæiske version af MGS3. så den er kun ny for amrikanere.

DISC 2:

Disc 2 er hvor det meste af det nye er. Eller det lyder det ikke til at starte med. En mode hvor du kæmper mod alle bosserne, kan se alle forfilm, og abe mini spillet, da disse ting også var med i den europæiske version af MGS3. Men nu kommer det nye. Først er der parodi teateret, hvor du kan se små film, der godt og grundigt gør grin med Snake Eater, og det er sjovt. Men spillet har 3 ting, der virklig slår benene væk under en.

Det første er online mode. Her kan du gå i kamp mod 7 andre spillere over internettet, noget nyt for serien. Der er 5 modes. Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Frog (ja du fanger frøer i stedet for flag. Hideo Kojima din spøgefugl), Rescue (hvor dit hold skal hen og redde en eller anden mærklig ting ting), og til sidst Sneaking Mode. Her spiller en spiller som Snake, og hans mål er at finde en hard disk, og bringe den til mål. De andre 7 er soldater, og skal dræbe Snake. Men Snake har nogle tricks i ærmet. Han kan blive usynlig, kamoflugere sig, og er mere liv en de andre. I mellem spillene, bliver dine statisker gemt, såsom hvor mange du har dræbt, og hvor lang tid du har spillet, hvilket jeg mener skal være der i et hvert online shooter spil.

Online er spillet en pærle, og der er gjort meget ud af det. Kan du huske de der papkasser man kan gemme sig i? De er også her, og faktisk virker det. Overalt i banerne er papkasser placeret tilfældigt, så du ved aldrig om der er en fjende i, eller om den bare er tom. Desuden er der specielle personer at spille som. Er du rundens bedste, spiller du som Ocelot med revolveren. Er du den dårligste, spiller du som Sokolov, som kan blive usynlig så selv den dårligste spiller kan følge med. Du kan også endne med at spille som Raikov, og hans specielle er at slå fjender bevistløse ved at hårdt hug i skridtet (Hideo Kojima din luskebuks). Endda 2 af pigerne fra Rumble Roses er med.

Online er en fantastisk ting, og det virker utroligt godt kombineret med MGS3. Det ender faktisk med at være en af de bedste oplevelser, jeg nogensinde har haft, med at spille online på min PS2. Enhver online shooter fan med respekt for sig selv, burde skaffe sig dette.

(Det skal desværre siges, at siden October 2007, har spillets online del være lukket ned. Men til gengæld kommer der snart et nyt Metal Gear Online til PS3, så håb er slet ikke væk)

De næste to ting er fede, men henvender sig mest til fans af serien. For første gang nogensinde kan du nu spille de gamle Metal Gear, og Metal Gear 2: Solid Snake, som indtil nu kun har været udgivet i Japan.

Metal Gear: Udgiver til MSX og NES i 1987. Du spiller som agent Solid Snake, der er blevet sent til terror basen "Outer Heaven". Hans mission: Red Gray Fox (Ja ham), og desturer Metal Gear, et nyt atom våben. Med sig får du hjælp af kommandør Big Boss (Ja ham).

En ting som en MGS fan der er ukendt ved disse spil vil blive overasket over, er hvor lidt historie der faktisk er i Metal Gear. Du er fri for lange forfilm, og lange radio samtaler, men det betyder ikke at spillet ikke overasker med sin slutning (selvom de fleste MGS fans godt ved hvad der sker).

Spillet er også meget simpelt. Du kan angribe med dine bare næver, eller med dine skyde våben. Men spillet er stadig udforderne, fordi fjender kommer tilbage når du går ud af rummet, og kommer tilbage. Det samme gør ammunition of helbreds ting dog også. Spillet er langsomt, samlignet med MGS, men det er stadig en sjov oplevelse.

Spillet er kun sølle 2½ time lang, så du er hurtig færdig.

Metal Gear 2: Solid Snake: Kun udgivet på MSX i 1990 og kun i Japan. Dette er den største skat af Metal Gear og Metal Gear 2, fordi ikke så mange har spillet dette igennem.

Du spiller igen som Solid Snake. Denne gang bliver han sendt til Zanzibar Land. Men historien er meget mere dybte.

Vi er i 1999. Verdenen er ved at løbe tør for olie, og verdenen prøver ihærdigt at finde på noget nyt. Dr Kio Marv lavede OILIX, som ved hjælp af alge (tang) lavede mere olie. Han fremviste OILIX i Prag, men på vej til USA, bliver han kidnappet. NATO finder frem til at han er i Zanzibar Land, og Solid Snake bliver hentet ud af pansion, for at klare ærterne, denne gang ved hjælp af Roy Campbell (Ja ham).

Ja en bedre forhistorie, og der er faktisk en række overaskende drejninger under spillet, og ligesom de andre, blander den virklighed og fiktion på en meget fed måde. Nu kan vi se hvor MGS serien er i dag.

Det nye ved Metal Gear 2, var at man kunne kravle, at fjenderne havde 3 stadier (Alarm, forsigtighed, or normal patujlering), og du blev for første gang præsenteret for radaren som blev et varemærke for serien (men er på vej ud igen). Der er også en mere cinematisk føelse denne gang, og radioen har også en opgradering. Det skal også nævnes, at ligesom MGS1, så har MG2 også sine egne tricks at byde på.

Spillet er en smule længere end MG1, men det er stadig hurtigt overstådet.

Metal Gear, og Metal Gear 2: Solid Snake er begge sjove at spille, og til forskel fra de mange internet oversættelser af spillet, så har Konami selv oversat spillet til engelsk, så denne gang får du det hele med.

DISC 3:

Disc 3 er faktisk ikke et spil. Du får en trailer til MGS4, men du får også hele historien fra Snake Eater, dog er det en smule specielt. Det hele er klippet sammen til en 3½ timers lang film. Interssant, så den måtte jeg se. Slut resultatet? It needs improvement.

Det er for det meste bar forfilmene klippet sammen, men hvor der er gameplay i spillet, er udskiftet med optaget gameplay video, hvor man har fjernet alle ikoner. Det er skuffende, fordi man let se hvordan grafikken udskiller sig, fra forfilm, til gameplay video. Der er kommet nye split screen (at skærmen deles i 2 og hver del viser hver sin ting, ligesom i 24 Timer), men de fejler. Dem der var i spillet i forvejen var gode, men her fejler de, fordi man kan let se igennem den ene skærm, hvad den anden viser (kan ik rigtig forklares, i må se den før i forstår). Også er der kommet en fortæller ind i det hele, og han passer slet ikke ind i hele historien.

Så alt i alt er en film version of MGS3 faldet lidt fra hinanden. Der er simpelhen ikke brugt nok tid på det, og det kan ses. Den er faktisk også en smule kedelig, også er den alt alt for lang. Og det sjove er, at spillet havde i alt 5 timers forfilm, så her mangler der 1½ time af det hele, så du får ikke engang alt med.

TIL SIDST:

Metal Gear Solid 3: Subsistence er en fantastisk udvidelse. Den retter den eneste fejl ved et fantastisk spil, kommer med en fed online del, og bringer 2 gamle spil med i købet, mens der er alt muligt andet godt. At disc 3 falder fra hinanden, trækker ikke fra spillets tal, og jeg må sige, at for trejde gang, må jeg give 10/10. Subsistence er simpelhen fantastisk, og må bare ejes.

Samlet karakter: 9/10
1
2