Dansk
BRUGERANMELDELSE

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Skrevet af: Nike   2008-04-13

I tidens løb har der været mange fede spil. Nogle som endda er helt fantastiske. PS2 er ingen untagelse. Der har været MGS2 (of course), Final Fantasy X, Silent Hill 2, GTA3, Tony Hawk 3, og flere. Kunsten at lave et fantastisk spil skal have disse ting: Flot stemme skuespil, velskrevet dialog, en historie der formår at fange en, og overaske, god musik, og et gameplay der er sjovt og som man hele tiden kan vende tilbage til, og vil spille igen og igen. MGS serien har altid haft det på plads, til og med også en fantastisk grafik. Vil MGS3 følge den samme vej, eller er det på tide at Hideo Kojima lukker og slukker?

Først skal rygterne lige ud af verdenen. Ja du spiller som Big Boss, som senere hen får en stor betydning. Og nej, ikke noget pis med VR, spillet foregår udelukkende i 1964.

Du spiller som agent Naked Snake, der bliver sendt til en jungle i soviet unionen, for at skal redde forskeren Nikolai Sokolov, der er blevet taget til fange. Over radio får Snake hjælp af Major Zero, Para-Medic, og The Boss, kvinden der har lært ham alt hvad han kan.

Missionen lykkedes, men desværre viser det sig at The Boss er en forreder. Hun tager Sokolov tilbage, og giver sin nye partner Kommandør Volgin et atom våben, der ender med at blive brugt. Kort sagt missionen går af lort til.

Det får den da værende soviet leder Nikita Khrusjtjov til at ringe da værende præsident Lyndon B. Johnson, og truer ham med at angibe USA, fordi USA ulovligt var i soviet unionen. Der er dog en måde USA kan slippe. Destruer atomvåbnet Shagohod, der er blevet overtaget. Dræb Volgin og The Boss, og Snake skal gøre det, så han bliver sendt tilbage til junglen.

Det var noget af en mundfuld. Historien i MGS3 er en af de bedste historier der nogenside er lavet til et video spil. Spillet blander virklighed og fiktion på sådan en måde, at det er fantastisk. Historien er fiktion, men du bliver konstant mindet om hvor virklig en verden, denne fiktion foregår i. Skurkerne er meget vel skrevet, og så kommer historien også med nogle overaskende drejninger. Spillet har også en af de bedste slutninger nogensinde, der endda bragte mig til tårer. Når du har været igennem denne episke historie, vil du aldrig glemme den.

Ja historien har en meget stor effekt på spille, men hvad med selve gameplayet? Ja som sagt, det her er MGS helt ude i skoven (sorry men kunne ikke lade være). Du skal stadig snige dig forbi fjenderne, men der er sket en masse ændringer siden sidst. Først og fremmest er du jo i en jungle nu, så det er ikke helt let at finde steder at gemme sig. Sig hej til camouflage systemet. I MGS3 skal du gemme dig meget ved at ligge i højt græs, eller stille dig op af klippe vægge, eller træstammer. Du skal så sørge for at du er i det rette tøj, og har den rette ansigts maling, mens du samtidig skal stå helt stille. Afhængeligt hvor godt gemt du er, vil fjenderne ikke opdage dig. Det er et godt system, og der er en masse forskellige ansigts maling og dragter som du skal finde, så der er stor dybte i det.

At gemme dig er mere vigtigt end før, fordi nu kan Snake også få seriøse skader af at blive skudt. Hvis du bliver skudt for mane gange, vil du eventuelt få et skud sår, og det er jo ikke godt. Du kan se at du har fået et sår på din livs måler, hvor et stykke vil forblive rødt indtil du gør noget ved det. Det betyder også at du ikke kan blive fuldt helbredt med hvad angår liv. Heldigvis har Snake sit nødhjælps udstyr med sig, så når du får et sår, kan du direkte ind og heale det. Du får at vide hvilke ting du skal bruge, og i hvilken rækkefølge det skal gøres, så du er aldrig helt lost. Når såret er helet, bliver din livs måler endda forlænget en smule. Det er et godt system, og det giver spillet udfordring, men det er ikke totalt relastisk. Du kan sagtens hele dine sår mens du bekæmper en boss, eller er i kamp med flere soldater, hvilket ikke giver mening.

Når ja, som altid kæmper du imod bosser, og her i MGS3 er det nogle af de bedste boss battles der nogensinde er lavet. Faktisk indeholder den en boss kamp, der nok er den bedste der nogensinde er lavet i et video spil. I denne kamp har du 3 store områder. Bossen er en farlig snige skytte, som er svær at finde, men som let kan finde dig. Det er uhyggeligt, og intenst, og kan sagtens tage helt op til en time at klare. Kort sagt den bedste boss kamp jeg nogensinde har prøvet.

Snake har i denne omgang fået en stamina måler, og den går konstant ned. Hvor hurtigt det sker, er afhængelig af hvor meget du laver og hvor mange ting du har med dig. For at få ny energi skal du spise. Og jeg snakker ikke om at gå til den nærmeste McDonalds, nej jeg snakker om junglens dyr. Du skal dræbe dem, og bagefter spise dem. De har hver sin smag, og afhængelig af hvor godt det smager, bliver din måler fyldt op igen. Nogle dyr kan dog give dig forgiftning. Men hvis du slet ikker spiser vil du begynde at blive sulten, din mave vil rumle, og give din position væk.
Det er utroligt godt funde på, og der er 51 forskellige ting at spise så det bare med at finde dem.

Spillet har også et CQC (Close Quarters Combat), der lader dig tage fjender som gidsler, presse infomation ud af dem, eller få dem til at give dig ting. Der er ikke så mange angreb til rådighed, men det er en god ting, fordi du vil få meget brug for det.

Sidst men ikke mindst har den tids alder spillet foregår i også sin effekt. Du kan stadig finde infarøde briller og nat syns briller (hvilket ikke giver mening da de ikke var opfundet dengang i 1964), men din radar er væk, laser sigte på våben er væk, og alt eletronisk kører på batterier. Det vil sige at hjælp er ikke altid nær, sigte kan være svært med mindre du kigger ind i våbnets sigte korn, og at du ikke sådan lige med det samme kan finde dine fjender. Spillet har en god sværhedsgrad, og der vil være en masse spændning.

Men ligesom i MGS2 har spillet et problem. For lange forfilm. Ja de er fede, men det forstyrrer gameplayet en smule. Bare ikke i ligeså høj grad som i MGS2. Her kan der sagtens være et godt stykke tid uden forfilm, og radio samtalerne er ikke så lange mere.

Spillet er cirka 15-20 timer langt, men genspildnings er der nok af. Der er en masse hemmligheder at finde, og så er der duel mode, et mini spil hvor du skal fange aberne fra Ape Escape (i´m dead serious), og hemmelige våben, dragter, og steder, så der er en masse at se til.

Grafikken er endnu en gang fantastisk smuk. Det er utroligt at PS2 stadig kan fremtrylle sådan et flot spil som MGS3. Frame Rate er ik altid den bedste, men omgivelserne er smukke. Junglen du er i, er den mest detajleret jungle jeg nogensinde har set. Den er fyldt med liv og smukke ting. Samlagt med smukke personer, er MGS3 et fantastisk flot spil.

Lyden er også udmærket. Stemme skuespillet har nogle øjeblikket hvor de godt kunne være en smule bedre, men alt i alt er det godt nok. En dejlig ting er at David Hayter som var Solid Snake i de 2 andre MGS spil, er tilbage for at ligge stemme til Naked Snake. Lyd effekterne er som altid lækre, og spillet skriger efter Surround sound. Musikken er igen lavet med samarbejde fra Harry Gregson-Williams, som syndes at være fast ansat på et MGS spil. Musikken er smuk, og indeholder noget af det bedste spil musik nogensinde.

Alt i alt er MGS3 et fantastisk spil. Det er et af de bedste der nogensinde er lavet. Gameplayet har dybte og er sjovt, en fantastisk lyd og grafik, og en historie der er fantastisk. Dette er et spil du bør købe. Nu kan man jo købe det i Subsistance udgaven (som jeg snart andmelder), hvor du får nye ting med. Men MGS3 er en oplevelse du ikke må snyde dig selv for.

Samlet karakter: 9.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10